Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Kuntoportaiden idea on hyvä ja tervetullut lisä Kalajärvelle, mutta ehdotettu paikka pientaloalueen keskellä on huono.
Kihokkiniityn asukas
22. huhtikuuta 2023 kello 14.44.09
Nykyisen ehdotuksen mukaan kuntoportaat suunniteltaisiin Suoheinäntien päässä olevalle kallioalueelle ja kuntoportaiden lisäksi alueelle tehtäisiin 4 autopaikan pysäköintialue. Mielestäni on ristiriitaista, että uudelle liikunta-alueelle suunnitellaan myös parkkipaikka. Tämä vain vahvistaa sitä mielikuvaa, että Espoossa liikutaan autolla kaikkialle ja tämä ei kannusta ihmisiä liikkumaan tai käyttämällä joukkoliikennettä. Parkkipaikan sijainti on huono. Suoheinäntie on kapea tie, jossa mahtuu juuri ja juuri kaksi autoa kulkemaan rinnakkain. Talvikunnossapito tiellä on huono ja talvella tie kaventuu yhden auton kärrypoluksi. Kuntoportaiden parkkipaikka tulisi luultavasti lisäämään liikenteen lisäksi myös kadunvarsille pysäköimistä tukkien näin koko tien ja mahdollisesti myös Kihokkiniityn. En tiedä onko suunnitelmassa otettu huomioon sitä, että suunnitellulle parkkipaikalle pääsee ajamaan vain ja ainoastaan Suoheinäntietä pitkin, koska Hiirisuontien ja Kihokkiniityn pätkät on suljettu. Jos kuntoportaat välttämättä halutaan alueelle tehdä, älkää tehkö parkkipaikkaa. Vieressä oleva Hiirisuon asukaspuiston parkkipaikka palvelee aivan hyvin ja jos ihmiset ovat tulleet liikkumaan, ei tämä muutaman sadan metrin ylimääräinen kävely haittaa. Hiirisuon asukaspuistosta voi merkata kävelypolun kuntoportaille.
Mielestäni parempi paikka tälle ehdotelle kuntoporras hankkeelle olisi jo olemassa olevalle Kalajärven pururadalle. Pururadalle on jo toimiva parkkipaikka ja valaistut reitit. Kuten useissa yllä olevissa kommenteissa on todettu, kehittämällä pururadan ulkosalia (mm. vaihtamalla yli 20 vuotta vanhat puiset ulkoliikuntavälineet uusiin) ja siirtämällä kuntoporras idean tänne, lisäisi alueen käyttöä ja luultavasti tulisi halvemmaksi kuin uusien portaiden rakentamisen keskelle pientaloalueen metsää. Kalajärven pururataa voisi myös kehittää sillä, että Vihdintielle pururadan parkkiksen kohdalle lisäisi suojatien mikä mahdollistaisi tien ylittämisen turvallisesti. Nykyinen epävirallinen reitti pururadalle käy ylittämällä Vihdintien ja kävelemällä bussipysäkki E7207 takana olevan metsäreitin läpi, jos ei halua kävellä Vihdintien laitaa pitkin pururadan parkkikselle. Kuntoportaiden siirtäminen Kalajärven pururadalle säästäisi kuntoportaille kaavaillun metsäalueen ja kalliot koskemattomina. Espoossa ei ole liikaa koskematonta luontoa. Alueen jättämisen koskemattomaksi ja luonnontilaiseksi säästäisi upean kallioalueen ja ylläpitäisi alueen biodiversiteettiä. Koskemattomilla kallioilla on omaa virkistysarvoa alueelle liikkuville ulkoilijoille.
Haluaisin myös tietää miten tässä kuntoporras hankkeessa on arvioitu valosaasteen määrä ja sen vaikutus ympäristöön ja eliöstöön. Onko suunnitellut lamput tarkoitus pitää koko ajan päällä vai toimivatko ne esim. liiketunnistimien avulla? Myös miten portaiden talvikunnossapito, roskien tyhjennys ja ilkivallan esto on ajateltu hoitaa?
Kihokkiniityn asukas
22. huhtikuuta 2023 kello 14.44.41
Jatkoa edelliseen:
Minne Kihokkiniityn ja Suoheinäntien lumet aiotaan kolata talvella, jos nykyisestä lumenkaatopaikasta tehdään virkistysalue?
Kuntoporrashankkeen sijaan kaavailulle pysäköintialueelle voisi tehdä pienen ulkokuntosalin, joka palvelisi lähialueen asukkaita.