EU:s tulldatacentral skulle förenkla och effektivera tullmyndigheternas processer samt stärka tullbevakningen. Tulldatacentralen skulle med tiden ersätta största delen av EU-medlemsländernas nuvarande datasystem, vilket skulle leda till betydande besparingar i driftskostnader. Företagen skulle t.ex. bara behöva använda en enda portal när de skickar in tullinformation och bara skicka in uppgifterna en gång för flera sändningar. Med hjälp av den nya tulldatacentralen skulle man också kunna effektivera prioriteringen av riskerna på EU-nivå.
Med tulldatacentralen avses ett centraliserat EU-tulldatasystem och en digital servicepunkt, där importörer, exportörer och logistikoperatörer kan lämna in och hämta uppgifter som behövs för tullklarering. Uppgifterna som behövs för tullklareringen skulle alltså inte längre inges till medlemsstaternas system, utan direkt till tulldatacentralen. Den traditionella tulldeklarationen skulle ersättas med information som samlas i tulldatacentralen. De transaktions- och logistikuppgifter som hänför sig till en import- eller exporttransaktion skulle komma från olika källor och bilda en datauppsättning som kunde användas på olika sätt, bland annat vid riskanalys och hänförande av varor till tullförfaranden.
Tulldatacentralen skulle gynna aktörerna inom handel och logistik. Uppgiftskraven och verksamhetsmodellerna för inlämnande och hantering av uppgifter skulle för denna del minska från 27 till en. Samma uppgifter skulle inte behöva lämnas på nytt, om de redan en gång har skickats till tulldatacentralen. Uppgifterna skulle även vara mer pålitliga än i nuläget, eftersom de skulle inges direkt av aktören som innehar de ursprungliga uppgifterna.
Enligt planen ska tullmyndigheterna i unionens medlemsländer samt andra utsedda myndigheter i medlemsländerna ha tillgång till tulldatacentralen. Meningen är att dessa myndigheter ska kunna utnyttja de sparade uppgifterna i sina egna system, t.ex. vid övervakning av nationella restriktioner och vid beskattning.
Vissa nationella datasystem skulle dock behövas som stöd för tullverksamheten även i fortsättningen. Medlemsländerna skulle vid sidan av EU:s tulldatacentral kunna utveckla egna program för att utnyttja informationen från tulldatacentralen eller så skulle man kunna ålägga EU:s tullbyrå att göra detta. I det senare fallet skulle EU:s tullbyrå utveckla programmen, t.ex. med hjälp av öppen källkod, så att de skulle vara tillgängliga för alla medlemsstaterna.
Vad anser du om kommissionens förslag om inrättande av en tulldatacentral? Vad borde man ta i beaktande i beredningsarbetet? Berätta din åsikt genom att lämna en kommentar.
EU:n tulliuudistus
@ailak5813
7. maj 2024 klockan 11.42.46
Suunniteltu tullidatakeskus vaikuttaa hyvältä. Jos toteutus onnistuu, on tiedon löytäminen paljon nopeampaa, ja asioiden hoitaminen yksinkertaistuu. Kiinnostava asia on tämä "Trust and Check" toimijoiden kategoria. Olisiko syytä hakea AEO asemaa nyt ennen uudistuksen toteuttamista? Onko se edellytys päästä luotettavan ja tarkastetun toimijan asemaan?
@Tulli
20. maj 2024 klockan 9.09.10
AEO-status ei ole edellytys T&C:lle vaan ko. toimijalle on säädetty ihan omat edellytykset koodeksiehdotuksessa, joista osa saattaa olla samoja kuin AEO:n kanssa. Tämän hetkisestä AEO-valtuutuksesta saatte parhaiten tietoa Tullin verkkosivuilta https://tulli.fi/yritykset/asiakkuus/aeo-toimija.
idea
@varjoking
9. maj 2024 klockan 9.18.54
ehdotuksen pitäisit ukea tullin toimintaa mm venäjä pakotteissa
idea
@varjoking
9. maj 2024 klockan 9.19.26
ehfotuksen tulis myös torjua tehokkamin rikollisuutta