Voit keskustella palveluverkkoon liittyvistä teemoista ja siitä, miten palveluverkkoa koskevat suunnitelmat vaikuttavat omaan arkeesi. Tai voit kirjoittaa keskuteluun vapaamuotoisen ehdotuksen tai idean palveluverkkoa koskien. Huomaathan, että jätät kommenttisi myös palvelukohtaisiin kysymyksiin.
Palveluverkkoa koskevat ehdotukset ovat osoitteessa www.hyvaks.fi/palveluverkko/osallistu
Ylläpito voi poistaa jo julkaistun viestin foorumilta, jos siihen ilmenee myöhemmin tarvetta. Poistamme viestin, jos se on lainvastainen, asiaton, loukkaava tai aiheeseen liittymätön. Foorumilla ei myöskään julkaista kaupallisia viestejä tai yksityishenkilön henkilö- tai yhteystietoja sisältäviä viestejä.
Perustiedot
Päättynyt: 23.3.2024
Kuntalaisten tarpeet etusijalle
Jari Colliander
18. maaliskuuta 2024 kello 15.42.32
Huomiotavaksi
Johtuen alueen väestön määrästä ja ikärakenteesta, tulee pitää tärkeänä, että sosiaali- ja terveyspalveluiden riittävä saatavuus turvataan mm. Säynätsalossa, Tikkakoskella ja Korpilahdella. Yksikön pieni koko ei ole riittävä peruste sen lakkauttamiseksi. Meillä ei ole varaa lakkauttaa kohtuullisesti toimivia terveyskeskuksia. Tulee edellyttää, että mahdollisesti lakkautettavien soteasemien tilalle on rakennettava uusi palvelun tuottamisen tapa ennen palvelun alasajoa, minkä avulla varmistetaan muutoksessa kuntalaisille turvallinen siirtymä
On hyvä, että digitaalisia palveluita lisätään ja kehitetään edelleen. Fyysisiä palveluja tulee kuitenkin olla saavutettavissa asiakkaille, jotka eivät kykene tai halua käyttää digitaalisia palveluja. Digitaalisten palvelujen käyttöasteen lisääminen myös edellyttää, että palvelujen käytön tukeen kohdistetaan resursseja.
Etäpalveluiden varaan lasketaan paljon. On tärkeää erottaa toisistaan kaksi seikkaa: digitaalisuus mahdollistaa monelle hyvän palvelun, mutta sillä ei ratkaista perusongelmaa, eli sitä, että palvelua tuottamaan tarvitaan edelleen ammattilainen. Päinvastoin digipalvelujen kehittäminen ja tuominen laajasti väestön ulottuville paradoksaalisesti jopa lisää kysyntää, koska yhteydenotto on niin helppoa ja nopeaa. Etäpalveluilla on oma paikkansa ja niitä tarvitaan, mutta niiden varaan ei tule laskea määräänsä enempää.
Ilta- ja viikonloppuvastaanoton päättyessä useilla paikkakunnilla palvelutarpeen paine kohdistuu entistä vahvemmin Jyväskylän palveluihin, osittain myös kulkuyhteyksien takia. Tällöin palveluiden saatavuus vaikeutuu sekä jyväskyläläisille, että muille. Vaikka ehdotuksen yhteydessä on tehty painelaskelmia ja suosituksia, minkä perusteella asiakasvirtaa ohjattaisiin lakkautettavien palveluiden piiristä seuraavaksi lähimmille palvelupisteille, todellisuudessa asiakkaan valitessa palvelupisteensä painetta tulee kohdistumaan Jyväskylän palveluihin ja lähiseudulle. Ohjautuminen Jyväskylän suuntaan on luontevaa esimerkiksi työssäkäyntialueiden, joukkoliikennemahdollisuuksien ja tieverkon kunnon vaikutuksesta. On varmistettava, että päivystysten keskittäminen ei ruuhkauta jo ennalta kuormittunutta Novan päivystystä.
Sosiaalipalvelujen saatavuuden tulisi olla riittävää ja tasapuolista. Materiaalista jää epäselväksi, miten erityisesti pitkäaikaistyöttömien ja muiden heikommassa asemassa olevien sosiaalipalvelut voidaan turvata. Työllisyydenhoidossa tulisi kyetä turvaamaan jo nyt kuormittuneen yhdyspinnan toimintakyky ja sujuva palvelu asiakkaille myös jatkossa (mm. terveystarkastukset ja lääkäripalvelut tarvittavine lausuntoineen, asioiden selvittelyt ja tutkimukset).
Osastohoidon muutokset koskevat erityisesti ikääntyneitä ja heidän läheisiään. On varmistettava paikkojen riittävyys, etenkin, kun osastot ovat jo nyt hyvin ruuhkautuneita. Ehdotuksessa lisättävien osastohoitopaikkojen määrä on suhteellisen pieni, ja saatujen tietojen valossa on haastavaa arvioida lisäyksen vaiku
P
20. maaliskuuta 2024 kello 22.53.19
Hyviä huomioita!
Digipalveluiden käyttö vaatii sekä laitteet että osaamista. Perustetaanko Kivijärvelle etälääkärin digivastaanottotila, jossa on jatkuvasti saatavilla oleva laitteiden käytössä avustava henkilö? Hankitaanko etävastaanottojen varaan jätettäville asukkaille hyvinvointialueen laskuun kotiin etäpalveluiden käyttöön vaadittava laitteisto ja niiden käyttöopastus? Entä ne verkkojen peittoalueella asuvat (esityksen sivu 45, esim Pihtipudas)? Pitääkö heidän odottaa kiinteän laajakaistan rakentamista ennen kuin pääsevät lääkäriin?
Etäpalveluiden käyttö vaatii myös ammattilaiselta kommunikaatiotaitoja, joita monellakaan minun kohtaamistani ammattilaisista ei ole ollut. Minä en koskaan koe tulevani kuulluksi etäpalveluissa. Ammattilainen puhuu puhelimessa päälleni, keskeyttää jatkuvasti, ei lue kehonkieltäni videovälitteisellä vastaanotolla, ei kuule mitä sanon, enkä etäpalveluissa pysty ilmaisemaan itseäni kirjoittamalla, kun puhuminen on ajoittain vaikeaa. Kasvokkain kommunikointi on paljon helpompaa, kun käytössä ovat puheen lisäksi sanaton viestintä ja kirjoittaminen, mutta lähivastaanotolle ei edes Jyväskylässä tahdo enää päästä.
Valviran ohjeistuksesta etävastaanotoista:
"Etäpalveluun on oltava asiakkaan tai potilaan tietoinen suostumus - - Asiakkaalle tai potilaalle on tarvittaessa varattava mahdollisuus henkilökohtaiseen vastaanottokäyntiin -."
>> Tuleeko tämä toteutumaan? Onko maakunnissa asuvalla aidosti vaihtoehto?
Minun kohdallani tämä ei ole toteutunut. Pyytäessäni lähivastaanottoa on ilmoitettu, että sellaista ei ole nyt tarjota. (Ja asun Jyväskylässä, huom.)
"Ammattihenkilön tulee arvioida yksilöllisesti jokaisella käyntikerralla, soveltuuko asiakas tai potilas hoidettavaksi etäyhteyden välityksellä."
>> Minun kohdallani tämä ei ole toteutunut. En koe soveltuvani hoidettavaksi etävastaanotoilla, jos en saa suunvuoroa ja puhumisen vaikeuksien vuoksi en saa ilmaistua itseäni.
Soveltuuko ikäihminen, joka ei ole koskaan videopuhelua puhunut, hoidettavaksi etävastaanotolla? Entä henkilö, joka tarvitsee kädestäpitäen ohjausta kotona toteutettavaan itsehoitoon? Entä henkilö, joka tarvitsee hoito-ohjeet kirjallisena? Miten etälääkäri ne toimittaa? Postitseko, 2 vkon viiveellä? Entä henkilö, joka näkee huonosti, ei saa näytöltä selvää, mitä lääkäri yrittää näyttää, etenkään, jos kuvayhteys pätkii, kuva on liian pieni tai näyttö heijastaa?
https://valvira.fi/sosiaali-ja-terveydenhuolto/etapalvelut