Mielenterveyspalveluita ei saa nopeasti. Nuorisotyön näkökulmasta tämä on erittäin suuri puute, ei riitä jos ajan saa vasta parin viikon päästä. Tämän asian kanssa on painittu jo vuosia, parannuksia on yritetty tehdä esim. hankkeiden avulla mutta nuoret jäävät silti ilman apua. Nopean toiminnan joukkoja tarvitaan, nuorten määrä joilla on esim. sos. tilanteiden pelkoa tms. on lisääntynyt hurjasti viime vuosina. Ja nämä nuoret jäävät kotipaikkakunnalle, koska eivät kykene lähtemään muualle opiskelemaan tai ammatillisen koulutuksen käytyään palaavat takaisin. Tähän on saatava parannus.
Tavoitteita on paljon ja ne ovat tarpeellisia.
Kiusaamisen ehkäiseminen ja siihen puuttuminen on hyvin tärkeää. Kiusaamisesta johtuvat kielteiset kehityspolut vaikuttavat pitkälle aikuisuuteen asti ja näkyvät monin tavoin ihmisten elämänkulussa, mukaan lukien opiskelu- ja työllistymisvaikeuksissa. Tausta kiusatuksi tulemisesta näkyy useissa työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (TYP) asiakkuuksissa.
Voisi vielä vahvemmin korostaa lapsiin ja nuoriin liittyvän ennaltaehkäisevän työn merkitystä ja tarvetta kalliiden korjaavien toimenpiteiden rinnalle (s. 40). Tulisi tehdä näkyväksi ennalta ehkäisevän työn laajat yhteiskunnalliset vaikutukset. Riittävän varhaisella lasten ja nuorten tukemisella on vaikutuksia kaikkeen, mm. työllisyyteen sekä työttömyydestä aiheutuvien ongelmien ja kustannusten ehkäisyyn. Vahvalla alkuvaiheen panostuksella yhteiskunta/palvelujärjestelmä voisi aikaansaada huomattavia säästöjä "toisessa päässä". Monen työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (TYP) asiakkaan taustalla näkyy lapsuudesta lähtien juonensa juurtavat vaikeudet. Aikuisiällä ongelmavyyhtien selvittely ja purkaminen on jo varsin monisyistä ja haastavaa. Myös yhteiskunnalliset kustannukset ovat huomattavat.
Asioita on tehtävä monella tasolla. Kaipaan silti reilusti rankempaa panostusta perheisiin, sieltä se lähtee. Tavoitteissa on hyvä näkyä todella selvästi se, että perheitä arvostetaan ja tuetaan. Asioita kannataa muutenkin ajatella suurempana kokonaisuutena, ilman siiloutumista. Esimerkiksi aikuisten työllisyys on iso osa lasten ja nuorten hyvinvointia.
Perheiden monimuotoisuus kuulostaa kivalta, vaan ei se sitä ole. Isän ja äidin on hyvä elää yhdessä. Toki tämä ei aina onnistu, mutta näkisin järkevämpänä eheyttää perheitä niiden purkamisen sijaan.
Arjen kiire ja rahahuolet hajottavat perheitä. Yksi suurin rasite ovat harrastukset. Entä, jos kunnat panostaisivat lasten ja nuorten lähiharrastuksiin nykyistä enemmän? Meillä on vanhempina lukuisia jurpoja, joille on vaikea takoa päähän, että lapsi voi olla harrastamatta kalliita lajeja. Penska rahdataan jääkiekkoon vaikka talkoissa omia sisäelimiä myymällä - ei perhe sellaista kestä. Ja ne, joilla ei ole rahaa tarjota lapsille harrastuksia, kokevat itsetunnon tuskia - ei perhe sellaista kestä. Entä, jos tehdään harrastuksista halpoja ja tuotetaan ne niin lähellä, että perheiden talous ja ajankäyttö pysyvät hanskassa?
Lasten ja nuorten terveystottumukset paranevat:
- Mielestäni kaikki lähiliikuntapaikat tulisi kunnostaa ja niiden toimivuuteen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Olen useasti vaatinut talvella esim. jääkenttien aurausta, sillä se ei tapahdu automaattisesti. Kun liikuntapaikkoja ei huolleta tai kunnosteta tarpeen mukaan, eivät lapset halua/pysty käyttämään niitä. Ja koska kenttiä ei käytetä aktiivisesti, todetaan ne hyödyttömiksi ja kaavoitetaan tonteiksi, kuten Purolassa. Toivon, että liikuntapaikat pysyvät tarpeeksi suurina, jotta kaikki halukkaat mahtuvat liikkumaan sekä niiden kunnostus ja huolto toimii ilman jatkuvaa huomauttelua.
- Kouluruoan parantaminen. Mielestäni nykyinen kouluruoka ei kaikilta osin ole sellaista, että se olisi sopivaa lapsillemme. Jos lapsi ei ulkonäön tai maun perusteella osaa erottaa syökö hän kalaa vai lihaa, on mielestäni joki pahasti pielessä. Tiedän, että kustannustehokkuus määrittelee pitkälti sen millä hintaa päivän ruoka-annos on saatava tehtyä, mutta onko laadusta tingittävä. Onko einesten tai puolivalmisteiden käyttäminen todella ainut vaihtoehto vai voisiko tätäkin ongelmaa ratkoa uusin silmin. Uutta innovatiivista otetta, jotta lapsemme saavat hyvää ja ravitsevaa ruokaa ja tietävät mitä suuhunsa laittavat.
Lasten kanssa työskenteleviltä tarkastetaan riksosrekiteri tiedot. mutta kun lukee uutisia pitäisikin tarkastaa uskonnolliset tiedot ennemmin.
Austraaliassa Jehovan Todistaja lahkot perustelee rikollisia taipumuksiaan pedofiilien toimintaan siitämällä vastuun lapsille eli lapsella pitää olla kaksi täysi ikäistä todistajaa hänen hyväksikäytön puollustamiseen. Käsittämätöntä että näitä lahkoja ei ole kielletty tai saatu vastuuseen missään päin maailmaa.
Lastensuojelun perustehtävä on suojella lapsia. Jos työntekijän taustat on uskonnon kautta suojassa tutkinnasta ollaan heikoilla jäillä. Virkamiesten ja ja tuomareitten erinlaiset kannat raiskauksiinkin selittyy usein vähättelyllä. Toimintaa ohjaa sisäpiirin suojeluun tarkoitettu rengas. Laki ei koske lain valmistelijoita eikä siten heidän ole tarkoituskaan itse noudattaa lakeja.
Pedofiiliaa on todettu juuri uskonnollisten yhteisöjen kuten Katollisen kirkon ja Jehvan Todistajien ym. lahkojen toimintaan kuuluvina tabuina.
Antaisitko siis lapsesi hoitoon tällaisen lahkon jäsenille?
Uskonnon vapaus on Jehovan Todistajilla jopa lakiin kirjoitettujen erioikeuksien takia saatujen vapautusten suhteen merkillinen tasa-arvo pykälää kierretään siten. Armeijaan ei nuoret mihet tarvitse mennä eikä myöskään osallistua siviilipalvelukseen jos on Jheovan Todistaja uskoinen. Tälläinen eriarvoinen lakiin perustuva pykälä osoittaa ettei he kunnioita mitään lakeja kun maan puollustaminen jätetään heidän toimesta muiden maksettavaksi ja hoidettavaksi. Miten tällaiseen suhtautuu oikeusministeriö ja maan hallitus joka itse ja koko oppositiokin on sanoutunut rasismista mutta suojelee edelleen näitä pedofiilien toimia eikä yksikään sanoudu tai tuomitse sitä toimintaa sanallakaan. Erikoista demokraattisessa ja sananvapautta korostavassa maassa.
Asiaan pitäisi saada muutos. Jehovan Todistajat ja muut uskonnon varjolla harjoitettu terrori ihmisiä kohtaan tulisi laittaa rikollisen toiminnan piiriin. Maamme uskonnon vapaus ei tarkoita rikollisien lahkojen toimia joita voidaan alkaa syynätä tarkempaa ja laittaa virkojen perusteeksi myös uskonnollinen vakaamus ja sen taustojen kautta rikosrekisteriin merkintä uskonnoistakin.
Siinä tasa-arvoa nostava esitys. Siinä valinnan suorittajat voivat sitten katsoa kaikkien hakijoitten vakaamuksen ja moraalin ym. yhdellä kertaa. Ev.Lut tai Muslimi/Islam, Orttodoksi,Katollinen,Jehova, jne...... kyllä niillä saataisiin renkaat ainakin pois suoraan lasten parista työskentelemästä. Virkamies on vastuussa viran hoidostaan ja siinä on syy kun monet eivät tee vastuunsa mukaan edes päätöksiä kunnissa vaan poliittisen vakaamuksensa ryhmäkurin mukaisia päätöksiä.
Matalankynnysten palvelujen kehittäminen yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa on hyvä konkreettinen toimenpide. Tähän tarvitaan suunnitelma, miten sitä käytännössä toteutetaan. Mittarina on seuranta, mihin voisi lisätä raportoinnin ja kuka vastaa siitä. Lisäksi palvelujen kehittämisessä tulee nähdä laajasti moninaiset perheet, jotta peruspalvelut ja toiminnot voivat vastata mahdollisimman monenlaiset perheet huomioiden, esim. vanhemmuuden tuessa.