Alueen kulkureiteistä sanotaan: Alueen pääkulkureitit puutarha-asumisen tonteille tulee rakentaa siten, että ne ovat mitoitukseltaan ja kantavuudeltaan pelastusteiksi soveltuvia. Mitä tarkoittaa "alueen pääkulkureitit"? Kenen tulee kulkuyhteys tontille useamman tontin alueella? Kulkuyhteyksien tulee olla liikennöitävissä aina, ei vain pelastus- tai huoltoteinä. Asemakaavassa tulee osoittaa riittävät aluevaraukset ja toteuttamisvastuut, eikä jättää esim. mitoitusta ja rakennettavuutta tutkimatta. Tonttien liikennöitävyys tulee esittää maaston korkeuserot ja rakennettavuus huomioivalla ajouramallilla. Kulkuyhteyksien toteuttaminen tulee ottaa huomioon kaavataloudellisessa laskelmassa. Asiakirja Kaavataloudellinen selvitys on hyvin ylätasoinen ja se noudattelee alueen markkinointimateriaalien henkeä. Selvitys on myös ristiriitainen muun aineiston kanssa. Selvityksen laskelmat perustuvat siihen, että ajoyhteyksien toteuttaminen jää tontin omistajan vastuulle. Tällä on suuri merkitys alueen haluttavuuteen, ylläpitoon ja siten edelleen kaavatalouteen. Tulisi kriittisesti miettiä miten houkuttelevat pienet tontit ovat, jos ja kun niitä rasittaa kulkureittien rakentaminen ja ylläpito. Alueen markkinointimateriaali antaa ymmärtää, että alueella liikutaan "avojaloin" tai muuten naapuria häiritsemättä. Totuus on kuitenkin toisenlainen; tontilla kulkeva naapurin kulkuyhteys on pidettävä liikennöitävänä vuoden jokaisena päivänä. Myös talousveden ja viemäröinnin järjestäminen tonttikohtaisesti ei liene erityisen houkuttelevaa. Myös hulevesiojat osoitetaan pienien tonttien alueille. Selvityksen tiivistys "koska suuria kustannuksia alueen muuntamisesta puutarha-asumiseen ei synny, alueelta saatavien tonttien myynti- sekä vuokratulojen voidaan arvioida kattavan kaavamuutoksesta syntyvät vähäiset rakentamiskustannukset" - ei perustu tietoon, vaan toiveajatteluun. Kaavamuutoksen merkittävät rakentamiskustannukset kohdistuu tontin rakentajiin. Tätä tosiasiaa ei tule väheksyä arvioitaessa alueen kiinnostavuutta. Yhteiskäyttöalueen tarkoitus ja toteutusmalli on täysin avoin. Käyttötarkoitus ja toteuttamisvastuu tulee osoittaa kaavamääräyksin. Asiakirja Ilmastovaikutusten arviointi on sekin ylätasoinen ja vailla kriittistä tarkastelua. Tosiasia on, että kaavamuutos tuhoaa ehkä Kärkölän hienoimman tonttialueen. Tonttien kulkureittien ja infran rakentaminen vaatii merkittäviä maastonmuokkauksia, louhintaa ja puiden kaatamista. Hulevesien käsittelyn periaatteet ovat keskeneräiset. Kaavamääräykset eivät ole riittävät kaavan tavoitteen toteuttamiseksi.
Puutteelliset kaavamääräykset
@Kärkölän_ympäristöyhdistys_ry
18. april 2025 klockan 8.35.43
Alueen kulkureiteistä sanotaan: Alueen pääkulkureitit puutarha-asumisen tonteille tulee rakentaa siten, että ne ovat mitoitukseltaan ja kantavuudeltaan pelastusteiksi soveltuvia. Mitä tarkoittaa "alueen pääkulkureitit"? Kenen tulee kulkuyhteys tontille useamman tontin alueella? Kulkuyhteyksien tulee olla liikennöitävissä aina, ei vain pelastus- tai huoltoteinä. Asemakaavassa tulee osoittaa riittävät aluevaraukset ja toteuttamisvastuut, eikä jättää esim. mitoitusta ja rakennettavuutta tutkimatta. Tonttien liikennöitävyys tulee esittää maaston korkeuserot ja rakennettavuus huomioivalla ajouramallilla. Kulkuyhteyksien toteuttaminen tulee ottaa huomioon kaavataloudellisessa laskelmassa.
Asiakirja Kaavataloudellinen selvitys on hyvin ylätasoinen ja se noudattelee alueen markkinointimateriaalien henkeä. Selvitys on myös ristiriitainen muun aineiston kanssa. Selvityksen laskelmat perustuvat siihen, että ajoyhteyksien toteuttaminen jää tontin omistajan vastuulle. Tällä on suuri merkitys alueen haluttavuuteen, ylläpitoon ja siten edelleen kaavatalouteen. Tulisi kriittisesti miettiä miten houkuttelevat pienet tontit ovat, jos ja kun niitä rasittaa kulkureittien rakentaminen ja ylläpito. Alueen markkinointimateriaali antaa ymmärtää, että alueella liikutaan "avojaloin" tai muuten naapuria häiritsemättä. Totuus on kuitenkin toisenlainen; tontilla kulkeva naapurin kulkuyhteys on pidettävä liikennöitävänä vuoden jokaisena päivänä. Myös talousveden ja viemäröinnin järjestäminen tonttikohtaisesti ei liene erityisen houkuttelevaa. Myös hulevesiojat osoitetaan pienien tonttien alueille.
Selvityksen tiivistys "koska suuria kustannuksia alueen muuntamisesta puutarha-asumiseen ei synny, alueelta saatavien tonttien myynti- sekä vuokratulojen voidaan arvioida kattavan kaavamuutoksesta syntyvät vähäiset rakentamiskustannukset" - ei perustu tietoon, vaan toiveajatteluun.
Kaavamuutoksen merkittävät rakentamiskustannukset kohdistuu tontin rakentajiin. Tätä tosiasiaa ei tule väheksyä arvioitaessa alueen kiinnostavuutta.
Yhteiskäyttöalueen tarkoitus ja toteutusmalli on täysin avoin. Käyttötarkoitus ja toteuttamisvastuu tulee osoittaa kaavamääräyksin.
Asiakirja Ilmastovaikutusten arviointi on sekin ylätasoinen ja vailla kriittistä tarkastelua. Tosiasia on, että kaavamuutos tuhoaa ehkä Kärkölän hienoimman tonttialueen. Tonttien kulkureittien ja infran rakentaminen vaatii merkittäviä maastonmuokkauksia, louhintaa ja puiden kaatamista. Hulevesien käsittelyn periaatteet ovat keskeneräiset.
Kaavamääräykset eivät ole riittävät kaavan tavoitteen toteuttamiseksi.