Ei käyttöoikeutta.

Kommentoi Lapin hyvinvointialueen vammaisten henkilöiden henkilökohtaisen avun ja erityisen osallisuuden tuen palvelukuvausta 28.2.2024 kello 13 mennessä

Puhekupla 22
Keskustelu | Lapin hyvinvointialue
Keskustelu on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 28.2.2024

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Henkilökohtaisen avun palvelun toteuttamissuunnitelma:

Käyttäjän profiilikuva

Subjekti
23. helmikuuta 2024 kello 18.00.15

Luonnoksen mukaan "Henkilökohtaisen avun palvelun käytännön avustamistilanteen sisällön määrittelee asiakas hänelle laadittuun palvelu- tai asiakassuunnitelmaan ja henkilökohtaisen avun päätökseen perustuen. Asiakas määrittelee hänelle tehtyyn päätökseen
perustuen myös milloin hän apua tarvitsee. Käytännön avustamistilanteissa asiakas ohjaa ja neuvoo avustajaa sekä toimii käytännöntyön johtajana.",sivu 9
Voisiko kuvausta saada enemmän asiakas/käyttäjä -lähtöisemmäksi .Tässä ei näy YK-vammaissopimuksen henki. Luonnoksessa korostuu liikaa se, että organisaatio on määritellyt, tehnyt päätöksen ja sitten siinä raamissa asiakas toimii. Eikös se päätös ja viranhaltijan asiakassuunnitelma tullut jo aiemmin määritellyksi.
Tuota kohtaa "Käytännön avustamistilanteissa asiakas ohjaa ja neuvoo avustajaa sekä toimii käytännön työn johtajana " tulee täydentää YK:N vammaissopimusta tarkentavan CRPD 5:n mukaisesti. Johtaminen tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että henkilön itsemäärääminen ja valinnanvapaus toteutuu. Ja henkilöllä on itse oikeus päättää, minkä verran hän haluaa osallistua "työnjohtamiseen". Ja johtaminen ja neuvojen antaminen voi tapahtua myös esim. kommunikaatio- ja toimintapassin avulla . Yleiskommentin mukaan niille henkilöille, joilla on kommunikaatiossaan vaativia erityistarpeita, tulee tarjota sopivaa tukea, jonka avulla he voivat muodostaa ja välittää ohjeitaan, päätöksiään, valintojaan ja/tai mieltymyksiään sekä saada ne tunnustetuiksi ja kunnioitetuiksi. Johtaminen, valinnat ja neuvojen antaminen voi tapahtua myös tuetun päätöksenteon avulla. - Nämä ovat tärkeitä laatuvaatimuksia tilanteissa, joissa asiakkaalla on kommunikaatioissaan ympäristön kanssa erityistarpeita.

Ilmianna |