Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.

Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Puhekupla 19
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 13.2.2023

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Vastauksia kysymyksiin ja kommentteihin

Käyttäjän profiilikuva

@Marko_Pesonen_Espoo
20. helmikuuta 2023 kello 14.12.00

Suuret kiitokset kaikille hanketta kommentoineille ja kysymyksiä esittäneille! Huomioimme kaikki kommentit mahdollisuuksien mukaan jatkosuunnittelussa. Ohessa vastauksia.

Koivuhovinreitti on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä Kauniaisten kaupungin kanssa yhtenäiseksi useiden kilometrien pituiseksi reitiksi. Tässä puistosuunnitelmassa on tarkoitus näyttää vain se Espoossa oleva baanan osa, joka vaatii lainmukaisen puistosuunnitelman, joten raittikokonaisuus ei välttämättä hahmotu. Rantaradanbaanan yleissuunnitelmasta näkee linjauksen paremmin: Hanke: Rantaradanbaanan yleissuunnitelma - Otakantaa.fi. Baanan leveys tällä osalla on sovitettu samanlaiseksi kuin Kauniaisissa.

Bredankujan kääntöpaikalle ohjaava liittyvä raitti väistää maan alla olevaa kunnallistekniikkaa. Lisäksi korkeuseron takia yhteyden tulee olla riittävän pitkä.

Kysytty suoja-aita baanan pohjoisreunalla (paaluvälillä n. 360–450) johtuu kallioleikkauksen korkeasta reunasta ja aita toimii vaatimusten mukaisena putoamissuojana.

Meluaidan toteuttaa kaupunkiratahanke ja sen korkeus perustuu ratasuunnitelmavaiheessa tehtyihin selvityksiin. Lähtökohtaisesti meluaita verhoillaan puurimoituksella. Meluntorjunnasta voi kysyä lisätietoja ratahankkeelta tai tutustua ratasuunnitelma-aineistoon lähemmin.

Puustoa joudutaan valitettavasti poistamaan baanan ja hulevesialtaan sijaintien vaatimassa laajuudessa. Näille kohdin uutta puustoa ei voi istuttaa. On myös huomioitava, että radan suoja-alueella (30 m lähimmästä raiteesta) pitää välttää korkeiden puiden istuttamista radalle kaatumisen riskin vuoksi ja se rajaa jonkin verran istutusmahdollisuuksia pois. Vanha Olssonin taimiston kasteluallas on tällä hetkellä myös hyvin rehevöitynyt haitallisten vieraslajien toimesta, joten sille kohdistuu laajempi kasvillisuudenpoisto. Valitettavasti säilyväksi toivotut pylväshaavat ja osa kuusista ovat juuri baanan tai altaan luiskan pohjanvahvistuksien kohdalla. Lisäämme toiveiden perusteella suunnitelmaan enemmän uusia, täydentäviä puuistutuksia.

Karttaesityksessä oleva merkintä M4 tarkoittaa suojametsää ja suunnitelman tavoitteena on se, että haalean vihreällä vinorasterilla merkitty alue säilyy mahdollisimman koskemattomana, luonnontilaisena ja metsittyvänä alueena. Kuusiaita n. paalulla 310 karsitaan baanan vierestä (poistettavaksi merkityt havupuut), mutta sen jatkeen pidemmällä vinorasterin puolella on tarkoitus säilyä. Lisäksi tehdään mainittuja täydennysistutuksia. Altaan ympäristö ja radan viereiset alueet ovat jatkossa melko luonnollista niittyä.

Ystävällisin terveisin suunnitteluryhmän puolesta,
Marko Pesonen
osallisuusmuotoilija
Espoon kaupunki, Kaupunkitekniikan keskus

Ilmianna |