Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.
Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
Joukkoliikenne vireänä myös lähikuntiin
Tuore vesilahtelainen
29. maaliskuuta 2022 kello 21.54.38
Olen muuttanut Vesilahdella syksyllä 2021, ja yksi iso plussa täällä asumisessa on mahdollisuus matkustaa joukkoliikenteellä Lempäälään ja Tampereelle asti. Vuoroja on ollut melko kattavasti, vaikka aiemman kommentoijan tavoin toivoisin, että niitä voisi olla hieman laajemmin myös viikonloppuisin. Tämä olisi Tampereen etu, sillä se vetäisi matkustajia Tampereen palveluiden piiriin myös viikonloppuina, jolloin useimmiten tehdäänkin tällaisia "viihdematkoja".
Olen ollut joukkoliikenteen käyttäjä sekä työmatkan taittajana että vaunujen kanssa kulkijan. Näihin liittyen pidän tärkeänä riittävän tiheän vuorovälin että mahdollisuuden kulkea ilmaiseksi rattaiden kanssa. Tämä jälleen tuo sekä työntekijöitä Tampereelle että kuluttajia kaupungin palveluiden piiriin. Olisikohan vuorosuunnittelussa mahdollista hyödyntää vielä nykyistä tehokkaammin yhdistelmää bussilla ja Lempäälästä lähtevillä junavuoroilla matkustamiselle?
Jatkoa ajatellen on tärkeää että tämä joukkoliikenne lähikuntiin pidetään edelleen vähintään yhtä kattavana kuin nyt, sillä Vesilahti on kasvava kunta ja toisaalta sote-uudistuksessa on etuna, että terveyspalveluiden äärelle pääsee muullakin keinolla kuin omalla autolla, jos kyseiset terveyspalvelut eivät kuulu esim. kuntien palveluvalikoimaan, vaan tulevat keskitetyksi.
JS
1. huhtikuuta 2022 kello 14.27.18
Kuulostaa jotenkin ristiriitaiselta muuttaa Vesilahdelle ja harmitella joukkoliikenneyhteyksiä, vähän kuin muuttaisi Tampellaan ja ihmettelisi retkeilyreittien puutetta. Sinällään kyllä olen samaa mieltä, että yhteyksiä ei tule huonontaa ja tuolla Lempäälän junaan yhdistämisellä saisi vuoroja lisättyä reilusti suoraan linjaan verrattuna kun sama bussimäärä riittää useampaan lyhyempään lenkkiin
Melkein mummo
1. huhtikuuta 2022 kello 16.44.48
Nää on hyviä pointteja Vesilahdesta kulkuun. Ton vaihtolipun ajan nostaisin vielä esiin eli kun aika alkaa siitä ku meet bussiin niin näin kaukaa tullessa jää aika vähän siitä 90 min vaihtaa jatko yhteyteen Tampereella tai Lempäälässä kun matkaan menee jo 45min ainaki Tampereelle asti. Pidempi vaihtoaika palvelis myös sitä että jos on poikettava jotain asiaa Lempäälän keskustassa ja jatkettava matkaa esim.Ideaparkille. Tämä vaihdolla jatkaminen mahdollistaisi monen asian hoitamisen yhdessä reissussa bussimatkalaisellekin. No sitten vois olla tällainen tavara vuoro että jollakin vuorolla saat tuoda sen 5 multasäkkiä Kartsulta Vesilahteen, ku kukaan ei kerkiä kyytimään mummoa...no se ny toki on vielä auki miten pysäkille ja pysäkiltä kotiin. Mutta vaikka ny sen uuden keittiöjakkaran tms isompaa
MA
3. huhtikuuta 2022 kello 8.44.29
Bussi-juna vyöhykelippu pitää ehdottomasti saada toimimaan myös D-vyöhykkeeltä (mm. Vesilahti). Nyt se toimii E-ja C-vyöhykkeiltä, mutta jostain syystä ei nimenomaan D-vyöhykkeeltä, joka on jätetty välistä. Lisäksi bussiyhteydet Vesilahdesta olisi hyvä edes jossain määrin synkronoida Lempäälästä Tampereelle menevien junien kanssa.
MA
3. huhtikuuta 2022 kello 8.49.05
Vaihtoaika D-vyöhykkeeltä oli aluksi 2 tuntia, mikä oli hyvä. Jostain syystä se muutettiin kaikkien vyöhykkeiden välillä 90 minuuttiin, mikä haittaa nyt kauempana ja suosii keskemmällä asuvia. 2 tunnin vaihtoaika D-vyöhykkeelle ja siitä eteenpäin pitää saada takaisin.