Tekstipätkä tällä hetkellä työn alla olevasta Kestävyyden Ii julkaisusta: Luontosuhteen kehittymisessä jokaisen oma henkilökohtainen luontosuhde on kaiken pohjana ja mahdollistaa edelleen oman ympäristösuhteen rakentumisen. Mahdollisuudet luontokokemuksiin ja retkiin ovat tärkeitä kaikenikäisille. Retkellä on mahdollista ihmetellä, kokea ja olla osa luontoa. Myönteiset luontokokemukset ja -elämykset lisäävät oppijoiden ympäristöherkkyyttä ja tunneyhteyttä luontoon.
Osassa suunnitelmista oli suunniteltu Valtarin koulun läheisyyteen luontopaikka koulun käyttöön. Tällainen alue olisi todella tärkeä saada Iin keskustan alueelle. Alueella on yli 1000 eri-ikäistä oppijaa, joilla luvallinen luontopaikka puuttuu. Kotikujan päiväkoti, Haminan koulu, Valtarin koulu ja Iin lukio sijaitsevat kaikki noin 400 metrin etäisyydellä rannasta. Alue, jossa olisi opetuspuisto, luonnon monimuotoisuutta, lintutorni, kosteikko jne. toisi opetukseen todella paljon mahdollisuuksia opetukseen, Sama alue olisi iltaisin ja viikonloppuisin iiläisten käytössä, Tällaisilla alueilla olisi suuri vaikutus kaikkien iiläisten luontosuhteeseen ja hyvinvointiin.
Ranta-alueen käytettävyys kaikille iiläisille on tärkeä asia. Se olisi sosiaalinen yhdistävä tekijä. Kävelypolut, leikkikentät, uintipaikat kesällä +talvella ja ulkokuntoilualueet antaisivat iiläisille ja muille vierailijoille mahdollisuuden pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan, jutella ja viettää aikaa muiden eri-ikäisten kanssa sekä kesällä että talvella.
Olisin siis kaavan valinnassa väljän asumisen, yhdistetyn kunnantalo +kirjasto-rakennuksen kannalla, joka mahdollistaa alueen monipuolisen käyttämisen kaikille iiläisille. Kirkko olisi myös mukava saada paremmin esille ja arvoiseensa rooliin alueella.
Lasten, nuorten ja kaikkien iiläisten luontosuhde ja mahdollisuus yhteiseen ajanviettoon
Maria-Riitta Paaso
9. kesäkuuta 2024 kello 15.12.26
Tekstipätkä tällä hetkellä työn alla olevasta Kestävyyden Ii julkaisusta:
Luontosuhteen kehittymisessä jokaisen oma henkilökohtainen luontosuhde on kaiken pohjana ja mahdollistaa edelleen oman ympäristösuhteen rakentumisen. Mahdollisuudet luontokokemuksiin ja retkiin ovat tärkeitä kaikenikäisille. Retkellä on mahdollista ihmetellä, kokea ja olla osa luontoa. Myönteiset luontokokemukset ja -elämykset lisäävät oppijoiden ympäristöherkkyyttä ja tunneyhteyttä luontoon.
Osassa suunnitelmista oli suunniteltu Valtarin koulun läheisyyteen luontopaikka koulun käyttöön. Tällainen alue olisi todella tärkeä saada Iin keskustan alueelle. Alueella on yli 1000 eri-ikäistä oppijaa, joilla luvallinen luontopaikka puuttuu. Kotikujan päiväkoti, Haminan koulu, Valtarin koulu ja Iin lukio sijaitsevat kaikki noin 400 metrin etäisyydellä rannasta. Alue, jossa olisi opetuspuisto, luonnon monimuotoisuutta, lintutorni, kosteikko jne. toisi opetukseen todella paljon mahdollisuuksia opetukseen, Sama alue olisi iltaisin ja viikonloppuisin iiläisten käytössä, Tällaisilla alueilla olisi suuri vaikutus kaikkien iiläisten luontosuhteeseen ja hyvinvointiin.
Ranta-alueen käytettävyys kaikille iiläisille on tärkeä asia. Se olisi sosiaalinen yhdistävä tekijä. Kävelypolut, leikkikentät, uintipaikat kesällä +talvella ja ulkokuntoilualueet antaisivat iiläisille ja muille vierailijoille mahdollisuuden pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan, jutella ja viettää aikaa muiden eri-ikäisten kanssa sekä kesällä että talvella.
Olisin siis kaavan valinnassa väljän asumisen, yhdistetyn kunnantalo +kirjasto-rakennuksen kannalla, joka mahdollistaa alueen monipuolisen käyttämisen kaikille iiläisille. Kirkko olisi myös mukava saada paremmin esille ja arvoiseensa rooliin alueella.