Hyvinvointialueiden muodostamisen tuomia mahdollisuuksia ei ole tutkimusstrategiassa otettu riittävästi huomioon. Esimerkiksi hoitoketjuja voidaan tarkastella eheämpinä kokonaisuuksina, kun potilaat ovat hyvinvointialueen potilaita. Tietojärjestelmien yhtenäistäminen/hyvinvointialueen yhteinen potilastietojärjestelmä tukee/antaa mahdollisuuden aiempaa eheämpiin hoitokokonaisuuksiin. Tässä muutosvaiheessa olisi oleellista miettiä ja tutkia mitä lääkehoidossa voitaisiin uudistaa ja tehdä toisin. Ehdotan tutkimusaiheeksi "Kliinisen farmasian palvelut potilaan lääkehoidon tukena". Otsikon alle sopivia tutkimusaiheita on strateriagiassa listattuna eri kohtiin useita. Ydinkohdat ovat 1) lääkitystietojen oikeellisuus ja lääkehoitojen arvioinnit. Tässä täytyy löytää ne prosessin vaiheet, jossa farmasian panoksella saadaan suurin hyöty. 2) Potilaan lääkehoidon tukeminen. Hyvinvointialueilla voisi olla lääkeinformaatiopalvelu potilaille, josta potilaat voisivat kysyä omaan hoitoon liittyviä asioita ja joka osallistuisi hoidon seurantaan. 3) Potilaan lääkehoitosuunnitelman kehittäminen. Usein jatkohoitopaikka tai potilas itse ei tiedä, kuinka on tarkoitus edetä hoidossa. Hoitoketjua selkeyttäisi, jos entistä useammalle tehtäisiin kirjallinen lääkehoitosuunnitelma.
3.3.3 Lääkehoitoprosessin tutkimus
@rojala
16. lokakuuta 2024 kello 10.22.59
Hyvinvointialueiden muodostamisen tuomia mahdollisuuksia ei ole tutkimusstrategiassa otettu riittävästi huomioon. Esimerkiksi hoitoketjuja voidaan tarkastella eheämpinä kokonaisuuksina, kun potilaat ovat hyvinvointialueen potilaita. Tietojärjestelmien yhtenäistäminen/hyvinvointialueen yhteinen potilastietojärjestelmä tukee/antaa mahdollisuuden aiempaa eheämpiin hoitokokonaisuuksiin. Tässä muutosvaiheessa olisi oleellista miettiä ja tutkia mitä lääkehoidossa voitaisiin uudistaa ja tehdä toisin.
Ehdotan tutkimusaiheeksi "Kliinisen farmasian palvelut potilaan lääkehoidon tukena". Otsikon alle sopivia tutkimusaiheita on strateriagiassa listattuna eri kohtiin useita. Ydinkohdat ovat 1) lääkitystietojen oikeellisuus ja lääkehoitojen arvioinnit. Tässä täytyy löytää ne prosessin vaiheet, jossa farmasian panoksella saadaan suurin hyöty. 2) Potilaan lääkehoidon tukeminen. Hyvinvointialueilla voisi olla lääkeinformaatiopalvelu potilaille, josta potilaat voisivat kysyä omaan hoitoon liittyviä asioita ja joka osallistuisi hoidon seurantaan. 3) Potilaan lääkehoitosuunnitelman kehittäminen. Usein jatkohoitopaikka tai potilas itse ei tiedä, kuinka on tarkoitus edetä hoidossa. Hoitoketjua selkeyttäisi, jos entistä useammalle tehtäisiin kirjallinen lääkehoitosuunnitelma.