Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Säästäkäämme haavoittuvaa luontoa
Leena & Olavi
29. syyskuuta 2024 kello 12.51.36
Suunnitelma: ”Reitistön rakentamisella ohjataan virkistysalueen käyttö ja liikkuminen yhdelle rakennetulle reitille. Tällä pyritään säästämään herkän maaston kuluminen ja eliöstön häiriintyminen mahdollisimman vähäisenä.”
Kommentti: Koska suunnittelijoidenkin mukaan maasto on herkkää ja eliöstö häiriintymiselle altista, toteutuu niiden suojeleminen parhaiten niin, että alueelle ei rakenneta leveää valaistua tietä. Lisäksi rakennusvaiheessa raskaat koneet tuhoavat eliöstöä ja maastoa paljon tietä laajemmalta alueelta.
Suunnitelma: ”Luonnoltaan arvokkaalla ja herkällä lehto- ja luhta-alueella liikkumisen ohjaaminen yhdelle ylläpidettävälle reitille on perusteltua luonnonsuojelualueen käytön kannalta.”
Kommentti: Luonnonsuojelualueella ei nykyisinkään voi liikkua muualla kuin olemassa olevilla poluilla alueen suoperäisyyden vuoksi, joten reitin rakentaminen on turhaa.
Suunnitelma ”... ulkoilureitit on sijoitettu mahdollisimman etäälle rantavyöhykkeestä, jotta linnustolle ja lepakoille sekä muille eliöstöille tärkeätä kasvillisuutta säästyy mahdollisimman paljon.”
Kommentti: Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat vain 35–37 metrin päässä rannasta, ja tonttien rajat 25 metrin päässä rannasta. Paikoitellen tie tulisi siis kulkemaan rantavyöhykkeellä, hyvin kapealla kaistaleella rannan ja asutuksen välissä. Valaistun tien ympärille ei jää riittävästi pimeää tilaa esim. lepakoille, joita nykyään lentelee rantavyöhykkeellä. Juuri näissä kapeimmissa rantapaikoissa on saukolla ilmeisesti pesä, sillä eläin uiskentelee siellä päivittäin.
Suunnitelma: ”Reittien rakentaminen ei edellytä merkittävää puuston poistamista.”
Kommentti: Kuinka suurta on ei-merkittävä puuston poistaminen? Kapeimmilla maastokohdilla tietä ei voi rakentaa kaatamatta useita vanhoja tammia ja haapoja. Ne ovat maisemallisesti merkittäviä omilla kasvupaikoillaan.