Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Vastauksia kysymyksiin ja kommentteihin 1/2
@Marko_Pesonen_Espoo
21. helmikuuta 2023 kello 16.03.29
Suuret kiitokset kaikille hanketta kommentoineille ja kysymyksiä esittäneille! Huomioimme kaikki kommentit mahdollisuuksien mukaan jatkosuunnittelussa. Ohessa vastauksia.
Lansantunnelin sijainti on määritelty niin sujuvimman itä-länsisuuntaisen liikenteen toimivuuden kuin maaperänkin kannalta. Baanan tavoitemitoituksen mukaiset sujuvat kaarteet, kaltevuudet ja vapaat näkemät ovat tällä vaihtoehdolla toimivimmat ja turvallisimmat. Alikäytävään johtavien raittien kaltevuudet ovat 5 %. Toivotut loivemmat raitit vievät enemmän tilaa, mikä toisi taas omat haasteensa ahtaassa ympäristössä.
Ruotutorppa-kadulla baana tulee kulkemaan erillisenä kadun ja radan välissä. Kuvissa rata-alueelle sijoittuva baana näkyy valitettavasti heikommin. Aiemmassa suunnitteluvaiheessa tähän kohtaan pohdittiin pyöräkatua, mutta päädyimme erottelemaan liikennemuodot selkeämmin. Pohjoiseen pieneen kapeaan pistoon Ruotutorpan mutkassa tutkitaan vielä leventämisen mahdollisuutta.
Pyrimme säilyttämään puustoa niin paljon kuin mahdollista. Ollaan kuitenkin kunnallistekniikan kannalta hyvin ahtaassa ja haastavassa ympäristössä, joten tiedämme että puita tulee valitettavasti kaatumaan ja olemme siitä pahoillamme. Esimerkiksi vesihuoltoa ei voi rakentaa poistamatta puita (vahingoittamatta niiden juuria), ja niiden päälle ei voi uusia puita istuttaa. Kasvillisuus ei voi myöskään peittää liikaa näkemäalueita. Baanan ja radan rakentamisen yhteydessä tehdään laajasti myös haitallisten vieraslajien poistoa. Radan suoja-alueella (30 m lähimmästä raiteesta) pitää välttää korkeiden puiden istuttamista radalle kaatumisen riskin vuoksi ja se rajaa jonkin verran mahdollisuuksia pois. Yritämme kuitenkin palauttaa maisemaan vihreää (mm. niittykylvöt) niin paljon kuin mahdollista.
Suunnittelussa on huomioitu tiedossa olevat hule- ja jätevesiviemärit ja niiden liitynnät. Mikäli alueen asukkailla on jotain sellaisia järjestelyjä, joita kaupungilla ei ole tiedossa, niin niistä on hyvä olla yhteydessä suunnitteluun.