Toiveena on yksinkertaisempaa ja selkeämpää kieltä, jolloin tulkinnan ja epäselvyyksien mahdollisuus vähenisi. Järjestöyhteistyön periaatteet -asiakirjaa olisi hyvä vielä käydä kielenhuollollisesti läpi kokonaisuudessaan (kirjoitusvirheet, lauseiden lyhentäminen, toistojen poistaminen sekä välimerkkien tarkistaminen). Kokonaisuus on hyvä sekä järjestöjen ja hyvinvointialueen yhteistyötä vahvistava.
Alla yksityiskohtaisempia kommentteja. - Vaikuttamistoimielimen tarkoitus kohta (s. 2): Jos ei haluta aiheuttaa sekaannusta järjestöissä, niin kohta "arvioida järjestöjen ja seurakuntien toimintaedellytyksiä (ml. avustukset)" tulisi kirjoittaa toisin ja avata tarkemmin. - Järjestöyhdyshenkilöt ovat kannatettava yhteistyön muoto. Huolena on kuitenkin järjestöyhdyshenkilöiden mahdollinen vaihtuvuus ja vaihtuvuudesta johtuvat viestinnän haasteet. - Avustuksilla tukea säännöllisesti ja ennakoitavasti -kohdassa (s. 6) on lueteltu millaiseen toimintaan kohdentuvat Keski-Suomen hva:n järjestöavustukset. Tähän luetteloon voisi lisätä ennalta ehkäisevän ja ennalta vahvistavan toiminnan. Saman lisäyksen voisi tehdä liite 1 luetteloon. - Liite 1. Hakuaikataulua olisi hyvä aikaistaa siten, että haku olisi marraskuussa. Hakemuksia ja neuvotteluja sekä hakemusten valmistelua voisi tehdä jo aiemmin syksyllä jo talousarvioprosessin ollessa käynnissä. Kun hakuaika olisi marraskuussa, päätökset pystyttäisiin tekemään jo tammikuussa, jolloin avustukset olisivat käytettävissä aiemmin myös järjestöissä. Tällä turvattaisiin se, että järjestöt pystyvät jatkamaan toimintaansa ilman keskeytyksiä vuoden vaihteen yli. - Liite 1. Kumppanuusmallin vahvuus on jatkuvuus, jonka kautta saadaan pysyvämpää ja pidempi aikaista kehittämistä yhteistyössä järjestöjen ja hyvinvointialueen välillä.
Järjestöyhteistyön peritaatteet -asiakirjaan kommentteja
MLL:n Järvi-Suomen piiri
24. lokakuuta 2022 kello 10.37.54
Toiveena on yksinkertaisempaa ja selkeämpää kieltä, jolloin tulkinnan ja epäselvyyksien mahdollisuus vähenisi. Järjestöyhteistyön periaatteet -asiakirjaa olisi hyvä vielä käydä kielenhuollollisesti läpi kokonaisuudessaan (kirjoitusvirheet, lauseiden lyhentäminen, toistojen poistaminen sekä välimerkkien tarkistaminen).
Kokonaisuus on hyvä sekä järjestöjen ja hyvinvointialueen yhteistyötä vahvistava.
Alla yksityiskohtaisempia kommentteja.
- Vaikuttamistoimielimen tarkoitus kohta (s. 2): Jos ei haluta aiheuttaa sekaannusta järjestöissä, niin kohta "arvioida järjestöjen ja seurakuntien toimintaedellytyksiä (ml. avustukset)" tulisi kirjoittaa toisin ja avata tarkemmin.
- Järjestöyhdyshenkilöt ovat kannatettava yhteistyön muoto. Huolena on kuitenkin järjestöyhdyshenkilöiden mahdollinen vaihtuvuus ja vaihtuvuudesta johtuvat viestinnän haasteet.
- Avustuksilla tukea säännöllisesti ja ennakoitavasti -kohdassa (s. 6) on lueteltu millaiseen toimintaan kohdentuvat Keski-Suomen hva:n järjestöavustukset. Tähän luetteloon voisi lisätä ennalta ehkäisevän ja ennalta vahvistavan toiminnan. Saman lisäyksen voisi tehdä liite 1 luetteloon.
- Liite 1. Hakuaikataulua olisi hyvä aikaistaa siten, että haku olisi marraskuussa. Hakemuksia ja neuvotteluja sekä hakemusten valmistelua voisi tehdä jo aiemmin syksyllä jo talousarvioprosessin ollessa käynnissä. Kun hakuaika olisi marraskuussa, päätökset pystyttäisiin tekemään jo tammikuussa, jolloin avustukset olisivat käytettävissä aiemmin myös järjestöissä. Tällä turvattaisiin se, että järjestöt pystyvät jatkamaan toimintaansa ilman keskeytyksiä vuoden vaihteen yli.
- Liite 1. Kumppanuusmallin vahvuus on jatkuvuus, jonka kautta saadaan pysyvämpää ja pidempi aikaista kehittämistä yhteistyössä järjestöjen ja hyvinvointialueen välillä.