Leppäkoskella toimivasta Haukankallion erityiskoulusta on linjattu, että sen lakkauttamista aletaan valmistella, kun uudet koulukeskukset valmistuvat. Tervakosken koulukeskus valmistuu Turengin koulukeskus Välkyn rinnalle lukuvuodeksi 2025-26. Koulukeskuksissa on varta vasten erityisopetukseen soveltuvat tilat, joissa on mm. paljon pienryhmätiloja, aistitila ja oma sisäänkäynti. Myös solun sijainti rakennuksessa on tarkkaan harkittu siten, että kulkua ympäri koulua ei tarvita. Ruokasalissa on kabinetti rauhallista ruokailua varten. Akustiikkaan on kiinnitetty koulukeskuksissa erityistä huomiota.
Erityisopetus ei suunnitelman myötä lopu, vaan siirtyy lähemmäs oppilaita Tervakoskelle ja Turenkiin. Erityisopetusta tarvitsevia lapsia ei integroida yleisopetuksen ryhmiin, vaan erityisopetus jatkuu omissa pienryhmissä. Suunnitellun muutoksen yhteydessä tarkastellaan kaikkien Janakkalassa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tarpeet.
Sivistyslautakunnan käynnistämän lakkauttamisprosessin aikana tehdään selvitykset kustannusvaikutuksista,
henkilöstön sijoittumisesta muihin kouluihin, koulukuljetussuunnitelmasta ja sen vaikutuksista sekä kuullaan lapset, nuorisovaltuusto ja henkilöstö.
Lakkauttamisprosessiin liittyvät dokumentit löytyvät sivistyslautakunnan esityslistoilta ja pöytäkirjoista:https://janakkala.tweb.fi/ktwe...
Voit esittää mielipiteen asiasta alla. Kaikki kommentit toimitetaan asiaa käsitteleville viranhaltijoille ja luottamushenkilölle.
Haukankallion koulu - toimiva konsepti
@riinali
7. november 2024 klockan 20.11.09
Haukankallion koulun lakkauttamisesta on tehty periaatepäätös vuonna 2018. Maailma on muuttunut tuosta ajasta ratkaisevalla tavalla. On tiedossa lasten ja nuorten pahoinvoinnin ja koulumaailman moniulotteisten ongelmien kärjistyminen. Myös ymmärrys mm. neurologisista haasteista ja niiden kohtaamisesta on vahvistunut. Vuoden 2018 päätös on tärkeää ja järkevää arvioida uudelleen.
Perheestämme on ollut lapsi tai lapsia Leppäkosken koulussa nyt kahdeksatta vuotta ja olen saanut omakohtaisesti todeta miten hyvin normaaliopetusta ja erityisopetusta on tässä kouluyhteisössä pystytty integroimaan. Nyt ajatus siitä, että erityisoppilaiden olemista saataisiin integroitua Tervakosken ja Turengin isoissa kouluyhteisössä lähikouluperiaatteen mukaan vaikuttaa kovin kaukaa haetulta.
Haukankallion koulun oppilaista monet ovat isoista ja monialaisista haasteista kärsiviä lapsia ja nuoria. Leppäkoski-Haukankallio -kokonaisuudessa integraatio on saatu toteutumaan aivan esimerkillisellä ja toimivalla tavalla. Koulun järjestelyt pienessä ja hallittavassa yhteisössä ovat mahdollistaneet luontevan vuorovaikutuksen erityis- ja normaaliopetuksen oppilaiden kesken. Yhdistettyä opetusta on hyödynnetty joustavasti. Vuosien varrella Haukankallion kouluun on siirretty lapsia isommista kouluista tilanteissa, joissa juuri suuri kouluyhteisö on ollut merkittävä este asioiden sujumiselle ja esimerkiksi kiusaamistilanteita ei ole onnistuttu saamaan hallintaan. Leppäkoski-Haukankallio -kokonaisuudessa yhteisö on tukenut onnistunutta integraatiota, hallittua arjen järjestystä ja juuri yhteisön koko osoittautunut keskeiseksi voimavaraksi.
Koulukeskusten suunnitelmissa on erityisoppilaiden omat tilat ja kulku jopa erillisistä sisäänkäynneistä. Tällaisten asetelmien luominen ei mahdollista integraatiota vaan pikemminkin alleviivaa erityisoppilaiden erilaisuutta. Suunnitelmat tuntuvat suorastaan leimaavilta.
Janakkalalaisena äitinä ja veronmaksajana toivon, että päättäjillä olisi rohkeutta ja viisautta pitää kiinni toimivasta ja uskallusta kyseenalaistaa takavuosien päätökset, jotka on tehty erilaisessa ajassa tuntematta tarkemmin nykyhetken haasteita tai tilannetta muutoinkaan. Haukankallion koulu on tarjonnut monelle erityistä tukea ja suojelua tarvitsevalle lapselle kantavan pohjan elämälle.