Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.
Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.
Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?
Perustiedot
Päättynyt: 14.4.2022
Ratikalle maksuton vyöhyke välille Stockmann-Keskustori/Ratina
Opski
3. huhtikuuta 2022 kello 12.02.09
Olisiko ideaa tehdä Tampereen ratikalle Melbournen (Australia) raitiovaunua vastaava ydinkeskustan "free tram zone" https://www.ptv.vic.gov.au/assets/PDFs/Maps/Network-maps/5b4a3efe80/PTV-Free-Tram-Zone-Map.pdf ? Olen kerran käynyt Melbournessa ja turistin näkökulmasta tuo oli ihan mielettömän hieno idea: aivan ydinkeskustassa oli muutaman pysäkinvälin matka, jolla lippua ei tarvinnut ostaa/jolla lipuntarkistusta ei ollut. Turistina oli helppo mennä yksittäisiä pysäkinvälejä kauppakeskuksesta ja nähtävyydestä toiseen, ja olen aika varma että tulin sen myötä kuluttaneeksi Melbournen kaupoissa ja kahviloissa huomattavasti enemmän rahaa kuin olisin käyttänyt jos olisi pitänyt miettiä että mistä kertalippuja oikein saa ostettua.
Tampereella ilmaisalue voisi kattaa muutaman pysäkin Stockmannilta Keskustorille (linja 3) ja Stockmannilta Ratinaan (linja 1). Nuo ovat niin lyhyitä siirtymiä, että varmaan aika vähän lippuja ostetaan vain noille siirtymille (uudistus ei juuri vähentäisi tuloja), mutta helpottaisi keskustan sisäisiä siirtymiä etenkin niillä, joilla askelpituus ja tahti on hitaampi. Helpottaisi myös peritamperelaista ongelmaa, jossa auto pitää saada liikkeen oven eteen ja siirtää seuraavan liikkeen eteen toiseen liikkeeseen mentäessä. Keskusta ikäänkuin "pienenisi". Ja toimisi etenkin turistien kohdalla, kun koko keskusta olisi helpommin saavutettavissa ilman että täytyy perehtyä Nyssen lippujenostosysteemeihin.
Ap
12. huhtikuuta 2022 kello 20.52.44
Samaa mieltä tosi hyvä idea.
Laitakaupunkilainen
14. huhtikuuta 2022 kello 22.25.24
Eli korostetaan raitionvaunun rakentamisen myötä muodostuneen keskustan ja muiden alueiden eriarvoisuutta vielä lisää? Ei kiitos. Joku raja siihenkin, että suunnittelussa kaikki edut pistetään vain keskustassa liikkuville.