Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Puhekupla 22
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.

Perustiedot

Päättynyt: 16.10.2023
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ei muutoksia verrattuna nykytilaan

Käyttäjän profiilikuva

Ei muutoksia verrattuna nykytilaan
10. lokakuuta 2023 kello 9.13.33

Suunnitelman tavoitteena on parantaa kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita mutta tämä ei näy suunnitelmassa ollenkaan. Nyt kun Niittykummusta/Olarinluomasta tulee paljon tiiviimpi ja pyöräily ja jalankulku lisääntyy alueen reiteillä yhdistetyt kevyeen liikenteen väylät eivät vaan riitä.

Jalankulkijat pelkäävät pyöräilijöitä jotka suhaavat ohi, pyöräilijät ärsyyntyy koiranulkoilijoihin, lapsiin ja muihin jotka kulkevat koko väylän leveydellä. Nämä liikennemuodot pitäisi erotells omille 3m (kävely)+ 2m (pyöräily) kaistoilleen.

Liikenneympyrä on sinänsä hyvä muutos mutta tämä versio ei lisää pyöräilijöitten tai jalankulkijoitten turvallisuutta. Nyt molemmat laitetaan kiertämään ei luontaiselle reitille kauemmas keskipisteestä kun on tarve. Tämä tuo myös mukanaan jyrkät käännökset jotka tulee varmasti yllättämään autoilijat kun varsinkin pyöräilijät yhtäkkiä kääntyvät eteen vaikka oikeasti jatkavatkin suoraan 90 asteen mutkan kautta.
Liikenneympyrässä pyöräily pitäisi olla omalla kehällään ja sen muoto pitäisi olla yhtä pyöreä kuten autoilijoittenkin kehä. Ylitykset jalankulkijoille ja pyöräilijöille voisi tehdä korotettuna jotta autoilijoiden väistämisvelvollisuus kääntyvänä/kolmion takaa tulevana korostuisi.

Risteyksissä on edelleen kanttikivet, näistä tulisi luopua. Nämä kanttikivet tekevät pyöräilystä ja pyörätuolin kanssa kulkemisesta vaikeampaa kun mitä sen pitäisi olla.

Ajoratojen kaarteet varsinkin Merituulentien risteyksessä ovat hyvinkin laakeat, jopa niin laakeat että olette joutuneet pyöristämään jalankulkualuetta ja ajorata erottavat kanttikivet. Ajoratojen kaarteet pitäisi olla paljon jyrkemmät jotta autolla risteykseen ei voi paahtaa tuhatta ja sataa ja sen sijaan hidastaa hieman ja mahdollisesti huomata suojatietä ylittävä jalankulkija. Samalla saataisiin suoristettua jalankulkijoitten odotusalue siten että jalankulkijoitten reunakivi olisi 90 asteen kulmassa ajorataan nähden.

Muuten olen samaa mieltä monen muunkin kanssa että pysäköintiä voisi sijoittaa enemmän puitten väliin erotuskaistalle jolloin pysäköintialuetta voisi hieman pienentää.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

2 metriä yksisuuntaisena
10. lokakuuta 2023 kello 15.27.45

Muuten olen pitkälti samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, mutta tuo ehdotus "2 metriä pyöräilylle ja 3 metriä kävelijöille", ei toimi pyöräilijöille, paitsi jos pyörätie on yksisuuntainen. Vähimmäisleveys turvalliselle ja muutenkin toimivalle kaksisuuntaiselle on 2,5 metriä, mieluimmin kolme.

Ilmianna |