Toivomme saavamme lausuntoja ja kommentteja talouden sopeuttamisohjelman valmistelun viimeistelyä varten 3.4. mennessä. Ohjelma löytyy liitteenä alla olevasta lisätiedosta.
Ylläpito voi poistaa jo julkaistun viestin kommenteista, jos siihen ilmenee myöhemmin tarvetta. Poistamme viestin, jos se on lainvastainen, asiaton, loukkaava tai aiheeseen liittymätön.
Perustiedot
Päättynyt: 3.4.2024
Strategia kommenteista poimittua 2
EsaA
31. maaliskuuta 2024 kello 13.28.04
c) Digitalisaatio EI ole ratkaisu. Pellossa on paljon ikäihmisiä, jotka eivät pysty itse asioimaan verkossa. Eivät osaa ja eivät opikkaan. No ry palvelut vaativat kunnollista tunnistautumista ja läheskään kaikki eivät pysty käyttämään edes pankkien verkkotunnistautumista. Monilla on muistiongelmia, joten käyttäjätunnukset ja salasanat tuottavat vaikeuksia. Tähän iittyy myös paljon riskejä. Riskejä siitä, että tunnukset joutuvat vääriin käsiin. Ja monet verkkosovellukset ovat vaikeita käyttää ja epäluotettavia. Esimerkkinä vaikkapa Pellossa käytettävä OmaVirtu, jossa ei pääse edes korjaamaan omia viestejään.
4. Hyvinvointialueen kustannukset
Käsitykseni mukaan suuri osa hyvinvointialueiden kustannuksista koostuu hallinnon kustannuksista. Hyvinvointialueiden johtajien palkat koko maassa ovat aivan kohtuuttomia ja käsittääkseni kovapalkkaisia löytyy muustakin hallinnosta. Karsikaa niistä ja palkatkaa hoitohenkilökuntaa.
En tiedä LapHasta, mutta koko maassa käytetään aivan kohtuuttomasti rahaa vuokralääkäreihin ja yleensä ostopalveluihin. Aivan järjettömiä summia. Jossain paikassa yli 300 000 kuukaudessa kolmen silmälääkäri palkkaukseen. No Etelä-Karjala se paikka oli
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/abb7e053-d557-44ea-b9a2-fc18bebee2b5
5. Strategiaa vai käytäntöä
Hoitakaa nyt ihmeessä näitä käytännön asioita ensin kuntoon ja puhukaa vasta sen jälkeen noista ylätason strategioista. Olen itse konsultoinut työurani aikana tietohallinnon kehittämissuunnitelmia ja strategioita ja oppinut ainakin sen, että toteutukset ratkaisevat, eivät puheet. Keskeistä on se, että palveluja tarvitsevat saavat palvelut mahdollisimman vaivattomasti. Kansainvälisen EHCI-tutkimuksen mukaan Suomi sijoittui jatkuvasti kärkipäähän Euroopassa terveyden huollon palvelujen arvioinneissa ja kustannustehokkuudessa (value-for-money) se oli monena vuotena aivan kärjessä. Näyttää siltä, että tämä Soteuudistuksen toteutus suuntaa panokset aivan vääriin kohteisiin.
https://healthpowerhouse.com/publications/
TuulaA :)
31. maaliskuuta 2024 kello 14.33.05
Olen aivan samaa mieltä. Digitalisaatio ei ole mikään ratkaisu terveysasioissa, kuin ei myöskään etävastaanotot. Jos ja kun väestö ikääntyy, ikääntyvien digitaidot vähenevät. Lapissa, jossa matkat ovat pitkiä, on jo nyt hankala matkustaa paikasta a paikkaan b. Mielestäni välimatka-asia pitäisi ottaa huomioon kaikessa päätöksenteossa. Ja jos matkakustannukset kasvavat, valuu niihin liikaa rahaa muiden "palveluiden" kustannuksella. Vanhukset ja muuten heikot, sairaat ihmiset jätetään siis heitteille, hyi. Ja jollei vammaisella/vanhuksella ole läheisiä, kukaan ei tule pitämään puolta ja hoitamaan heidän asioitaan.