Kysy lisää ja keskustele suunnitelmasta

Puhekupla 22
Keskustelu | Sipoon kunta
Keskustelu on päättynyt

Kaavan nähtävilläolon aikana (29.9.-31.10.2022) voit keskustella ja kysyä lisätietoja kaavasta täällä Otakantaa.fi-palvelussa, sekä jättää epävirallisen mielipiteen. Kaavoittaja seuraa keskustelua ja vastaa kysymyksiin mahdollisuuksien mukaan jo nähtävilläolon aikana. 

Mikäli et halua, että palautteesi näkyy julkisesti (jos se sisältää esim. henkilötietoja), palautetta voi myös lähettää suoraan kaavoittajalle (kysymykset) ja Sipoon kunnan kirjaamoon (kannanotot). Huomaa, että Otakantaa-keskustelu ei korvaa virallista muistutuksen jättämistä. Mikäli haluat antaa maankäyttö- ja rakennuslainen mukaisen muistutuksen, lähetä kirjallinen kannanottosi Sipoon kunnan kirjaamoon viimeistään 31.10.2020 osoitteella kirjaamo@sipoo.fi.

Kaava-aineistot ja yhteystiedot löytyvät kaavan nettisivulta:

Perustiedot

Päättynyt: 31.10.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Muutama kysymys

Käyttäjän profiilikuva

@KysMys
17. lokakuuta 2022 kello 20.57.08

Olen yrittänyt seurata alueen kaavoituksesta kirjoitettua ja julkaistua. Pohdin edelleen, kuinka kokonaisvaltaisesti asiaa on mietitty esim:
1. Onko mietitty, miten kaikkien liikenneratkaisujen yhteisvaikutukset vaikuttavat Nikkilän maisemaan ja vetovoimaan pitkällä tähtäimellä: jos meillä tämä uusi alue ja sitä palvelevat liikenneyhteydet ml raideyhteys Keravalle, taivaalla lentokentän nousu- ja laskuputkiin kaartavat lentokoneet ja vielä sitten kauempana Linnapellon suunnassa ehkä joskus uusi itärata, joka halkoo niin ikään maiseman ml äänimaiseman .

2. Onko tutkittu HSL:llä tilastoja, kuinka paljon nikkiläläiset suosivat nykyistä bussi-juna yhteyttä Keravan kautta.

3. Onko kasvuennusteissa huomioitu suunnitelmat muuttaa esim Jokilaakson kaavoja liiketiloista asumiseen ja niiden mahdolliset vaikutukset muihin suunnitelmiin ml tähän kaavaan?

4. Onko mietitty mitä muun Sipoon (kylien) kehittäminen edellyttää tulevaisuudessa joukkoliikenteeltä ja istuuko siihen tämän alueen perusteluissa toistuva raideliikenne Keravan kautta?

5. Ohjataanko autolla saapuvat kuntoradan kävijät (hiihtäjät talvisin) minne? Kasvaako esim Pohjanniityn asuinalueen liikenne?

6. Lopuksi minulle alueen yksi suuri arvo on päästä kävelemällä pois taajaman äänimaailmasta, mahtaako kukaan olla miettinyt, miten tämä muuttuu.


Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@DennisSöderholm
19. lokakuuta 2022 kello 16.19.13

Kaavoittaja vastaa:
1. Uuden asuinalueen rakentaminen tulee tietenkin vaikuttamaan nykyiseen maisemaan. Hyvin suunniteltuna, rakennusten lisäksi myös julkisten tilojen osalta, muutos voi tuoda myös paljon hyvää. Nikkilä tulee edelleen olemaan maaseudun ympäröimä taajama ja tämä onkin Nikkilän erikoisuus ja vahvuus verrattuna moneen muuhun lähistön asuinalueeseen. Itäradan linjaus on suunniteltu sijoittuvan sen verran kauas Nikkilästä, että se ei tule olemaan välittömässä maisemassa. Kun taajama kasvaa myös tieliikenteen määrä kasvaa ja melutasot nousevat sen mukaan jonkun verran. Taajamanopeuksilla ei kuitenkaan kovin paljon. Merkittävämpi tieliikenteen melulähde Nikkilän tietyissä osissa onkin Öljytie maantienopeuksien takia. Rataliikenteen suurin melulähde on nykyiset tavarajunat. Henkilöjunaliikenne on sen verran hiljaista, että sen vaikutukset eivät näy melumallinnuksissa, koska tavarajunaliikenteen meluarvot ovat sen verran korkeammat. Lentoliikenne kyllä kuuluu Nikkilässä, mutta melu ei ylitä ohjearvoja, eikä Nikkilää siksi lasketa olevan lentoliikenteen varsinaisella melualueella. Hyvät liikenneyhteydet ovat myös vetovoima.

2. Matkustajamääriä on sekä tutkittu, että mallinnettu. Mikäli Nikkilän kaavarungossa olevat kaikki uudet rakennushankkeet on toteutettu, mukaan lukien Nikkilän kartanon keskuksen asemakaava, vuonna 2040 ennustetaan, että Nikkilässä tehdään 3200 joukkoliikennematkaa vuorokaudessa parannetulla bussiliikenteellä. Jos junaliikenne otetaan käyttöön ennustetaan joukkoliikennematkojen määrän kasvavan yli 5000 matkaan vuorokaudessa.

3. Kasvuennusteissa huomioidaan kaikki ennustehetkellä tiedossa olevat hankkeet.

4. Kylien osalta Nikkilän junaliikenteen alkaminen on ajateltu palvelevan etenkin heitä, jotka nykyisin liityntäpysäköivät Keravalla. Keravan liityntäpysäköintialue on usein täynnä ja tilannetta helpottamaan on suunniteltu Nikkilän aseman yhteyteen lähikyliä palveleva liityntäpysäköintialue.

5. Pohjanniitylle on tänä syksynä avattu uusi parkkipaikka kuntoradan kävijöitä varten. Nikkilän kartanon keskuksen asemakaavaehdotuksessa on lisäksi osoitettu toinenkin parkkipaikka tähän tarkoitukseen. Aseman liityntäpysäköintialue voisi mahdollisesti myös palvella kuntoilijoita, mikäli rakennetaan yhteyslatu sinne. Tämä yhteyslatu voisi myös palvella lähialueella asuvat keskustan asukkaat myös ilman autoa ja miksei myös junalla tulevat kuntoilijat.

6. Nikkilä on varsin hiljainen alue verrattuna esim. Söderkullaan, koska lähellä ei ole moottoritietä. Tätä hiljaisuutta tullaan jatkossakin pääsemään kokemaan, koska uuden asuinalueen liikenteen nopeudet ovat alhaiset ja siksi liikenteen äänet eivät leviä kovin kauas. Mm. Pohjanmetsän alueella tulee siis jatkossakin kuulemaan lähinnä luonnon äänet ja ehkä frisbeegolfaajat.

Ilmianna |