Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.
Vastauksia palautteisiin
@KatiTolvanen
26. lokakuuta 2023 kello 12.38.31
Kiitämme saaduista palautteista. Huomioimme kommentit mahdollisuuksien mukaan jatkosuunnittelussa.
Iso osa palautteista koski yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Suunnitelmaa tarkennetaan siten, että Olarinluoman ja Rälssitilankadun länsipuolen jalkakäytävä ja pyörätie toteutetaan koko matkan eroteltuna. Pyörätien leveys on mitoitettu Espoon kaupungin suunnitteluohjeiden mukaisesti, jalkakäytävä 2 metriä ja pyörätie 2,5 metriä. Leveämmän erotellun väylän sovittaminen käytössä olevalle katualueelle on haasteellista.
Suunnitelmaluonnoksessa esitetyt suojateiden reunakiviratkaisut ovat viitteellisiä. Suojateiden kohdat toteutetaan Espoon tyyppikuvien mukaisesti siten, että pyörätien jatkeen kohdalla reunakivi on luiskattu ja jalankulun kohdalla reunakiven korkeus on 4 cm. Lisäksi suojateiden kohdalle asennetaan varoitusalue näkövammaisia varten.
Liikenneympyrän kohdalla katualue on ahdas, eikä liikenneympyrään ole mahdollista tehdä erillistä pyöräliikenteen kiertotilaa.
Ajoratojen kaarteet tarkistetaan mitoitusajoneuvoilla jatkosuunnittelussa.
Yleinen pysäköintiratkaisu ei voi tukeutua yksityisen pysäköintialueen (kuten kirkon) varaan. Pysäköintipaikkoja ei ole mahdollista sijoittaa kadun varrelle mm. kaista- ja pysäkkijärjestelyistä johtuen. Torin yhteydessä oleva pysäköintialue on voimassa olevan asemakaavan mukainen. Pysäköintipaikat palvelevat viereisen rakennuksen liiketilojen asiointia ja yleistä pysäköintiä. Pysäköintialueen kautta kulkee myös viereisen rakennuksen huoltoliikenne.
Torialue on tarkoitus toteuttaa korkealaatuisena ja vehreänä. Torilla oleva taideteos on havainnekuvassa mallintajan näkemys. Taideteos lähialueineen suunnitellaan yhteistyössä taiteilijan ja Espoon taidemuseon kanssa. Taideteoksen alle tuleva sininen värimaailma toteutetaan kivimateriaalien ja valojen avulla. Tarkemmassa suunnitteluvaiheessa materiaali- ja kalustevalintojen kestävyyteen sekä laatuun kiinnitetään huomiota.
Häiritsevään käyttäytymiseen ei katusuunnitelmalla voida suoranaisesti vaikuttaa. Kestävillä materiaalivalinnoilla, kalusteiden sijoittelulla ja valaistuksella voidaan mahdollisuuksien mukaan yrittää hillitä epätoivottua käyttäytymistä.
Nykyistä puustoa pyritään säilyttämään niin paljon kuin mahdollista. Kadun alla oleva tekniikan ja rakenteiden takia osa puista joudutaan poistamaan. Korvaavia istutuksia pyritään tekemään.
Seuraavaksi katusuunnitelmaehdotus asetetaan julkisesti nähtäville 14 päivän ajaksi. Tästä ilmoitetaan kirjeitse kiinteistöjen omistajille.
Ystävällisin terveisin
Kati Tolvanen, Welado Oy