En självklarhet. Allt annat vore i strid med grundlagen.
Förslaget är bra med tanke på att personer som redan i yngre ålder fått en funktionsnedsättning får behålla samma nivå på färdtjänsten. Men förslaget är problematiskt med tanke på att personer vars funktionsnedsättning huvudsakligen är åldersrelaterad inte får färdtjänst i enlighet med handikappservicelagen, utan socialvårdslagen. Dels kan det vara svårt att definiera vilka funktionsnedsättningar är huvudsakligen beroende på hög ålder och vilka inte är det. Risken finns att tolkningen av vad som är åldersrelaterat ökar då ekonomin stramas till. Samtidigt kan det leda till regionala skillnader, någonting som igen social- och hälsovårdsreformen strävar att minimera. Om vi börjar gå in för att klassificera vilka funktionsnedsättningar som är åldersrelaterade så går vi tillbaka till diagnosbaserat tänkande, vilket tanken med VALAS-arbetet var att komma bort ifrån.
Om de aktiva (i synnerhet ensamboende) personerna med funktionsnedsättning som fått sin funktionsnedsättning i hög ålder endast får 3 resor/månad (i förslaget var det nämnt minst 36 resor/år), kan följderna vara drastiska. Dessa personer kan inte mera på egna villkor vara aktiv i samhället eller delta i verksamhet som håller funktionsförmågan på en nivå som stöder att personen kan bo ensam hemma. Behovet av hemservice ökar och risken för att i ett tidigare skede än nödvändigt vara tvungen att bo på servicehem ökar. Det ökar också avsevärt på kostnaderna, även om de kommer på en annan kostnadspost. I slutändan leder det nödvändigtvis inte till besparingar, eftersom kostnaderna flyttas till en annan post. I stället är resultatet att äldre personer med funktionsnedsättning blir isolerade och får leva ett ovärdigt liv.
Men eftersom utredningsmannens förslag innehåller totalt besparingar på 74 miljoner, medan målsättningen var att spara 61 miljoner, kunde sparförslaget gällande s.k. åldersrelaterade personer med funktionsnedsättning lämnas bort. Det beräknade spareffekten är 13,8 miljoner, vilket skulle betyda att om denna lämnades ytterom, skulle totala besparingarna bli 60,2 miljoner och antagligen mera, eftersom förslagens sparåtgärder är försiktigt estimerade. Med andra ord skulle besparingsmålet fyllas även utan att denna punkt tas med.
Personer som förlorar synförmågan som äldre (över 75 år) måste berättigas till service enligt
handikappservicelagen. Ögonsjukdomar utvecklas med stigande ålder
En absolut åldersgräns är problematisk ur diskrimineringsperspektiv, men för att hämma kostnadsökningen inom färdtjänst och trygga att funktionshinderlagens tjänster erbjuds dem som är mest utsatta är en begränsning av tillämpningsområde nödvändig. En person som erhållit sitt funktionshinder i yngre ålder befinner sig då de åldras i ojämlik situation gentemot övriga i samma ålder, och därför är det motiverat att dessa personers tjänster enligt funktionshinderlagen fortgår. Vi anser att utredningsmannens förslag dels tryggar rätten till färdtjänst för personer med funktionsnedsättning, dels att det är bra att den äldre befolkningens rätt till färdtjänst via Socialvårdslagen stärks