Kerro, mitä toimintoja ja palveluita Joutsenon Veneseuran satama-alueella olisi hyvä olla. Jos sinulla on useita toiveita tai ideoita, niin laita ne myös toteuttamisen kannalta tärkeysjärjestykseen. Kaikenlaiset ideat ja ajatukset ovat tervetulleita.
Basuppgifter
Avslutat: 31.8.2025
Toiminnallisuuden parantaminen/ mastonosturi
Seilori
24. maj 2025 klockan 21.00.02
Mastonosturi pitäisi uusia ja sijoittaa siten, että nosturin ja laiturin reunan väli on niin suuri, että masto mahtuu saalinkeineen siihen tilaan ja riittävän pitkä, että maston nostokohta on nosturin kohdalla.
Nosturin ulottuman pitää olla säädettävä, koska monen leveämmän veneen maston paikka on lähes 2 m laiturin reunasta. Nykyisellä nosturilla masto asettuu vinoon, ja se on suuri haitta varsinkin niissä veneissä, joissa masto menee kannen läpi.
Jouni
29. augusti 2025 klockan 15.52.10
Mastonosturin uusintaa rin on mahdollista käsitellä seuran kokouksessa.
Rantapolun linjaus
Ulkoilija
24. maj 2025 klockan 23.26.55
Uuden kerhorakennuksen kohdalla rantapolku on linjattu kulkemaan aivan rakennuksen edestä, vieläpä uimalaiturin ja rakennuksen välistä. Kiusallista kulkea siitä, jos terassi on täynnä porukkaa ja osa matkalla uimaan. Polku pitäisi linjata niin, että rakennuksen ja polun käyttäjät saavat olla rauhassa.
Jouni
29. augusti 2025 klockan 15.52.50
Rantapolun linjaus tarkennetaan, hyvä huomio.
Septitankin ja pilssivesien tyhjennyspiste
PSSS
26. maj 2025 klockan 12.33.39
Suunnitelman toteutuksen aloittaminen toimivasta ja ajanmukaisesta tyhjennyspisteestä, jonka lähellä on myös vesipiste.
Mieluiten nykyiselle paikalleen, jossa letkujen ja putkien jäätymishaitta on vähäisempää.
Satama-alueen aallokonkieltomerkin päivittäminen toimivammaksi! Peräaaltojen takia laitureiden kiinnitysketjut kovalla rasituksella, samoin veneiden kiinnityspisteet. Aallokko huuhtoo laitureiden pengerryksiä ja korkean veden aikaan myös pääskysten pesiä.
Jouni
29. augusti 2025 klockan 15.54.38
Septi- ja pilssivesipumppu ovat prioriteettilistan kärjessä. Septin sijainnista on keskusteltava. Jäätymisongelma on ratkaistavissa saattolämmityksellä.
Mastonosturi kallistumaan vesille päin, jotta nosturirakennelmaa voisi käyttää myös mastohuipun korjauksiin
HR
29. maj 2025 klockan 19.24.07
Katso otsikon idea
Invrstointi
Moana
30. maj 2025 klockan 18.08.15
Polttoaineen jakelu rantaan.
Jouni
29. augusti 2025 klockan 15.57.17
Polttoainejakelu on mahdollista sijoittaa. Jakelupisteen investointi ja myytävän polttoaineen hinnan on oltava tasapainossa, jotta jakelupisteestä ei tule taloudellista rasitetta.
jakelupiste
polttoaineen kuluttaja
30. maj 2025 klockan 18.20.08
ehdottomasi polttoaineen jakelu, mittarit rantaan. kannatsko ottaa yhteyttä seo palveluiden tuottajaa aki silvennoiseen, hoitaa mmunmuassa imatran satama polttoaine jakelun.
Matonpesupaikka
Maton pesijä
3. juni 2025 klockan 9.51.57
Onko tarkoituus poistaa matonpesupaikka rannasta? Se olisi tosi huono asia - pesupaikka on sulan veden aikaan todella ruuhakinen, eli sille on aito tarve.
Jouni
29. augusti 2025 klockan 15.55.38
Matonpesupaikka säilyy.
Mastojen säilytys
Mastojen säilytys
3. juni 2025 klockan 9.53.23
Saisiko mastoille katetut säilytysrekit?
Sataman tornin lähellä oleva huoltorakennus
Uiva pyykkäri
3. juni 2025 klockan 9.59.21
Onko mahdollista sijoittaan sataman tornin lähellä olevaan huoltorakennukseen "kodinhoitotila, suihku ja WC, sekä sauna ja saunatupa. Rantaan on varmaan myös mahdollista tehdä pulahduspaikka saunojille se. se ei häittaa veneilijöitä.
Nämä toiminnot ovat tarpeen ja ne palvelevat seuran jäseniä ja vierasveneilijöitä, ja ovat erittäin merkityksellisä mielikuvalle sataman palveluista.
Yleissuunnitelmaan valaistus ja kameravalvonta infra
Zenoteus
3. juni 2025 klockan 10.33.08
Yleissuunnitelmaan valaistus ja kameravalvonta. Kaapelointireitit ja varaukset.
Länsiosan toimintoja
Pohtija
4. juni 2025 klockan 10.45.32
1) palokunnan rakennuksen viereinen huoltorakennus pitäisi laajentaa noin tuplakokoon joko yhteen tasoon tai kahteen.
Rakennukseen voisi keskittää koko veneseuran jäsenistön ja vierasveneiljöiden huolto- ja varastointitarpeet.
Tällöin rakennukseen tulisi mm wc:eet, suihku, askartelutupa sekä veneilijöiden käyttöön vuokrattavat tarvikekaapit häkkivarastotyyppisesti. Kaappeja voisi olla esim noin 20.
Tämä järjestely poistaisi lipputangon vierestä huoltorakennuksen rakentamistarpeen sekä G laiturin päästä wc yms rakennuksen rakentamisen.
Lisää Länsiosan toimintoja
Pohtija
4. juni 2025 klockan 10.47.22
2) Polttoainejakelupiste voitaisiin siirtää matonpesupaikan tilalle. Tällöin esim isojen veneiden laskut ja nostot mahdollistuisivat entiseen tapaan.
Septitankin imupiste voitaisiin rakentaa nykyisen septitankin kohdalle rakennettavaan kelluvaan pistolaituriin kuten jossain suunnitelmassa jo ehdotettiinkin.
Ajatuksia itäosaan
Pohtija
4. juni 2025 klockan 10.49.03
3)H laiturin päästä voitaisiin poistaa polttoainejakelun varaus, koska kaikki huolto yms palvelut olisivat saavutettavissa sataman pohjukkaan rakennettavilla palvelupisteillä.
Sen sijaan H laiturin päästä voitaisiin rakentaa pistolaituri itään. Uuden pistolaiturin puolesta välistä voitaisiin tehdä toinen pistolaituri kohti J laiturin maa-aluetta.
Näillä laitureilla korvattaisiin kaksi pengertieltä ulos työntyvää pistolaituria. Tämä on tärkeätä, koska sillä varmistetaan se, että yleiseen käyttöön tarkoitettu hiekkaranta ei sijoitu ns aktiiviselle satama-alueelle. Satama-alueelle kun ei säädösten mukaan ymmärtääkseni saa rakentaa uimapaikkaa.
4) pengertien rakentamisesta luovutaan. Sen tilalle rakennetaan pitkospuinen polku saunalle.
Autoja ja saunan huoltoa varten tehdään uusi tieyhteys asuntoalueen Pellinienentien kääntöpaikalta saunalle.
5) sauna asemoidaan uudestaan niin, että se tulee lähemmäksi ympärivuotista uimalaituria. Tällöin yleiseen käyttöön jäävä hiekkaranta on aidosti kyläläisten käytössä silloinkin, kun saunojia on paikalla.
Vesipisteekaikille laitureille
Janoinen
5. juni 2025 klockan 20.01.18
Olisi hienoa, jos kakilla laitureilla olis vesipisteet - tasapuolisuuden nimissä
Vesipisteverkosto telakka-alueelle
Veneen pesijä
5. juni 2025 klockan 20.03.54
Olisiko suunnitelmassa hyvä näyttää (kesä)vesisverkosto, ja saisiko telakka-alueelle päällystetyn veneenpesupaikan?
Hidas latausmahdollisuus sähköautoille
Lataaja
8. juni 2025 klockan 11.16.18
Kuinka on järjestettävissä sellaiset latauspaikat, joissa auto voi olla esim. pe-su? Näin pitkämatkalaisetkin voisivat kulkea sähköisesti vaivattomasti.
Nosturi telakka-alueella
Ville
9. juni 2025 klockan 19.52.57
1) Telakka-alueen huoltorakennuksen paikka on huonosti suunniteltu kaavaa laadittaessa. Rakennukset eivät saa viedä paikkoja talvisäilytysalueelta. Erityisesti sellaisia paikkoja mihin isolla nosturilla voidaan nostaa veneitä suoraan vedestä on syytä säilyttää.
2) Huoltolaiturin yhteyteen ei mahdu uusia poikittaisia laitureita, koska tilasta tulee yksinkertaisesti liian ahdas. Nykyinen pelastuslaitoksen laituri toimisi hyvin huoltolaiturina, mutta se on toki pelastuslaitoksen käytössä.
3) Laitureiden nykyinen varausaste on noin 80 %. Olemassa olevien laitureiden jatkaminen on todennäköisesti edullisempaa kuin täysin uusien rakentaminen ja siksi nykyisten jatkaminen olisi hyvä ottaa ensisijaiseksi tavoitteeksi. Samalla on suunniteltava laiturisähköjen riittävyys.
4) Joutsenon S-marketin robottikuljetukset olisi hyvä saada tulemaan satamaan, parhaimmillaan jopa huoltolaiturille asti esim. mastonosturin viereen. Tämä vaatii yhteistyötä paikallisen S-marketin kanssa, mutta toivottavasti "robottiturvallinen" kulkutie saataisiin toteutettua.
5) Uudelle pengertielle suunniteltu laiturialue tulee mitoittaa riittävän väljäksi. Lisäksi näihin laitureihin tulee kohdistumaan enemmän aaltojen rasitusta, koska ne eivät ole maapenkkalaiturin "takana" suojassa. Näiden laitureiden osalta yksi pitkä voi olla edullisempi kuin kaksi lyhyttä laituria.
6) Pengertien päähän tulevan huolto/saunarakennus: Hiekkaranta on syytä säilyttää. Voisiko huoltoauton kääntöpaikan toteuttaa niin, että huoltorakennuksessa olisi toisessa kerroksessa terassi ja autojen kääntöpaikka olisi terassin alla. Uimapaikka on myös syytä mitoittaa tarpeeksi väljäksi eikä tuoda laitureita liian lähelle. Laiturit joissa on keskellä reikä vaikuttavat turhan monimutkaisilta, koska niissä ei ole juurikaan tilaa uida. Parempi olisi suora laituri, jonka päässä on kahdet portaat (toisesta veteen ja toisesta ylös).
Parannus toive
Välittäjä
10. juni 2025 klockan 11.34.04
Moikka Pekka!
Laitan asiani poikkeuksellisesti maililla, niin sinun on helpompi kertoa terveisiä muillekin.
Hienoa, että kehitetään toimintaa. Septin tyhjennyksestä haluaisin kertoa ajatuksiani ison veneen omistajan näkökulmasta.
Nykyinen paikka ja suunniteltu pikku laituri:
+ tuuleton paikka melkein aina
+ jos laituri rakennetaan, olisi paikat molemmin puolin
- ruuhkainen paikka kun kaikki pistäytymistä vaativat toiminnot on siinä samassa nipussa
- satamaan tullessa siihen ei näe ennen kuin lähellä. Olen muutaman kerran tullut Saimaalta siihen, ja todennut että enpäs tyhjennäkään septiä nyt kun siinä on muillla ohjelmaa, ja kääntänyt veneen ympoäri, ja vienyt C-laituriin parkkiin. Tyhjennys sitten seuraavan kerran vesille lähtiessä
- usein joku vene parkissa septipaikan ja rampin välissä, tosi ahdasta tulla siihen toista venettä hipoen. Minun pitää ajaa siihen Tornin suunnasta, vasenkätinen potkuri kääntää perää jarruttaessa oikealle. Kääntösäde niin iso, ettei käänny eteenpäin ajamalla mitenkään siitä vieraslaiturin viimeisen poijun jälkeen U-käännöstä tekemällä ajaen, pitää pakittaa pari kertaa ja käyttää keulapotkuria.Oikeakätisellä potkurilla tuota ongelmaa ei ole, mutta lähtö vastaavasti ahtaampi. Tornin edessä oleva rannansuuntainen laituri usein myös varattu, ei voi siihen lyödää odotusajaksi omaa venettä kiinni odotusajaksi, jos septipaikka on varattu
- suunniteltu septilaituri helpottaisi kiinnittäytymistä, mutta tekisi poukamasta entistäkin ahtaamman. Etenkin pakittamalla septiltä poislähtiessä voisi kolareita tulla, jos on muuta liikennettä
- kiusaus jättää vene tarpeettoman pitkäksi aikaa siihen on suuri, kaljakäynti, roskien vienti, veneen tyhjennys reissun jälkeen..
- ei ole tilaa jäädä odottamaan pisteen vapautumista vapaana kelluen, tai tukkii tuloväylän, etenkin jos uusi laituri tulisi siihen poikittain
- nykylaituri itätuulella hieman ongelmallinen, mutta itselle ei ole sattunut kertaakaan sellaista tuulta, etten olisi päässyt, vaikka pääasiassa yksin olen liikkunut tuossa
Tyjennys Maalaiturin tai J-laiturin kärjessä:
+ helppo tulla ja lähteä
+ ei kolarivaaraa kun on tilaa ympärillä, eikä paljoa muuta liikennettä
+ ei houkutusta jättää venettä laituriin muun huollon ajaksi kun kaikkeen on kävelemällä pitkä matka
+ väistö- ja ohiajomahdollisuus, jos tuuli yllättäää
+ luontevasti ajoreitin varrella
+ mahdollisuus tyhjentää septitankki helposti myös satamasta lähtiessä ilman ylimääräistä pyörimistä satamassa
+ paikan ja muut siellä olevat hahmottaa kaukaa
- vähän tuulisempi paikka, mutta jos laiturista tulisi L-mallinen ja septisysteemi lähelle kulmaa, voisi tuulen huomioida ajamalla tuulta vastaan veneen kiinni kulman sopivalle puolelle. Pienenemmät veneet voisivat taivuttaa veneen myös sisäpuolelle.
Kaiken kaikkiaan septityhjennyksen ja vesitankin täyttöpaikan siirto ulommas olisi tosi tervetullut muutos. Minulle tuo J-laituri olisi kaikista paras vaihtoehto, koska siitä pääsisin eteenpäin ajamalla jatkamaan matkaa.
Akuutit tarpeet kuntoon nopeasti
Jartsa
19. juni 2025 klockan 22.38.30
Ennen kuin nämä hyvät kehitysideat toteutuvat, pitäisi järjestää vierasveneilijöille edes wc-käyntimahdollisuus. Sitä voi tarvittaessa käyttää myös pitempään veneessään oleva mikäli oman wc:n kanssa on ongelmia.
Perusjutut ensin kuntoon
Jalat maassa
29. juni 2025 klockan 18.24.33
Sataman perustoiminnot on ensin saatava kuntoon, toimivia sähkö- ja vesipisteitä riittävästi niin talvisäilytysalueelle kuin laitureillekin. Laitureille tulisi saada lisää ns kävelysiltoja, helpottaisivat kovasti varsinkin rantautumisessa.
Mastojen säilytystelineisiin katokset.
Tankkauspiste ja pilssintyhennyspumppu hankinnoissa etusijalla. Ravintolan ollessa vuokraajan käytössä olisi hyvä saada tila, joka on yksin veneseuran käytössä kokoustiloineen, vessoineen ja suihkuineen.
Muutoinkin sataman fasiliteetit huolto- ja muine tiloineen ensin toteutukseen, tien pengerryksellä ja saunalla ei ole kiire.
Huoltofasiliteetit
Laituripaikkalainen
25. augusti 2025 klockan 15.07.57
Polttoainepisteen ja septityhjennyksen sijoittaminen sataman itäpäähän on hyvä ajatus. Pohjukkaan sijoitettaessa alueesta tulee liian ahdas, kuten muissakin kommenteissa on tuotu esiin. Lisäksi nostoluiskan aiheuttama liikenne tulee huomioida ja tämän vuoksi ei huoltolaiturille tule ahtaa liian paljoa toimintoja.
Ainut suurempi kehityskohde jota suunnitelmassa ei ole huomioitu, on pelastuslaitoksen venekaluston sijoitus. Olisiko mitään mahdollisuutta siirtää laituria alueen itäpäähän ja laajentaa kääntöpaikan hiekkakenttää siten, että ajoneuvoille tulee riittävä kääntötila? Tällöin Joutsenen nopeat lähdöt eivät rasittaisi laiturirakenteita eivätkä aiheuttaisi riskiä veneiden vaurioitumiselle. Hallin jäädessä nykyiseen sijaintiin, voisi hallin edustalle jättää pelalle varatun paikan jolle veneen kiinnitys olisi kiellettyä, jolloin Joutseno voisi tarvittaessa tulla hallin eteen noutamaan övt kalustoa esteettä. Tällä järjestelyllä nykyinen pelan laituri voitaisiin ottaa myös osin huoltolaituriksi ja mahdollinen polttoainejakelu keskittää esimerkiksi tähän paikkaan.
Itäiseen osaan liittyen
Saunapolun tallaaja
27. augusti 2025 klockan 22.15.07
Kannatetaan jo esitettyä ehdotusta tehdä pitkospuut saunalle pengertien sijasta ja järjestää saunan huoltotieyhteys Pellinniementien kääntöpaikalta. Huoltotiehen lukittava puomi rajoittamaan tarpeeton ajoneuvoliikenne saunalle, jolloin saunan piha-alue ei täyty autoista eikä sinne tarvita parkkipaikkoja. Tällöin myös rantaviiva voidaan jättää mahdollisimman luonnotilaiseksi ja viihtyisäksi.
Nykyisten laitureiden ja saunan väliin hahmoteltuja uusia laitureita ei tulisi toteuttaa. Saunan käyttäjien ja uimareiden turvallisuutta tulisi suojella itse veneiltä ja myös niiden aiheuttamalta voimakkaalta aallonmuodostukselta - mitä rajoituksesta huolimatta toistuvasti tiedetään tapahtuvan. Saunomiseen kuuluu luontaisena rauhallisuus ja meluttomuus, ei läheisen laituritoiminnan eikä vesiliikenteen häly.
Kannatetaan ehdotusta asemoida sauna siten, että olevan uimarannan ja tulevan saunan käyttäjät voivat toisiaan häiritsemättä viettää laatuaikaa.
Kannatetaan ehdotusta linjata uudelleen Pöyhiänniemen polku esim. tulevan saunan taakse. Polulla kulkevien henkiöiden ja koirien ei pitäisi joutua väistelemään saunojia ja uimareita. Saunojien pitäisi saunarauhan nimissä voida vilvoitella terassilla ja käydä uimassa ilman läpikulkua piha-alueella.
Uimapaikat
Asukas
30. augusti 2025 klockan 15.45.54
Jääväthän laitimmainen laituri ja pieni hiekkaranta edelleen kyläläisten vapaaseen käyttöön?