Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Rantatie rantatienä
Vantaalainen
16. toukokuuta 2023 kello 10.25.57
Täältä naapurikaupungista huutelen, että älkää nyt ihmeessä menkö asfaltoimaan Jupperin rantatietä (Pitkäjärvenranta?)! Sehän on laajalla kaupunkialueella viimeinen henkireikä, jossa pääsee vähänkään vanhan maalaispitäjän tunnelmaan järvenrannan sorateineen.
Ja yleiskaavaankin merkittynä historiallisena tienä luulisi, ettei sitä tulisi rakentaa samalla perussapluunalla kuin kaikkia muita kaupungin katuja. Kyseessä ei taida olla edes pyöräilyn kannalta merkittävä reitti = pääreitti tms. vaan ennemmin paikallinen ulkoilureitti.
Viittaaminen 30 vuotta vanhaan asemakaavaan tuntuu hölmöltä (ainakin edellä kommenteissa oli jotain tämänsuuntaista mainittu). Ymmärrän, että rantatie on asemakaavassa pp-merkitty katualue, ja siten "päätetty asfaltoida". Mutta kun ei sitä -luojan kiitos- ole tähän päivään mennessä asfaltoitu, niin sanoisin että ennemmin se asemakaava pitäisi uusia eikä katua. Rantatien pitäisi olla osa ranta-alueen puistomerkintöjä (VL, VV, VP) ja niiden sisällä merkittynä ulkoilureittinä, mikä mahdollistaisi tien jättämisen sorapintaiseksi.
Jos nyt on aivan pakko päällystää historiallinen rantatie, niin käyttäkää edes jotain vähän innovatiivisempaa ratkaisua kuin jokapaikanperustylsä-asfaltti. Vaihtoehtoja on muitakin, esim. tämä: https://www.fidecol.fi/maisemarakentaminen/organic-lock/
En sano, että juuri tämä olisi hyvä kyseiseen paikkaan, mutta te ammattilaisina varmasti löydätte sopivan.
Sekin herättää ihmetystä, että jos/kun teillä on noin kaunis rantaraitti, joka vieläpä ollaan sulkemassa täysin autoilta (hyvä!), niin miksei suunnitelmassa ole esitetty penkkejä yms. pysähtymiseen ja oleskelemiseen, paikan kauneudesta ja järvimaisemasta nauttimiseen kannustavia toimintoja?
Älkää pilatko/tylsistyttäkö tätä helmeä!
Petri Pöyhönen
16. toukokuuta 2023 kello 13.10.27
Tässäpä hieno käden ojennus naapurista !
Erinomainen opastus myös kaavan korjaamiseen. Kiitos !
Me maallikot emme taida ymmärtää tätä koodikieltä. Jos kartassa lukee pp, se tarkoittaa, että väylä laitetaan asfaltille.
Siis Pitkäjärvenranta muutettava osaksi ranta-alueen puistomerkintöjä (VL, VV ja VP) ja merkittävä ulkoilureitiksi (ei polkupyöräväyläksi).
Hieno idea myös levähdyspaikkojen toteuttaminen. Toki pyöräily on kautta aikojen sujunut hyvin myös hiekkapintaisilla väylillä.
Tältä puolelta voinee myös onnitella Vantaan lähialueen toimijoita esimerkiksi Linnaisten peltoaukean kylätieratkaisusta. Jos vain vielä keksisimme, miten Tammipääntielle hakeutuva läpiajoiikenne saataisiin eliminoiduksi ja 30 km nopeusrajoitus pitäväksi. Tässä on hieno kävelyreitti Jupperin ja Linnaisten kartanoiden kautta Tuomelan koululle ja sen hienoihin lähimaastoihin.
Petri Pöyhönen
20. toukokuuta 2023 kello 10.48.58
Pitkäjärvenrannan (siis se järven rantaa kulkeva reitti, Kuninkaantienä tunnettu, museovirastonkin erityisessä tarkkailussa oleva väylä) muokkaamista pitää arvioida erityisen tarkasti. Tämän reitin erityisten tavoitteiden toteuttamiseksi suunnitelma voisi olla suunnilleen seuraava:
- Tammipääntieltä ja Peltopolulta pääsy suljettu puomittamalla (Pellonpää -reitti jätetään toteuttamatta), ainoa kulku Rantatien kautta
- Peltotien ja Rantatien alussa päättyvän tien merkki
- sorapinta
- ei tiealueen levennyksiä
- ennallistetaan tien pitkittäisprofiilia laskemalla sen korkeusasemaa suunnilleen sille tasolle, missä se oli 50-luvulla (tämän voi todeta esimerkiksi järvenrannassa olevien ja olleiden saunarakennusten kulkuportaisiin tehdyistä lisäyksistä)
- tien pitkittäisprofiilin muokkaus onnistuu helposti, koska reitille tulee enimmältään asetettavaksi hulevesiviemäri, jolloin tien massat muutoinkin poistetaan ja tien runko rakennetaan uudestaan
- tien poikittaisprofiili kavennetaan siten, että tielle mahtuu vain yksi ajoneuvo
- reunojen nurmetuksen sijasta kavennetulle tielle toteutetaan avo-ojat, jotka estävät tien varteen pysäköinnin
- kun tietä kavennetaan ulkoilureitiksi, avo-ojat voidaan toteuttaa nykyisen tien leveydelle lisäämättä tiealueen leveyttä, paikoin reitillä on jo valmiiksi hyvät avo-ojat
- kylän uimarannan kohdalla tiessä voisi olla levennys, joka rakenteellisesti (esimerkiksi sopivin kaidejärjestelyin) toteutetaan niin, että se soveltuu polkupyörien jättöalueeksi tai esimerkiksi rantaan suuntaavien lapsiperheiden vaunujen parkiksi, mutta ajoneuvojen pysäköinti olisi estetty
- vanhat maantien reunakaiteet poistetaan ja tarpeen mukaan osuuksilla, joissa on jyrkempi piennar järven suuntaan, lisätään kevyen liikenteen kaiteet
- rantakaista merkitään VL, VV tai VP alueeksi (ei katualue)
- rantareitti merkittään ulkoilureitiksi (ei jk+pp)
- surffiranta kunnostetaan siten, että sitä ei voi käyttää improvisoituna pysäköintialueena
- mopojen huviajelua rajoittamaan reitille pariin paikkaan selkeästi nopeusajoa hankaloittava esteistä muodostuva shikaani pilkkomaan reitti lyhyempiin pätkiin, mahdollisesti sellainen rakenne, jonka läpäisy pakottaa nousemaan mopon selästä
Ottaen huomioon, että reitti on aktiivisesti jalkaisin perheiden tai koirien ulkoiluttajien käytössä, tälle reitille ei kavennettuna sovellu suurinopeuksinen pyöräily. Todelliset aktiivipyöräilijät etsinevät treeneihinsä vastuullisesti jonkin muun reitin, kuin myös ne, jotka sähköpyörän voimin pyrkivät vauhdikkaaseen etenemiseen. Esimerkiksi Kehä III varressa on laadukkaat pyöräreitit, joilla tosipyöräilijät pääsevät näyttämään kykynsä.
Jos reitin varrella on sellaisia kiinteistöjä, joille HSY tarjoaa jätehuollon, näiden kiinteistöjen tulisi toteuttaa omalla alueellaan kääntöpaikka, jotta jäteauto voi palata tulosuuntaan. Tämä onnistunee helposti hyödyntäen omalla tontilla olevaa pysäköintipaikkaa ja siihen liittyvää tonttiliittymää.
Petri Pöyhönen
20. toukokuuta 2023 kello 11.45.45
Harkinnan arvoinen voisi myös olla Pitkäjärvenrannan puomitusten toteutus tällä tavoin:
- Puomi tai shikaanihidastin osoitteen Pitkäjärvenranta 44 kohdalla.
- Puomi estämään ajo Peltotieltä Peltopolun kautta Pitkäjärvenrantaan
- Puomi tai shikaanihidastin osoitteen Pitkäjärvenranta 46 kohdalla. Ei kuitenkaan 'Vantaan ranta' vaan osoitekartassa se toinen numerolla 46 merkitty kiinteistö.
Ajo kiinteistöille Pitkäjärvenranta 44, 43 ja 45 Rantatien kautta
Ajo kiinteistölle Pitkäjärvenranta 46 Tammipääntien kautta.
Tämä järjestely katkaisee Pitkäjärverannan kolmeen pätkään ja eliminoi siten läpiajon. Talvikunnossapito mahdollinen Rantatien ja Tammipääntien kautta.