Voit keskustella palveluverkkoon liittyvistä teemoista ja siitä, miten palveluverkkoa koskevat suunnitelmat vaikuttavat omaan arkeesi. Tai voit kirjoittaa keskuteluun vapaamuotoisen ehdotuksen tai idean palveluverkkoa koskien. Huomaathan, että jätät kommenttisi myös palvelukohtaisiin kysymyksiin.
Palveluverkkoa koskevat ehdotukset ovat osoitteessa www.hyvaks.fi/palveluverkko/osallistu
Ylläpito voi poistaa jo julkaistun viestin foorumilta, jos siihen ilmenee myöhemmin tarvetta. Poistamme viestin, jos se on lainvastainen, asiaton, loukkaava tai aiheeseen liittymätön. Foorumilla ei myöskään julkaista kaupallisia viestejä tai yksityishenkilön henkilö- tai yhteystietoja sisältäviä viestejä.
Perustiedot
Päättynyt: 23.3.2024
Kokemuksia Soiten alueelta
tyytyväinen asiakasraatilainen
23. maaliskuuta 2024 kello 23.37.22
Kokkolassa yhtenäiseen sote-ratkaisuun mentiin jo vuosia sitten, v. 2017 alussa.
Siellä mm. perustettiin asiakasraadit 3 kpl: lapsiperheiden raati, työikäisten raati ja ikäihmisten raati. Raadissa työskentely oli antoisaa. Saimme kattavasti tietoa asioista eri toimialoilta ja Soite:n palvelupäällikkö oli lähes aina mukana kokoontumisissa. Joskus kokoonnuimme raatien yhteisiin tapaamisiin. Arvostin sitä, että meitä todella kuunneltiin ja palautetta vietiin toteutukseen. Erityisesti kiinnitimme huomioita "potilaspolkuun". Siihen, että potilas ei jää jossakin kohden yksin eikä tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Kiinnitimme myös huomioita epäasialliseen kohteluun ja siihen saimmekin muutosta. Lisäksi kävimme mm. vierailulla Soite:n tiloissa ja kerroimme huomioitamme tilojen toimivuuteen ja opastukseen liittyen. Kommentoimme potilasohjeita ja niiden selkeyttä sekä ymmärrettävyyttä jne.
Olin erittäin tyytyväinen siihen muutokseen, joka yhtenäisen sote-ratkaisun myötä tuli. Kun kävin perusterveydenhuollon vastaanotolla, niin "lähes lennosta" pystyi lääkäri tai hoitaja konsultoimaan erikoissairaanhoitoa. Tieto eri yksiköiden välillä kulki sujuvammin. Ja aikaisemmin kuntien palkkalistoilla olleet erityisasiantuntijat olivat olleen alansa ainoita osaajia omassa kunnassaan. Soite:n myötä he saivat oman alan kollegoita ja se lisäsi kuulemma työhyvinvointia ja osaamista.
Ainakaan siinä vaiheessa ei yksiköitä vielä merkittävästi karsittu, mutta sen sijaan vastaanottopalveluita ja neuvontaa lisättiin. Tuli terveysasemalle ns. päivystävä sairaanhoitaja, jonka luokse saattoi mennä kertomaan asiansa ja hän ohjasi eteenpäin.
Suosittelen Hyvaksia olemaan yhteydessä Soiteen ja kuuntelemaan heidän kokemuksiaan. Terkut tyytyväiseltä asiakasraatilaiselta!