Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.
Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
Lisää matkojen mukavuudesta ja esteettömyydestä
syrjäytynyt kurja
31. maaliskuuta 2022 kello 12.28.31
Linja-auton (tai muun joukkoliikennevälineen) itsensä mukavuus on tosiaan myös tärkeä tekijä, ja sen suhteen käytetyssä kalustossa tuntuu olevan paljon vaihtelua. Tässä muutama lisähuomio erityisesti esteettömyysnäkökulmasta.
Uudemmissa linja-autoissa tuntuu olevan taipumusta harventaa etenkin autojen takaosissa penkkien tukitolppia esimerkiksi vain joka toiseen penkkiväliin, ja silloinkin vain toiselle puolelle. Tämä tekee vaikkapa toisessa kädessä laukkua kantavan tai lievästikin tasapainohäiriöisen matkustajan kulkemisen riskialttiiksi, koska ei voi ottaa niistä tolpista tukea. Ratkaisu on myös käsittämätön ajatellen ruuhka-aikaa, jolloin koko käytävä on täynnä seisten matkustavia matkustajia, mutta tukea ei voi ottaa juuri mistään. Myös sitä seis-nappia saa etsiä ja kurkotella milloin mistäkin.
Kesällä moni linja-auto muuttuu liikkuvaksi saunaksi, jolla kukaan ei kulje kuin pakosta. Muistan itse joskus nähneeni jopa pyörtymistapauksen tällaisessa.
Aistiyliherkälle matkustajalle linja-autolla kulkeminen on toisinaan painajaista, kun lastensa kanssa kulkevat vanhemmat eivät yritä millään tavoin hillitä lastensa pitämän metelin tasoa (ja tarkoitan tässä erityisesti sen ikäisiä lapsia, jotka ymmärtävät jo puhetta). Vanhemman pitää ottaa tästä vastuu; joukkoliikenteessä pitää huomioida muutkin. Lapsen huuto on aistiyliherkästä kuin puukon viilto. Samaan tapaan joissakin autoissa se ovien avautumisen yhteydessä soiva piippaus on niin kovalla, että se aiheuttaa kipua.
Nykyiset linja-autot ovat yleensä ahtaita terveen ja normaalipainoisenkin kannalta. Ruuhka-aikaan autosta nouseminen on hyvin vaivalloista. Erityisesti autoissa ole edes suunniteltu olemaan tilaa kuljettaa ostoksiaan tai muita tavaroita. Erityisesti tämä viimeinen tekijä oudoksuttaa: mikäli joukkoliikennettä halutaan kehittää nimenomaan jokapäiväiseen asiointiin, miksi ihmeessä ei ole sitten varattu tilaa vaikkapa niiden ostosten kuljettamiseen?
Aikanaan toistakymmentä vuotta sitten oli kalustossa muutamia linja-autoja, joissa sen tiiviin ja kömpelön viiden penkin takarivin sijaan oli auton takaosassa avoin tila, jossa pääsi yhdellä puolella istumaan sivuttain oleville penkeille. Ne eivät olleet ahtaita, ja niiltä pääsi mukavammin katselemaan ikkunasta ulos. Ruuhka-aikaan sinne avoimeen tilaan mahtui hyvin seisovia ihmisiä, ja sieltä takaa oli silti helppo nousta pois.