Kommentoi hyvinvointisuunnitelmaa 2024-2025

Puhekupla 10
Keskustelu | Lapin hyvinvointialue, Lapin hyvinvointialue
Keskustelu on päättynyt

Nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa hyvinvointisuunnitelmaan. Kommentointiaikaa on jatkettu ja voit kommentoida sitä tällä alustalla 31.7.2024 asti. 

Toivomme kommentteja osaan 2 Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma 2024-2025, joka on kuvattu ohjelman dokumentissa sivuilla 135-141. Lisäksi suunnitelma on esitelty myös erillisessä taulukossa.

Ohjelma ja suunnitelman taulukko löytyy liitteenä alla olevasta lisätiedosta.


Perustiedot

Päättynyt: 31.7.2024

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Huomioitavaksi vammaisten ja pitkäaikaissairaiden ihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseen (2/5)

Käyttäjän profiilikuva

Liisa Pitzén/Invalidiliitto
28. kesäkuuta 2024 kello 13.58.42

a) Tuki vammaisille lapsille ja nuorille
Hyvinvoinnin ja terveydenedistämisessä mielenterveyspalveluja tarjoavilla tahoilla tulee olla valmiuksia ja osaamista tukea eri tavoin vammaisia lapsia, nuoria ja aikuisia. Vammojen liitännäisoireina voi esiintyä masennusta tai ahdistuneisuutta. Mielenterveysongelmat eivät ole automaatio, mutta valtavirrasta poikkeavat toimintatavat voivat käydä mielelle raskaiksi.

b) Koulukuraattorin ja -terveydenhoitajan palvelut
Hyvinvointisuunnitelmassa tulee huomioida toimintarajoitteisten lasten ja nuorten tarve mielenterveyden, koulukuraattorin ja -terveydenhoitajan oikea-aikaisille palveluille. Niitä tulisi tarjota heille matalalla kynnyksellä ja soveltuvalla kommunikaatiomenetelmällä. Kouluissa tarvitaan lisäksi uudenlaista positiivista tiedottamista erityisesti vammaisuuden ja erilaisuuden kohtaamiseen.

THL:n kouluterveyskyselyn löydöksissä v. 2017 näkyy hälyttävästi toimintarajoitteisten nuorten haavoittuvuus. Heidän tilanteensa on monen indikaattorin osalta huonompi kuin muilla nuorilla. Samaan aikaan he kokevat jäävänsä ilman tukea ja apua kouluterveydenhoitajalta tai koulukuraattorilta, vaikka olisivat näitä palveluja tarvinneet. He myös kokevat, että heillä on vähemmän mahdollisuuksia keskustella jonkun kanssa mieltä painavista asioista.

c) Esteettömyys/aistiesteettömyys ja saavutettavuus
Esteettömyys on yhdenvertaisuuden edistämisen keskeinen elementti. Sen tulisi toteutua niin fyysisessä kuin sosiaalisessakin ympäristössä. Esteettömyydellä tuetaan vammaisten henkilöiden mahdollisimman suurta omatoimisuutta ja osallisuutta yhteiskuntaan yhdenvertaisesti muiden kanssa. Esteettömyys rakentaa osaltaan myös turvallista arkea.

Painopisteen mukaisissa eri toimintamalleissa on tärkeää huomioida saavutettavuus ja esteettömyys niin, että palveluja voivat hyödyntää myös vammaiset ja pitkäaikaissairaat Lapin hyvinvointialueen asukkaat. Huomioidaan myös kohtaamis- ja tapahtumapaikkojen esteettömyys/aistiesteettömyys ja saavutettavuus, mm. asentamalla julkisiin tiloihin äänimajakat, kohomerkinnät, sanakartat, erilaiset ohjauslistat tai laatoitukset, kylttien oikeanlainen sijoittelu ja väritys.
Toimiva, selkeä ja moniaistinen ympäristö tarjoaa hyvät valmiudet osallisuuteen ja omatoimisuuteen, joka hyödyttää kaikkia. Ratkaisut, jotka palvelevat vammaisia henkilöitä, palvelevat yhtä lailla myös muita.

2.SEKSUAALITERVEYS
Seksuaalikasvatuksen tavoitteena on hyvä seksuaaliterveys ja seksuaalinen hyvinvointi. Seksuaalikasvatus tukee jokaisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta, oikeutta kokea oma seksuaalisuus hyvänä ja arvokkaana. Nämä tavoitteet tulee koskea myös vammaisia lapsia, nuoria ja aikuisia.

Ilmianna |