Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.
Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Basuppgifter
Avslutat: 19.6.2025
Kommentti
Nimetön liikennesuunnittelija
10. juni 2025 klockan 0.10.45
Suunnitelman kiertoliittymässä pyöräliikenteen ajolinjat ovat kovin kulmikkaat, mikä tekee pyöräilijän ajon havainnoinnista autoilijalle haastavaa ja pyöräilystä vähemmän sujuvaa. Pyörätie pitäisikin olla ajoradan tapaan ympyrä ja mielellään kieroliittymäalueella eroteltu uusimpien suunnitteluohjeiden mukaisesti (Kuntaliiton Kaupunki kiertoliittymien suunnitteluohje)
@KariKreusOulu
23. juni 2025 klockan 10.36.55
Hei,
kiitoksia kommentista. Kaupunkikiertoliittymien suunnitteluohjeen periaatteita on sovellettu kiertoliittymän suunnittelussa. Kiertotilan kavennusta ei ole esitetty suunnitteluohjeen mukaisesti, jotta liittymään ei tule ajotavaltaan liian eri tyyppinen ja siten autoilijan yllättävä ratkaisu kuin läheisessä Laivakankaantie-Kehätie kiertoliittymässä. Liikenteen rauhoittamiseen on kuitenkin pyritty ohjeen mukaisilla muilla periaatteilla, mm. poistumissuuntien kavennuskiveykset, tulosuunnan tiukat liittymiskaaret.
Kommentoitavana olleeseen katusuunnitelman luonnokseen tehdään tarkennuksia pyörätien geometrioihin, jotta pyöräilijän ajolinjoja saadaan jouhevammaksi. Asemakaavan mukainen katualue rajoittaa pyörätien linjausta ympyrän muotoon, koska liittymäalue on pyritty sijoittamaan nykyistä liittymäalueen avointa tilaa hyödyntäen ja siten olevaa metsäaluetta säästäen, jottei muodosteta tarpeettoman suurta avointa aluetta.
Kari Kreus, projekti-insinööri Oulun kaupunki
17. juni 2025 klockan 21.47.06. Kommentaren togs bort.