Kommentoi Lapin hyvinvointialueen strategialuonnosta

Puhekupla 40
Keskustelu | Lapin hyvinvointialue
Keskustelu on päättynyt

Toivomme saavamme palautetta muun muassa seuraavista asioista:

  • Onko strategian valmistelussa toteutunut riittävästi eri tahojen osallisuus?
  • Miten strategiaprosessia voisi jatkossa kehittää osallistumisen ja toimeenpanon varmistamisen näkökulmasta?
  • Onko strategian rakenne, sisällöt ja tavoitteet ymmärrettäviä asukkaan, henkilöstön, sidosryhmien, luottamushenkilöiden ja johdon näkökulmasta?
  • Vastaako strategia sisällöltään Lapin hyvinvointialueen keskeisiin kysymyksiin ja haasteisiin?
  • Mitä asioita toivoisitte strategiassa vielä huomioitavan?
  • Ovatko esitetyt strategian toteuttamisohjelmien painopisteet / linjaukset oikeansuuntaisia?
  • Mitä muuta strategian toimeenpanossa tulisi huomioida?

Perustiedot

Päättynyt: 31.10.2022

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Sámi árvvut ry:n vuosikokous on päättänyt antaa seuraavan lausunnon strategiasta 1/2

Käyttäjän profiilikuva

Sámi árvvut ry vuosikokous 29.10.2022
29. lokakuuta 2022 kello 23.27.24

Lapin hyvinvointialueen strategia ei ole yhdistyksen näkemyksen mukaan hyväksyttävissä.

Strategiassa ei ole yhtäkään mainintaa saamen kielestä, kulttuurista, saamelaisten oikeuksista eikä saamenkielisten palvelujen järjestämisestä. Strategiasta puuttuu myös viittaukset raja-alueyhteistyöhön, joko on saamelaisten kotiseutualueella hyvin tärkeä palvelujen järjestämistapa.
Strategia on tältä osin lain vastainen. Laissa hyvinvointialueista (611/2021) todetaan 33 §, että kaksikielisellä hyvinvointialueella sekä saamelaisten kotiseutualueella tarkoitetulla hyvinvointialueella strategiassa tulee huomioida kielellisten oikeuksien toteutuminen hyvinvointialueen palvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa ( 41 § ). Hallituksen esityksessä hyvinvointialueista todetaan kohdassa 4.1.3, että Lapin hyvinvointialueen tehtävänä on saamenkielisten palvelujen kehittämistä koko maassa. Samoin pykälän 7 § perusteluissa todetaan, että Lapin hyvinvointialueella palvelutarpeen määrittelyssä tulee ottaa huomioon saamenkielisten asukkaiden mahdollisuudet saada palveluja omalla kielellään. Hyvinvointialueen tulisi myös hyvinvointialuestrategiassa ottaa huomioon asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet (4.2.4.2.1) (HE 241/2020).

Lain 41 § mukaan Hyvinvointialueen strategian tulee perustua arvioon hyvinvointialueen tilanteesta strategian laatimishetkellä sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista hyvinvointialueen tehtävien toteuttamiseen. Strategiassa tulee määritellä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta.

Lapin hyvinvointialueen strategian laadinta ei ole toteutunut lainsäädännön mukaisesti. Hyvinvointialue on sivuuttanut lakisääteisen velvoitteensa tarkastella strategiassa saamelaisten kielellisten oikeuksien toteutumista palvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa. Lapin hyvinvointialue ei ole turvannut strategian valmistelussa asukkaiden eikä sidosryhmien osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia. Lapin hyvinvointialue ei ole noudattanut hyvää hallintotapaa, koska se on lähettänyt strategian lausunnolle vasta valmistelun loppuvaiheessa ja 1,5 viikon lausuntoajalla.

Lapin hyvinvointialueen strategia on luonteeltaan hyvin vanhanaikainen eikä ota huomioon lainkaan toimintaympäristön muutostekijöitä, kuten lain 41 § edellyttää. Strategiassa ei ole huomioitu lainkaan ilmastonmuutoksen hillintää, ilmastonmuutoksen terveys- ja hyvinvointivaikutuksia eikä vaikutuksia pelastuspalvelujen järjestämiseen.

Ilmianna |