Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Hajun poisto
Naapuri
30. oktober 2024 klockan 10.52.47
Jos Riiantien risteyksessä tehdään isompi työmaa, tulisi samassa yhteydessä korjata viemäröinti siten, että Riianpolun ja Hansatien risteyksessä ei olisi lähes jatkuva voimakas hajuhaitta. Kuulemani mukaan johtuu viemärien tuuletuksen rakenteesta. Huonoina päivinä haju ulottuu kirjastolle tai radan toiselle puolelle asti.
Riiantie risteys
Asukas
30. oktober 2024 klockan 11.00.24
Mäkeä syytä loiventaa mutta myös risteyksen paikkaa voisi siirtää niin että olisi Riiantien parkki alueen toisessa päässä jossa on jo toinen risteys olemassa. Olisi helppo toteuttaa ja poistuisi yksi risteys joka aiheuttaa vaara tilanteita kaikille.
Moreno
Raul
30. oktober 2024 klockan 13.50.37
When the skatepark?
Bussipysäkit
Kauklahtelainen
30. oktober 2024 klockan 16.37.29
Toivottavasti saadaan oikeat bussipysäkit, joihin bussi kääntyy pysähdyksen ajaksi. Eikä niin, että bussi pysähtyy autokadulle, kuten nyt puikkarin kohdalla.
Undeveloped area beside gas station, in front of Lidl
Neighbor
30. oktober 2024 klockan 20.32.54
There is an area next to the gas station that is rocky and has an old bus driver WC. The WC is covered in graffiti and could be updated. We could add a sidewalk, additional trees, bench, trash can and grass. It would be ideal to also preserve the existing trees there, as they are the only thing providing a bit of privacy for the adjacent apartments.
Ei näin
Asukas
31. oktober 2024 klockan 1.12.23
"Kadun perusparannuksella pyrimme vaikuttamaan hiljentävästi kadun ajonopeuksiin rakentamalla keskisaarekkeita ja hidastinpysäkkejä. Lisäksi parannamme näkemiä Riiantien risteyksessä loiventamalla nykyistä mäkeä."
Minkä ihmeen takia pyritään aina vaan hiljentämään ja itseisarvoisesti koetaan että hiljentäminen ja sitä kautta liikenteen hidastaminen/hankaloittaminen on positiivinen asia? Ajonopeuksien hidastamisen voi monesti myös olla negatiivinen asia, toisin kun esim. näkyvyyden parantaminen, mutkien/mäkien loiventaminen tai vaikka eri kulkumuotojen erillään pitäminen omilla väylillään tai turvallisuuden lisääminen muilla loogisilla menetelmillä kuten valaistuksen parantamisella.
Käytän kyseistä reittiä miltei päivittäin enkä ole koskaan kokenut että nopeudet ovat tiellä liian kovia, ja kyllä kuljen kyseistä kohtaa myös jalankulkijana.
Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteet
@A_R
31. oktober 2024 klockan 8.17.59
Hyvä, että Kauklahdessakin parannetaan välillä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita. Toivottavasti samalla ajoratojen ja pyöräteiden risteyksistä poistetaan nykyiset korkeat kanttikivet.
Onko tosiaan näin, ettei Hansakartanon ja Hansakallion välille mahdu tekemään yhtä leveitä (2.5 + 2.5) jalkakäytäviä ja pyöräteitä, kuin muualla suunnitelma-alueella?
idea
janne
31. oktober 2024 klockan 21.24.56
voitaisiin ottaa huomioon erityisryhmät
Räävelintien ja Hansatien risteys
Rääveli
3. november 2024 klockan 10.22.36
Aivan suunnittelualueen rajalla oleva Hansatien ja Räävelintien risteys on nykyisellään hankala ja jopa vaarallinen.
Ehdotan Räävelintien kohdalla oleva loiva Hansatien kaarre suoristettavan tämän työn toteutuksen yhteydessä.
Nykyisellään liikenneympyrästä Hansatien suuntaan jatkavat bussit muodostavat kaarteen kohdalla näköesteen samaan aikaan Räävelintielle vasempaan kääntyville autoilijoille. Alamäkeä vastaan tulevia ajoneuvoja ei linja-auton takaa tällöin näe. Olen nähnyt useammankin tähän liittyvän vaaratilanteen.
Kaarteen suoristaminen auttaisi nähdäkseni myös Räävelintielle ja siitä eteenpäin Lidlin eteen bussipysäkille kääntyviä busseja. Nykyisin ne joutuvat usein jäämään keskelle risteystä väistäessään Räävelintieltä tulevaa liikennettä ennen kuin pääsevät kääntymään Räävelintien yli pysäkille. Suoristamisen myötä busseille jäisi tilaa väistää ilman, että tukkivat samalla muuta risteystä.
Pyöräily turvallisemmaksi
Pyöräilijä
4. november 2024 klockan 13.39.29
Kohteena oleva tienpätkä on järkevä reitti Kauklahdesta Espoon keskustaan. Pyöräilyn edellytysten järkevöittäminen hyvä. Erillinen pyörätie pitäisi jatkua Kauklahdessa myös Kehä III:n yli, siis ajoradasta erillinen pyörätie.
Sujuvampaa liikennettä
Sujuvampaa liikennettä
4. november 2024 klockan 13.47.11
Kehittämisen kohteena oleva tieosuus on lyhin matka Kauklahden keskustasta Espoon keskustaan. Tien muuttaminen autoille matelukaduksi on minusta hölmöä. Katusuunnittelun pitäisi tavoitella joustavaa paikasta toiseen liikkumista!
PT
4. november 2024 klockan 22.00.30
Kauklahti on ollut pitkään yksi nopeimmin kasvavista kaupunginosista - maailma on siis muuttunut Hansatien ympärillä, sen on näyttävä autoliikenteellekin. Autoliikenne on alueen suurin haitta, niin turvallisuuden kuin ympärihaittojen vuoksi, ja tuhannet uudet asukkaat ovat etusijalla, ei nopea autoilu.
Hansatie on kyllä kilometreissä lyhyin yhteys, mutta kuumana vinkkinä nopeasta autoilusta innostuneille: Kehä III:lla on korkeammat nopeudet, ja vaikka matka sen kautta on pari kilometriä pidempi, ajallisesti matka on minuutilleen yhtä pitkä! (TJEU)
*Autoilun nopeudesta on siis kyllä pidetty huolta* - sen takia on tehty näitä ohitusteitä (jo 60-luvulla tämäkin, varsin kaukonäköisesti!), jossa autoilla on täysin omaan käyttöön varatut väylät, ja kovat nopeudet.
Ja kun tuota yhteyttä suosit, ja myötävaikutat sen autoilumääriin, palkitsemme siitä valtiona tuomalla pikapikaa tälle viimeisellekin Kehän osuudelle tuplakaistat ja entistä kovemmat nopeudet!
JK + PP korotetut risteykset
Jalankulkija
4. november 2024 klockan 19.09.48
Jalankulku- ja pyöräreitti hansatien varrella ylittää useamman risteyksen, joista iso osa on pieniliikenteisiä tonttikatuja. Kaikki kolme risteystä voisi rakentaa jalkakäytävän tasoon korotettuina kääntyvien autojen ajonopeuksien hillitsemiseksi.
Kiitos erotelluista jk+pp-väylistä. Espooseen suunnitellaan edelleen valitettavasti aivan liikaa huonoja yhdistettyjä ratkaisuja, vaikka tyyppipiirustuksetkin ovat olleet vuosia olemassa.
Korotetut suojatiet Hansakallion risteysympäristöön
PT
4. november 2024 klockan 21.51.16
Hansatiellä sekä Kauklahden puistotiellä on onnistuneita (=parantavat jalankulkijoiden turvallisuutta merkittävästi) korotettuja suojateitä useampia - viimeksi rautatien hissiyhteyden kohdalle lisättiin sellainen, vaikka paikka on Hansakallion koulun ympäristöön nähden suhteellisen vähäisellä käytöllä.
Eikö turvallisuuden parantamiseksi etenkin koululaisten käyttämän Hansakallion tien risteysalueelle olisi tärkeää lisätä korotettu suojatie myös? (ensisijaisesti varmaankin Hansakalliontien poikki, mutta ehkä Hansatiellekin...) Tuohon risteykseen laajennettava bussitasku laventaa risteystä entisestään, mikä on omiaan nostamaan ajonopeuksia (a bussi tietysti aiheuttaa näkemäesteen).
Samoin uuden radan kyljestä nousevan porraskuilun kohdalla kaarteessa korotettu suojatie tuntuisi perustellulta, etenkin kun nyt vieläkään ei kyetä täll yhdelle alueen pääkadulle saamaan jalkakäytävää myös etelälaitaan... (TÄMÄ olisi todella tarpeen, typerät kesken kaiken loppuvat jalkakäytävät ja pyörätiet ovat Espoon rutto...)
Korotetut risteykset ja kaarresäteet
Turvallisuus
10. november 2024 klockan 16.16.25
Jalankulkija on aina heikommassa asemassa autoon nähden ja rumaa jälkeä tulee etenkin, kun huomiotta kääntyvä ajaa jonkun päälle risteyksessä. Ajonopeus on näissä avaintekijä, kun tarkastellaan vammojen vakavuutta.
Kuten muutama muu kommentoija on jo nostanut esiin, olisi risteävien tonttikatujen osalta hyvä, että kevyen liikenteen väylä jatkuisi risteysten yli jalkakäytävän tasossa.
Risteysten kaarresäteitä voisi myös noiden kolmen em. tonttikadun kohdalla pienentää, mikä olisi hyvä tapa kääntyvien autojen ajonopeuden hillitsemiseksi.
Kiitos kaikille kommentteja antaneille! Olemme koonneet alle vastauksia kysymyksiin ja kommentteihin
@tanttni
14. november 2024 klockan 9.55.04
Liikenneturvallisuus
Hansatiestä on vuosien mittaan tullut kaupungille runsaasti liikenneturvallisuuteen liittyvää palautetta, ja katuosuudella on tapahtunut myös kuolemaan johtanut onnettomuus. Hansatien välittömässä läheisyydessä on julkisia palveluita, kuten kouluja, päiväkoti, kirjasto sekä seniorikeskus.
Hansatielle ei voi rakentaa hidastekorotuksia maaperän takia (pehmeikölle rakennetut hidastetöyssyt voivat aiheuttaa tärinää lähikiinteistöihin), joten olemme pyrkineet löytämään muita ratkaisuja ajonopeuksien hillitsemiseen. Katusuunnitelmaluonnoksessa on esitetty kadulle lisättävän keskisaarekkeellisia suojateitä sekä hidastepysäkki. Toimenpiteiden on arvioitu soveltuvan kadulle liikennemäärien perusteella. Tarkoituksena ei ole muuttaa kadun nopeusrajoitusta, mutta katumaisempi ympäristö yleensä vaikuttaa ajokäyttäytymiseen, ja vähentää ylinopeuksia.
Pyrimme vaikuttamaan liikenneturvallisuuteen parantamalla näkemiä Riiantien risteyksessä loiventamalla nykyistä mäkeä. Riiantien risteyksen paikka on määritetty kaavassa, ja sen siirtäminen edellyttäisi kaavamuutosta.
Kaupunkitekniikan keskus voi katusuunnitelmissa suunnitella ja toteuttaa toimenpiteitä ainoastaan kaavassa katu- tai puistoalueeksi merkityillä alueilla. Räävelintien kohdalla olevaa loivaa karretta ei ilman kaavamuutosta ole mahdollista suoristaa niin, että se merkittävästi vaikuttaisi kadun linjaukseen.
Pyöräily ja jalankulku
Hansatie on pyöräilyn tavoiteverkossa välillä Räävelintie – Kauklahdenpyörä merkitty Espoon sisäistä pyöräliikennettä palvelevaksi pääreitiksi. Päääreitti jatkuu Hansatiellä Kehä III:n yli ja itään Isolle Maantielle kohti Espoon keskusta. Tavoiteverkkoa rakennetaan pääasiassa muiden hankkeiden yhteydessä ja erillishankkeina määrärahojen puitteissa.
Välillä Hansakartano - Hansakallio on pyörätie ja jalkakäytävä jouduttu toteuttamaan muuta osuutta kapeampana, sillä leveämmällä mitoituksella kadun maanalaiset rakennekerrokset eivät mahtuisi katualueen puolelle. Kadun rakennekerrokset on toteutettava päällystettyä osuutta leveämpänä, jotta katu ei painu asfaltin reunasta ja aiheuta päällystevaurioilta. Tämä ratkaisu edellyttää tukimuuria.
Kadun eteläreunalle ei ole mahdollista toteuttaa jalkakäytävää tilanpuutteen vuoksi. Kadun eteläpuolella ei myöskään ole rakennuksia, johon kulkuyhteys olisi tarpeellinen.
Suojatiet ja pyöräteiden jatkeet suunnitellaan Espoon kaupungin tyyppipiirustusten mukaisesti.
Selvitämme ylijatketun jalkakäytävän ja pyörätien soveltuvuutta tonttikatujen kohdalle.
Kiitos kaikille kommentteja antaneille! Olemme koonneet alle vastauksia kysymyksiin ja kommentteihin
@tanttni
14. november 2024 klockan 9.58.03
Linja-autopysäkit
Nykyiset pysäkit koulun vieressä ja välillä Hansakallio-Hansakartano toimivat lähtö- ja saapumispysäkkinä. Nykyiset pysäkit ovat alimitoitettuja, joten pysäkkisyvennyksien kokoa kasvatetaan niin, että linja-autot mahtuvat pysähtymään niille kaventamatta viereistä ajorataa.
Puikkarinkujan viereinen pysäkki toimii jättöpysäkkinä viereiselle kerrostaloalueelle. Kyseisellä pysäkillä on linja-autoon nousijoita keskimäärin vain 4 hlö/vrk. Pysäkkisyvennyksen suunnitteluun kyseisellä kohdalla ei ole perusteita.
Esteettömyys
Tässä hankkeessa suunniteltava katuosuus on esteettömyyden perustason aluetta. Perustaso mahdollistaa pääosin kaikkien käyttäjäryhmien esteettömän liikkumisen ja toimimisen rakennetussa ympäristössä, mutta erikoisratkaisut, kuten näkövammaisia palvelevat ohjaavat raidat ja normaalia voimakkaampi valaistus, eivät sisälly tähän.
Vesihuolto
Urakan yhteydessä rakennetaan vesihuoltoverkostoa Hansatielle välille Räävelintie-Vantinportti. Taustalla on Espoon länsiosien vedenjakelun kehittäminen ja tarve parantaa vedenjakeluverkoston kapasiteettia. Riianpolun ja Hansatien risteyksen kohdillahan uusitaan jätevesiviemäri. Viemärin uusimisen myötä hajuhaitan pitäisi vähentyä alueella.
Valaistus
Valaistus uusitaan urakan yhteydessä välillä Räävelintie-Kauklahdenpyörä.
Muut hankkeet
Tontti KL/44006 (huoltoasema Räävelintien vieressä) ei ole katu- tai puistoaluetta eikä siten sisälly suunnittelualueeseen. Alueelle on varaus autopesulahankkeen suunnittelua varten. Hankkeen toteutuminen edellyttäisi asemakaavan muuttamista tai poikkeamispäätöksen.
Skeittipuiston rakentaminen ei sisälly tähän suunnitteluhankkeeseen. Kaupungin suunnitteluohjelman mukaan skeittipuisto on arvioitu toteutettavaksi Kauklahden tai Vanttilan alueelle 2020-luvun loppupuolella.