Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Basuppgifter
Öppet: 9.12.2025 - 7.1.2026
Ei tämmöistä
Asiantuntija
10. december 2025 klockan 8.26.18
Näitä baanpja ja pyöräkatuja ei pidä rakentaa Espooseen. Espoossa käydään töissä ja ajetaan autolla. Käyttöhuoneet ja pyöräkadut tulee jättää Heksinkiläisten riesaksi.
Muutenkin Espoon pitäisi nyt terävöittää linjaa, näitä raiteita ja fillareita ei täällä kaivata. Helsingistä muutetaan Espooseen nimenomaan siksi että täällä pääsee liikkumaan autolla.
Toinen asiantuntija
10. december 2025 klockan 22.15.53
Olen täysin päinvastaista mieltä. Espoo on vuosikymmenen odottelun jälkeen päässyt edes jonkinlaiseen alkuun muun kuin henkilöautoilun kehittämisessä. Kaupungin kehittämistä tulee tehdä hyvää asuinympäristöä korostaen, ja tässä näkisin turvallisen liikenneympäristön yhtenä keskeisimmistä asioista.
Rantaradanbaana on yksi strategisimpia hankkeita, joita kaupunki edistää tällä vuosikymmenellä ja parantaa merkittävästi yhteyksiä Kirkkonummi-Espoo-Helsinki akselilla. Se tulee suunnitella palvelemaan seutuja yhdistävää kestävää liikkumista laadukkaana kokonaisuutena, joka palvelee koko pääkaupunkiseutua.
Itse suunnitelmasta: liikenneturvallisuutta parantaisi huomattavasti, jos osa Forsellintielle liittyvistä risteyksistä katkaistaisiin kokonaan ajoestein. Ehdottaisin, että alueen sisäinen ajoliikenne ohjattaisiin Kylätien kautta ja läpiajo estettäisiin kiintein tolpin tai vastaavalla tavalla Fasaanipolun, Riekontien ja Hiidenkujan pohjoispäässä.
Mikäli kiinteään ajoesteeseen ei lähdetä sen merkittävistä eduista huolimatta tulee jalkakäytävien tasossa ylijatkamista harkita vaihtoehtoisena ratkaisuna.
Jalan ja pyörällä liikkuvat ovat aina häviävässä asemassa yliajotilanteissa. Auton peltivaurio tarkoittaa usein toiselle osapuolelle murtuneita luita tai pahimmassa tavassa ruumisauton kontissa lähtöä. Hyvin suunniteltu infra suojaa liikenteessä heikommassa asemassa olevia.
Väistämisvelvollisuudet
-V.
10. december 2025 klockan 11.27.18
Näyttää kaiken kaikkiaan ihan ok:lta minun silmiini.
Yleisesti ottaen länteen päin ajettaessa on tällä suunnitelman osuudella alamäkeä, joten pyörien ajonopeudet voivat olla suhteellisen koviakin. Kai tässä yhteydessä Hiidentie/Forsellesintiestä tehdään etuajo-oikeutettu suunta kärkikolmion? Tällä hetkellä näin ei ole ja suunnitelmia en osaa lukea niin, että tähän olisi otettu mitään kantaa.
Ymmärrän, ettei kuulu tämän suunnitelman alueeseen, mutta kuitenkin kysyn/huomautan: kai kärkikolmiot tulevat myös kartoissa näkyvään Fasaanin alikulkuun?
-V.
10. december 2025 klockan 12.48.25
Vastaan itselleni: Kauniaisten puolen kyselyssä kerrottiin siellä liittyvien teiden tulevan "alisteiseksi" Forsellesintielle, joten ilmeisesti sama tulee myös Espoon puolellekin.
Keran tunneli
Paul C
11. december 2025 klockan 19.23.27
Pyöräkatu radan vieressä on hyvä ratkaisu, mutta sen haara pohjoiseen on ehdottomasti tarpeen. Keran tunnelin sulku on tänä vuonna haitannut etelä/pohjoissuuntaista kyvyttä liikennettä sekä junapysäkkien käyttöä. Tämä katkos ei saa jatkua! Keran hissi/silta yhdistelmä on aivan järjetön kun tässä puhutaan joustavasta kevytliikenteestä!
Baana on pääsuunta
Polkija
14. december 2025 klockan 0.01.17
Baanan/pyöräkadun tulisi olla pääsuunta koko ajan niin, että muut tiet liittyvät siihen. Nyt on tehty toisin päin itäpäässä, missä baana liittyy Hiidentielle, eikä niin, että Hiidentien loppupätkä liittyy baanaan ylijatkettuna jalkakytävä niin kuin kaikki muut risteykset. Esimerkin vastaavasta pyöräkadun baanakohdasta voi ottaa Helsingistä TIlkanvierron ja Tilkankadun risteyksessä, missä baanana toimiva pyöräkatu jatkuu saumattomasti pyörätienä puistossa ja autoliikennekadut liittyvät baanaan.
Väistämiset
A
14. december 2025 klockan 18.14.51
Pyöräkadun ja pyörätien saumakohta olisi suunniteltava niin, että väistämisjärjestely on selkeä. Suunnitelmassa esitetty maaliviiva ja punaisen asfaltin kaarre uhkaa luoda epäselkeyttä väistämisiin.
Lisäksi ajoradan keskellä olevaa kiveys olisi järkevää jatkaa risteysten yli.
Muilta osin hyvä suunnitelma ja hienoa, että pyöräilyä kehitetään Espoossa! Seuraava Espoon pyöräkatu tämän jälkeen Gallen-Kallelan tielle :)?
Baanan linjaus ja leikkaavat asuinkadut
Käyttäjä
15. december 2025 klockan 0.07.06
Täällä on nostettu esiin useampi hyvä pointti. Yleisesti baanan suunnitelma on hyvän näköinen, mutta jotkin osat voisi tehdä käyttäjien kannalta selvästi turvallisemmiksi.
Ajoneuvoliikenteen tulisi liittyä pyöräkadulle, eikä toisin päin. Tämä on tärkeä asia muuttaa esim. Forsellesintien alussa, jossa linjausta voisi muokata ehdotetun mukaisesti mukailemaan esim. Helsingissä Tilkanvierron ja Paciuksenkaaren risteyksessä käytettyä katkeamatta jatkuvaa pyöräväylää.
Ehdotus kolmen asuinkadun (Fasaaninpolku, Riekontie ja Hiidenkuja) katkaisemisesta fyysisesti on myös hyvä ja harkinnan arvoinen. Tässä tapauksessa mitätön lisämatka autolla parantaisi merkittävästi liikenteessä heikommassa asemassa olevan turvallisuutta.
Hiidentien ja Hiidenkujan liikennejärjestelyt
Hiidentie
18. december 2025 klockan 19.46.17
Keskusteluissa esiin tuotu ehdotus Hiidenkujan katkaisemisesta tarkoittaisi Hiidentieltä Kauniaistentielle suuntautuvan autoilun pakkosiirtämistä kulkemaan Hiidenkujan sijasta Forsellesintien kautta. Koska Hiidentien kiinteistöille täytyy myös autoilla päästä, Hiidenkujan katkaisu lisäisi autolikennettä pyöräkadulla, mikä ei varmasti ole toivottavaa. Hiidenkujaa ei siis pidä katkaista.
Hiidentiellä jalkakäytävän leveys vie mielestäni suunnitelmassa kohtuuttoman suuren osuuden kapeasta tiealueesta, suunnitellun 2,5 metrin sijasta jalkakäytävän voisi hyvin olla esim. 2 metriä leveä.
Lägg till ny kommentar