Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Pratbubbla 8
Diskussion | Espoon kaupunki
Diskussionen har avslutats

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Basuppgifter

Avslutat: 15.6.2025

Bilagor

Gör en anmälan

Turvalliset jalankulku- ja pyöräilyreitit

Användarens profilbild

Pyöräilijä
30. maj 2025 klockan 22.24.53

Kiitos mahdollisuudesta kommentoida katusuunnitelmaa. Se näyttää yleisesti ottaen varsin hyvältä, hyvä nähdä etenkin ankean asflattiväylän muuttuvan ihmisläheisemmäksi istutusten ja materiaalivalintojen kautta.

Olen kommentoinut asiaa joihinkin aiempiin hankkeisiin, mutta päättyvänä tonttikatuna toivoisin, että Avaruuskadun ja Friisinkalliontien risteys toteutettaisiin jk + pp väylän osalta tasossa ylijatkettuna. Tällä voidaan ohjata autoliikennettä muiden tienkäyttäjien ja etenkin jalankulun ja pyöräilyn kannalta turvallisempaan liikennekäyttäytymiseen.

Espoon liikennesuunnittelun ongelmana on usein alueiden vaiheittaisen rakentamisen kautta syntyvä pirstaileisuus. Toivoisinkin, että tältä kannalta suunnitelmassa ei jätettäisi vanhanmallisia ratkaisuja olemaan, koska ne jäävät aina odottamaan tämän kautta seuraavan vuosikymmenen tai kahden päässä tapahtuvaa uutta suunnittelukierrosta. Kuitinmäenraitti olisi tärkeää tältä kannalta toteuttaa eroteltuna jk+pp-väylänä edes maalauksin. Reitin kehittämistä laajempaa asuinaluetta palvelevana leveämpänä väylänä voisi myös harkita, esim. baanamitoitusta käyttäen.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Pekka
13. juni 2025 klockan 16.12.40

Ylijatkettu pyörätie&jalkakäytävä olisi oikein hyvä asia turvallisuudenkin kannalta. Kannatan.

Gör en anmälan |

2. juni 2025 klockan 9.47.01. Kommentaren togs bort.

  • 2.6.2025 kl 12.33 @tanttni modererade innehållet: Asiaan kuulumaton kommentti

Porras

Användarens profilbild

Maapallonkatu 3
2. juni 2025 klockan 9.52.33

Avaruusrata on alempana kuin sen pohjoispuolella olevat rakennukset, ks. Avaruusrata ja leikkaus B-B. Suunnittelussa ja toteutuksessa tulee huomioida/varmistaa esteetön kulku rakennuksiin. Voisiko suunnitelmaan vielä lisätä pienen portaikon (muutama askelma) suurin piirtein B-B -leikkausmerkinnän kohtaan?

Gör en anmälan |

Pysäköinti

Användarens profilbild

Asukas
2. juni 2025 klockan 20.14.59

Ymmärrän hyvin miksi halutaan tehdä enemmän puistomaiseksi mutta miksi ihmeessä poistetaan näin paljon pysäköintipaikkoja Olarista? Olarissa on muutenkin todella huonosti autoille parkkipaikkoja ja nyt kun tohon rakennetaan runsaasti lisää taloja mihin kuvittelette esim. vieraat jättävän autot kun tulevat kylään? Epäilen suuresti että parkkitaloon tulee kymmenen vieraspaikkaa!

Avaruuskadun kiekkopaikat on ollut iso pelastus kun omat iäkkäät vanhemmat tulee kylään ilman että tarvitsee kävellä kaukaa.

Myöskin esim. Ellipsipolun asukkaille autolla pääsy rapun eteen vaikkapa purkamaan painavia tavaroita tehdään lähes mahdottomaksi tällä suunnitelmalla.

Harkitsisin vakavasti kadun jättämistä pysäköinnille ja tehdä muusta alueesta viihtyisää puistoaluetta!

Gör en anmälan |

Viihtyisyys

Användarens profilbild

Jalankulkija
4. juni 2025 klockan 14.48.26

Todella kivan oloinen luonnos! Avaruuskadun muuttaminen autottomaksi olisi todella hyvä muutos ja lisäisi alueen viihtyvyyttä sekä turvallisuutta. Viihtyvyyttä lisäisi myös Avaruuspuiston suunnitellut muutokset sekä esimerkiksi muutaman penkin laittaminen alueelle. Myös jalankulun ja pyöräilyn erottaminen olisi todella tervetullut muutos, joka lisäisi liikenteen sujuvuutta ja vähentäisi vaaratilanteita.

Gör en anmälan |

suojatie

Användarens profilbild

Avaruusrata
13. juni 2025 klockan 16.10.45

Hyvä että avaryuysradalla on eroteltu jalankulku ja pyöräily, kuten taajamassa tulee ollakin.

Toivoisin, että Avaruuspuiston puistoköytävän kohdalta olisi vielä suojatie pyörätien yli jalankulkijoiden puolelle.

Gör en anmälan |

Vastauksia Avaruuskadun, Avaruusradan, Kuitinmäenraitin, Avaruuspolun ja Kuitinmäen koulupolun katusuunnitelmaluonnosten sekä Avaruuspuiston puistosuunnitelmaluonnoksen kommentteihin

Användarens profilbild

@tanttni
2. juli 2025 klockan 12.51.59

Espoon Kaupunkitekniikan keskus kiittää suunnitelmaa kommentoineita.
Suunnitelmaluonnos oli kommentoitavissa Otakantaa.fi -palvelussa 2.6.2025 – 15.6.2025 ja suunnitelmaan saatiin yhteensä kuusi kommenttia, joihin vastauksia alla.
Seuraavaksi tarkentuneet katu- ja puistosuunnitelmat asetetaan nähtäville syksyn aikana.

Ehdotettiin Avaruuskadun ja Friisinkalliontien risteyksen toteuttamista jk+pp väylän osalta tasossa ylijatkettuna. Tätä ehdotusta kannatettiin yhden kommentoijan toimesta.
Ehdotettiin Kuitinmäenraitin toteuttamista eroteltuna jk + pp väylänä sekä väylän leventämistä baanamitoitusta käyttäen.

Vastaus: Ylijatketun suojatien mahdollinen toteutus ja sen aiheuttama kadun kuivatuksen muutos tutkitaan jatkosuunnittelussa. Kuitinmäenraitille merkitään erottelu maaliviivalla. Leventäminen baanamitoitukseen ei ole tilanpuutteen ja asemakaavan mukaisen puurivin vuoksi mahdollinen.

Avaruusradalle toivottiin portaikkoa parantamaan esteetöntä kulkua rakennuksiin, koska Avaruusrata on alempana kuin sen pohjoispuoliset talot.

Vastaus: Nykyiset kiinteistön rakentamat portaat sijaitsevat Avaruusradan katualueella, eikä niiden rakentamiselle ole haettu lupaa rakennusvaiheessa. Kiinteistöön pääsee kulkemaan esteettömästi jalkakäytävältä talon molempien päätyjen kohdalta, eikä portaikko ole kulkemisen kannalta tarpeen tai paranna esteettömyyttä. Kaupunki ei sijoita yleiselle katualueelle yhtä kiinteistöä palvelevia portaikkoja mm. kunnossapitovastuiden ja turvallisuussyiden takia. Portaita ei voi johtaa suoraan jalkakäytävälle, vaan ne vaativat erillisen havaitsemisalueen, jolle ei ole tilaa.

Toivottiin Avaruuskadun nykyisten pysäköintipaikkojen säästämistä.

Vastaus: Avaruuskadun loppupää Avaruuspolun pohjoisen haaran liittymästä eteenpäin toteutetaan asemakaavan mukaisesti pihakatuna. Lyhytaikaista pysäköintiä on esitetty sekä Avaruuskadun alkupäähän kolme autopaikkaa että pihakatuosuudelle viisi autopaikkaa tilan sallimissa puitteissa.

Toivottiin suojatietä Avaruuspuiston puistokäytävän kohdalle pyörätien yli.

Vastaus: Tutkitaan suojatien tarve jatkosuunnittelussa.

Gör en anmälan |