Kysy lisää ja keskustele suunnitelmasta

Puhekupla 22
Keskustelu | Sipoon kunta
Keskustelu on päättynyt

Kaavan nähtävilläolon aikana (29.9.-31.10.2022) voit keskustella ja kysyä lisätietoja kaavasta täällä Otakantaa.fi-palvelussa, sekä jättää epävirallisen mielipiteen. Kaavoittaja seuraa keskustelua ja vastaa kysymyksiin mahdollisuuksien mukaan jo nähtävilläolon aikana. 

Mikäli et halua, että palautteesi näkyy julkisesti (jos se sisältää esim. henkilötietoja), palautetta voi myös lähettää suoraan kaavoittajalle (kysymykset) ja Sipoon kunnan kirjaamoon (kannanotot). Huomaa, että Otakantaa-keskustelu ei korvaa virallista muistutuksen jättämistä. Mikäli haluat antaa maankäyttö- ja rakennuslainen mukaisen muistutuksen, lähetä kirjallinen kannanottosi Sipoon kunnan kirjaamoon viimeistään 31.10.2020 osoitteella kirjaamo@sipoo.fi.

Kaava-aineistot ja yhteystiedot löytyvät kaavan nettisivulta:

Perustiedot

Päättynyt: 31.10.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Puron seudun virkistysarvosta

Käyttäjän profiilikuva

@masy
9. lokakuuta 2022 kello 16.11.45

Virkistysarvoon Ollbäckenin puron jyrkillä törmillä kuuluu myös avoin maisema.
NG8 asemakaavaehdotuksen kaavaselostuksessa mainitaan sivulla 88: "Omana maastokokonaisuutena toimii Ollbäckenin laaja purolaakso, jota on tarkoitus pitää avoimena niittymaisemana jatkossakin." Havainnekuva sivulla 91 havainnollistaa asian.
Ehdotuksessa kuitenkin rikotaan tämä avoin maisema 40 metriä pitkällä Lukkarin sillalla.

Uudenmaan ELY-keskus totesi lausunnossaan Nikkilän KR3 kaavarungosta: "Esitetty uusi maankäyttö tulee muuttamaan kaupunki- ja maisemakuvaa. Esimerkiksi keskustassa uusi radan ylitys / alitus tulee muuttamaan ympäristöä paljon ja onkin hyvä,
että asiaa tutkitaan tarkoin. Ihanteellisinta on, mikäli sille löytyy toinen vaihtoehto."

Toista vaihtoehtoa ei ilmeisesti ole yritetty etsiä tarpeeksi ponnekkaasti, kun Lukkarinsiltaa esitetään edelleen asemakaavaehdotuksessa. Tieyhteydellä on haluttu mm. turvata yhteys Nikkilästä pohjoiseen Pornaistentien tulviessa. Eikö siihen olisi ratkaisuvaihtoehtona Pornaisten tien korotus. Voisiko tätä mahdollisuutta vielä tutkia. Rautatiesilta korotettiin muutama vuosi sitten ja tien korotus voisi olla nyt mahdollista.





Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@DennisSöderholm
14. lokakuuta 2022 kello 11.56.06

Kaavoittaja vastaa:
Erilaisia reittivaihtoehtoja on tutkittu, etenkin Nikkilän kaavarungon laadinnan yhteydessä. Lisäksi tämän asemakaavan yhteydessä on tutkittu radan alikulun teknisesti mahdollinen sijoittuminen. Lukkarinsillasta on suunniteltu tavallista pidempi, jotta vaikutukset purolaaksoon olisi pienemmät. Näin on vastattu aiempaan palautteeseen aiheesta:

Lukkarintien jatke radan ali on katsottu tarpeelliseksi koko taajaman liikenteen toimivuuden kannalta: Liikenneverkon laajennuksen lisäksi tämän katuyhteyden tarpeen taustalla on myös Ison Kylätien tasoristeys, jonka sulkeminen on ajankohtaista Nikkilän kartanon suunnitelmista huolimatta. Jos tasoristeys suljetaan moottoriajoneuvoilta, tarvitaan varayhteys mm. pelastusturvallisuuden takia, mutta myös esim. bussiliikennettä varten tapauksessa, jossa Sipoonjoki tulvii Pornaistentielle ja estää tien käytön. Varayhteydelle on esitetty erilaisia paikkoja vuosien varrella, milloin enemmän Martinkylän suunnalla, milloin Nikkilän keskustan tuntumassa. Ison Kylätien kohdalle ei voida toteuttaa moottoriajoneuvoliikenteen tunnelia radan ali, koska vaadittava alituskorkeus johtaisi pitkiin ramppeihin, joita olisi hankala toteuttaa vanhojen rakennusten sekaan. Lisäksi tämä olisi turhan lähellä Pornaistentien alikulkua eikä tälle reitille haluta ohjata lisää autoliikennettä – läpiajohan on jo nyt kielletty. Ison Kylätien tasoristeys ei yhteytenä häviä täysin, vaan on suunniteltu jalankulun ja pyöräilyn alikulkua, ehkä hiukan eri kohtaan. Tämä onnistuu paljon matalammalla alituskorkeudella. Samasta syystä nykyistä ”hiihtotunnelia” Lukkarinmäenpolun päässä ei voida sellaisenaan käyttää moottoriajoneuvoliikenteelle, koska alituskorkeus ei riitä. Lisäksi tälle kohdalle toteutettuna katu olisi maastollisesti vielä haasteellisempi ja maisemavaikutus jopa suurempi, kun kadusta tulisi laaksoon nähden enemmän sivuttainen kuin poikittainen. Näistä syistä on päädytty esittää asemakaavassa ja kaavarungossa kyseisen katuyhteystarpeen ratkaisuksi Lukkarintien jatketta. Siihen on vaikuttanut myös se, että tässä kohtaa (suunnilleen) yhteydellä on arvioitu olevan eniten käyttöä ja taajaman kokonaisliikenneverkko hyötyy parhaiten uudesta yhteydestä. Lukkarintien jatkeen paikkaa on tutkittu, ja loppujen lopuksi mahdollinen sijainti on rajattu muutamiin kymmeniin metriin: Idempi linjaus vaatisi arvokkaiden rakennusten purkamista ja lännempi linjaus pirstoisi Lukkarin koulun edustalla olevan puistoalueen. Seuraava mahdollinen sijainti lännempänä olisi taas liian kaukana, jotta katuyhteys tukisi taajaman liikenneverkkoa.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@masy
14. lokakuuta 2022 kello 14.14.01

@DennisSöderholm kirjoitti:

Kaavoittaja vastaa:
Erilaisia reittivaihtoehtoja on tutkittu, etenkin Nikkilän kaavarungon laadinnan yhteydessä. Lisäksi tämän asemakaavan yhteydessä on tutkittu radan alikulun teknisesti mahdollinen sijoittuminen. Lukkarinsillasta on suunniteltu tavallista pidempi, jotta vaikutukset purolaaksoon olisi pienemmät. Näin on vastattu aiempaan palautteeseen aiheesta:

Lukkarintien jatke radan ali on katsottu tarpeelliseksi koko taajaman liikenteen toimivuuden kannalta: Liikenneverkon laajennuksen lisäksi tämän katuyhteyden tarpeen taustalla on myös Ison Kylätien tasoristeys, jonka sulkeminen on ajankohtaista Nikkilän kartanon suunnitelmista huolimatta. Jos tasoristeys suljetaan moottoriajoneuvoilta, tarvitaan varayhteys mm. pelastusturvallisuuden takia, mutta myös esim. bussiliikennettä varten tapauksessa, jossa Sipoonjoki tulvii Pornaistentielle ja estää tien käytön. Varayhteydelle on esitetty erilaisia paikkoja vuosien varrella, milloin enemmän Martinkylän suunnalla, milloin Nikkilän keskustan tuntumassa. Ison Kylätien kohdalle ei voida toteuttaa moottoriajoneuvoliikenteen tunnelia radan ali, koska vaadittava alituskorkeus johtaisi pitkiin ramppeihin, joita olisi hankala toteuttaa vanhojen rakennusten sekaan. Lisäksi tämä olisi turhan lähellä Pornaistentien alikulkua eikä tälle reitille haluta ohjata lisää autoliikennettä – läpiajohan on jo nyt kielletty. Ison Kylätien tasoristeys ei yhteytenä häviä täysin, vaan on suunniteltu jalankulun ja pyöräilyn alikulkua, ehkä hiukan eri kohtaan. Tämä onnistuu paljon matalammalla alituskorkeudella. Samasta syystä nykyistä ”hiihtotunnelia” Lukkarinmäenpolun päässä ei voida sellaisenaan käyttää moottoriajoneuvoliikenteelle, koska alituskorkeus ei riitä. Lisäksi tälle kohdalle toteutettuna katu olisi maastollisesti vielä haasteellisempi ja maisemavaikutus jopa suurempi, kun kadusta tulisi laaksoon nähden enemmän sivuttainen kuin poikittainen. Näistä syistä on päädytty esittää asemakaavassa ja kaavarungossa kyseisen katuyhteystarpeen ratkaisuksi Lukkarintien jatketta. Siihen on vaikuttanut myös se, että tässä kohtaa (suunnilleen) yhteydellä on arvioitu olevan eniten käyttöä ja taajaman kokonaisliikenneverkko hyötyy parhaiten uudesta yhteydestä. Lukkarintien jatkeen paikkaa on tutkittu, ja loppujen lopuksi mahdollinen sijainti on rajattu muutamiin kymmeniin metriin: Idempi linjaus vaatisi arvokkaiden rakennusten purkamista ja lännempi linjaus pirstoisi Lukkarin koulun edustalla olevan puistoalueen. Seuraava mahdollinen sijainti lännempänä olisi taas liian kaukana, jotta katuyhteys tukisi taajaman liikenneverkkoa.

Kiitos kaavoittajan vastauksesta.
Itselläni jo tiedossa vastauksen tiedot. Näitä asioita käsitelty myös kaava-aineistossa ja edellisessä NG8:n ota kantaa -kommenteissa. Hyvä kuitenkin kerrata ja saattaa mahdollisten muiden tämän kertaisten keskustelijoiden tietoon.
Vieläkään en kuitenkaan saanut mitään kommenttia Pornaisten tien korotuksesta. Onko sitä vaihtoehtoa mahdollisesti pohdittu?

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@DennisSöderholm
14. lokakuuta 2022 kello 15.11.09

@masy kirjoitti:

Kiitos kaavoittajan vastauksesta.
Itselläni jo tiedossa vastauksen tiedot. Näitä asioita käsitelty myös kaava-aineistossa ja edellisessä NG8:n ota kantaa -kommenteissa. Hyvä kuitenkin kerrata ja saattaa mahdollisten muiden tämän kertaisten keskustelijoiden tietoon.
Vieläkään en kuitenkaan saanut mitään kommenttia Pornaisten tien korotuksesta. Onko sitä vaihtoehtoa mahdollisesti pohdittu?

Nikkilän ratasillan alituskorkeus Pornaistentiellä on suunnitelma-asiakirjojen mukaan 5,1 metriä, joten siinä ei ole kovin paljon korotusvaraa kun tavoite on vähintään 4,6 metriä. Lisäksi Nikkilä olisi siinäkin tapauksessa yhden radanalituksen varassa.

Ilmianna |