Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Vastauksia kysymyksiin ja kommentteihin 2/2
@Marko_Pesonen_Espoo
21. helmikuuta 2023 kello 16.04.46
Pahoittelemme tulevaa tilapäistä melu- ja pölyhaittaa rakennusaikana. Kaupunkiratahanke tulee olemaan kieltämättä suuri rasite alueen asukkaille, ja tuottaa useiden vuosien ajan häiriötä. Siksi pyrimme ajoittamaan Lansantunnelin ja sen ympäristön rakentamisen ratahankkeen yhteyteen, että rakentaminen ei pitkittyisi vielä ratahankkeen jälkeenkin.
Myöhemmässä vaiheessa mopoilua ei ole tarkoitus lähtökohtaisesti sallia baanalla. Pölyhaitta rajoittunee pääsääntöisesti hiekoitukseen ja sen keväiseen puhdistamiseen.
Rataliikennöinnin meluhaittaa on arvioitu ratasuunnitteluvaiheessa ja sitä torjutaan meluestein. Tunnelin yläpuolella olevat ratapölkyt ovat ääntä heikosti johtavan sepelikerroksen päällä (ei siis suoraan betonirakennetta vasten). Tällainen rakenne ei ole muissa vastaavissa kohteissa aiheuttanut meluongelmaa. Tärinästä esitettiin myös huolta – siitä on parhaillaan tekeillä erillinen selvitys ratahankkeella.
Olemme kuulleet myös huolenaiheet, että tonttien kautta oikaistaisiin alikäytävään. Tavoitteena on tehdä baanan ja sen liittymien käytöstä mahdollisimman helppoa ja sujuvaa, jotta oikaisun houkutukset vähenevät.
Ystävällisin terveisin suunnitteluryhmän puolesta,
Marko Pesonen
osallisuusmuotoilija
Espoon kaupunki, Kaupunkitekniikan keskus