Ei pelkästää varaatilanteet vaan myös epäillyt haittatapahtuma tulee raportoida laitetta myvän/makinoivan tahon edutajalle, jolla on velvolisuus kirjata nämä ja raportoida yrityksen laatujärjestelmään, josta ne siirtyvät kliiniseen aviointiraortiin. Jos yriyksellä ei ole tällaista järjestelmä, ei yrityksen tuoteita pidä hankkia.
Tämän luvun alussa voisi olla jokin kuvio, joka auttaisi kokonaisprosessin ymmärtämistä. Tulisiko alussa olla myös tarkempi määritelmä lääkinnällisiin laitteisiin liittyvistä vaaratilanteista?
Luku 10.1.1. ”Mikäli laitteen käyttöä jatketaan, tulisi turvata valmistajan tutkimusten edellyttämien tietojen saattaminen valmistajalle vaaratilanteen syyn selvittämiseksi.” Tulisiko tätä kohtaa vielä hieman tarkentaa? esimerkiksi minkälaisia tietoja?
Luku 10.1.3 ”EUDAMEDin käyttöönoton jälkeen valmistajien vaaratilanneilmoitukset ovat saatavilla EUDAMEDin välityksellä”. Tämä kohta kannattaa vielä tarkistaa ja lisätä lähde näkyville. Perustelu: Vaaratilanneilmoitukset eivät välttämättä ole tulossa kenen tahansa nähtäviksi vaan vain viranomaiskäyttöön? Sen sijaan valmistajien raportointi siirtyy EUDAMEDissa tehtäväksi (eri maiden valvoville viranomaisille lomakkeiden lähettelyn sijaan).
Luku 10.5 – voisiko ko. prosessissa ottaa harkintaan seuraavan menettelytavan?
Tuotevirhe-epäily ilmoitettaisiin laitetoimittajan edustajalle ennen kuin edetään varsinaisen reklamaation (korvausvaatimuksen) tekemiseen, jolloin on mahdollista sulkea pois käyttäjän virhe/käyttötarkoituksen vastainen käyttö.
Esimerkki reklaamation ohjeistuksesta – ”aseta uhka, mitä voidaan tehdä, mikäli virhe/puute ei korjata. esim. mikäli virhettä ei korjata asetettuun määräaikaan mennessä, hankintayksikkö varaa mahdollisuuden purkaa sopimus päättymään välittömästi”.
Ehdotettu toimenpide on erittäin voimakas. Mahdollisia tuotevirheitä voi olla monen tasoisia ja niistä koituva haitta myös joko hyvin pieni tai mahdollisesti isompi. Pelkona on, että kyseinen lause päätyy sellaisenaan rutiinisti valituksiin ilman suhteutusta aiheutuneeseen haittaan tai sen toistuvuuteen.
"Laitteisiin liittyvien turvallisuuspoikkeamien raportointi auttaa parantamaan asiakas-, potilas- ja
työturvallisuutta ja luomaan laiteturvallisuuden kokonaiskuvan. " Vaaratilanteiden raportoinnin merkityksellisyyden korostamiseksi tekstiä voisi täydentää että vaaratilanteiden raportointi auttaa myös laitevalmistajia varmistumaan laitteidensa turvallisuudesta ja kehittämään laitteitaan sekä viranomaisia valvomaan laitteiden turvallisuutta ja lainmukaisuutta kotimaassa ja tarvittaessa eri maiden viranomaisten kanssa.