Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Näyttää hyvältä
Jani Ranta
13. november 2024 klockan 10.09.21
Suunnitelma vaikuttaa kokonaisuudeltaan harkitulta ja ottaa hyvin huomioon alueen historiaa sekä ominaispiirteitä.
Kevyenliikenteen turvallisuuteen tähtäävät toimet, kuten korotetut suojatiet, leveämmät väylät sekä kavennetut ajoradat ovat erittäin tervetullut muutos. Kenties Jousenkaari 11:sta Oravannahkatorille Kelohongantien ylittävää suojatietä voisi myös harkita korotettavaksi.
Valaistuksen suhteen olen iloinen, että harkitaan vähemmän häikäisevää valaisinmallia. Toivottavasti valaisimissa on mukana jonkinlainen automaatio, jotta ne eivät loista täydellä teholla koko aikaa. Kaupunkiympäristössä on jo muutenkin aivan liikaa harkitsematonta ja huonosti kohdennettua valaistusta.
Suunnitelman viimeistellyn lopputuloksen kannalta kiinteistöjen omistajien osallistuminen olisi ensiarvoisen tärkeää, mutta tämä jäänee nähtäväksi.
@NikoRiepponenEspoo
17. december 2024 klockan 10.01.01
Kiitos kommentista,
Kyseisen kaltaisia suojateitä ei koroteta, elleivät ne ole poikkeuksellisen vilkkaita tai todettu erityisen ongelmallisiksi liikenneturvallisuuden kannalta. Tässä kohdassa pyöräilijä on suojatiellä väistämisvelvollinen, joten korotettu suojatie voisi antaa väärän mielikuvan käyttäjille ja siten heikentää kohteen liikenneturvallisuutta. Korotus edellyttäisi myös kadun kuivatuksen parantamista lisäämällä korotuksen ylärinteen puolelle hulevesikaivot. Tämä ei ole mielekästä kustannusnäkökulmasta suojatien luonne huomioiden.
Suojatie johtaa tontille, joten tontin omistaja voi halutessaan sijoittaa rakenteellisia esteitä tontin puolelle, jolla pyöräliikenteen ajonopeuksia voidaan hillitä.
Valaistuksen automaatio: LED-valaisimiin ohjelmoidaan yöajan himmennys (50 %). Myös suunnittelualueen ulkopuolelle on tulossa led-valaisimet lähitulevaisuudessa.
Terveisin, Niko Riepponen
Viestintä / Kaupunkitekniikan keskus / Espoon kaupunki