Ei käyttöoikeutta.

Kommentoi Lapin hyvinvointialueen henkilökohtaisen avun palvelukohtaista sääntökirjaluonnosta 30.3.2025 mennessä.

Pratbubbla 11
Diskussion | Lapin hyvinvointialue
Diskussionen har avslutats

Basuppgifter

Avslutat: 30.3.2025

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Kommentoi henkilökohtaisen avun palvelusetelisääntökirjan luonnosta

Användarens profilbild

@LaphaSuunnittelija
24. mars 2025 klockan 10.08.15

Kommentoi henkilökohtaisen avun palvelusetelisääntökirjan luonnosta

Gör en anmälan |

Tuottajan oikeus laskuttaa alle 24h perutusta käynnistä

Användarens profilbild

Tarja
24. mars 2025 klockan 18.57.36

Sääntökirjassa mainitaan, että asiakkaan tulee perua tilattu käynti yli 24h palvelun toteutuksesta ja sopia uusi käynti sovitun tilalle. Voiko palvelun tuottaja laskuttaa käynnin, jos peruminen tapahtuu alle 24h?

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Epätietoinen
30. mars 2025 klockan 22.15.34

Laskutus tehdään kirjausten perusteella ja kirjausten perusteella voidaan osoittaa
toteutuneet tapahtumat sekä peruutukset. Palveluntuottaja kirjaa PSOP:iin vain
palvelusetelin arvon ja viranhaltijapäätöksen mukaiset toteutuneet tunnit.

Eli mitä PSOP:iin kuuluu kirjata? Palveluntuottaja kirjaa vain toteutuneet tunnit, joten kuka kirjaa peruutukset?

Gör en anmälan |
Visa fler svar

Tarkennuksia

Användarens profilbild

Yleishyödyllinen
30. mars 2025 klockan 18.23.35

Meille on tarjottu vissin jo kolmatta versiota hyvinvointialueen asiakaskohtaisesta tuntilistasta. Mikähän lienee oikea?
Tavoite lienee, että päästäisiin paperiversioista sähköiseen kirjaukseen, mutta ottanee aikaa. Onko sähköiseen kirjauskäytäntöön tarkoitus siirtyä kokonaan ja milloin?

Nuo hinnat on laskettu kummasti:

Jos perus 27,00 €, Pitäisi olla:

Ilta +15 % = 31,05 €
Yö +30 % = 35,10 €
La + 25 % = 33,75 €
Su on oikein 54,00 €

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Laadukasta palvelua toivova
30. mars 2025 klockan 23.49.39

Nuo hinnat on muutenkin tosi alhaiset.
Osa yrityksistä ei pysty noilla hinnoilla palvelua edes tuottamaan, vaikka laki vaatii hintojen olevat riittäviä että asiakas voi varmasti niillä palvelua ostaa. Tiedän esim. firman joka ei tuota palvelua muulloin kuin arkisin päivällä, koska se ei kannata muina aikoina.

Miten noilla hinnoilla voi palkata muita kuin harjoittelijoita? Eikö kokemus ole hyvä asia avustajalle?
Vai onko tarkoitus, että yritysten on oltava valtavan kokoisia, jolloin persoonallisuus ja asiakaslähtöinen palvelu katoaa massatuotannon edessä? Pian ei ole enää paikallisia yrityksiä, vaan pelkkiä toiminimi-/yksinyrittäjiä tai ulkomaisten sijoittajien isoja toimijoita.

Vai eikö vammaisilla tai heidän palvelullaan ole väliä? Ihan sama kuka sitä tuottaa, kunhan siellä käy edes joku tekemässä vähän jotain?

Gör en anmälan |
Visa fler svar

Mitä jos asiakas ei ole ajoissa paikalla?

Användarens profilbild

Myöhästyjä
30. mars 2025 klockan 19.40.15

Jos henkilökohtainen apu-palvelu ei toteudu tai viivästyy sen vuoksi, että asiakas ei ole ennalta sovitussa paikassa sovittuun aikaan, palvelun ei voida katsoa viivästyneen vaan palvelutapahtuma on käynnistynyt sovittuna alkamisaikana

Onko tämä jäänyt nyt pois uudesta sääntökirjasta?

Gör en anmälan |

Perehdyttämisen kustannukset

Användarens profilbild

Pohojosen emäntä
30. mars 2025 klockan 22.02.21

Sivu 12-13:
”Yhteyshenkilö vastaa siitä, että työntekijä saa riittävän perehdytyksen asiakaskohtaisiin tehtäviin. Työtehtäviin perehdyttäminen tapahtuu asiakkaan kanssa.”

Tarkoittaako tämä että perehdytyksen aikana sekä yhteyshenkilö että työntekijä ovat asiakkaalla, ja molemmat voivat laskuttaa tämän ajan?
Vai onko niin, että Lapin hyvinvointialueen omat työntekijät perehdyttävät ja perehtyvät Laphan maksamalla ajalla, mutta yritysten (joista iso osa toimii vain Laphan alueella, käytännössä pelkästään Laphan alihankkijoina) odotetaan maksavan kahden ihmisen palkka siten että vain yhdestä voi laskuttaa?
Asetetaanko tässä yritykset ja niiden työntekijät eriarvoiseen asemaan hyvinvointialueen työntekijöiden kanssa? Eikö myös yritysten työntekijöillä ole oikeus laadukkaaseen perehdytykseen? Vai eikö Laphan työntekijöitä perehdytetä kunnolla?

Gör en anmälan |

Palvelua läheiselle

Användarens profilbild

Entä jos luotan juuri läheisen firmaan?
30. mars 2025 klockan 22.10.50

Sääntökirjan sivu 14
Avustajana ei voi toimia avustettavan omainen (puoliso, vanhemmat), lähisukulainen (sisarukset, sisarusten lapset, isovanhemmat) tai läheinen (appivanhemmat, lasten puolisot). Palveluntuottaja ei voi tuottaa palvelua omaiselleen, lähisukulaiselle tai läheiselle.

Onko siis niin, että yritys ei voi tuottaa omistajan läheisille palvelua, vai tarkoitetaanko sitä, että avustaja ei voi olla avustettavan omainen/lähisukulainen/läheinen?
Eli jos yrittäjällä on työntekijä, voiko tämä työntekijä avustaa myös yrittäjän omaista/lähisukulaista/läheistä?
Vai onko näiden asiakkaiden asiakkuus rajattu täysin pois läheisensä firmasta, vaikka avustajana toimisi täysin tuntematon henkilö?

Gör en anmälan |