Behörighet saknas.
Ei käyttöoikeutta.

Kommentoi Lapin hyvinvointialueen palvelusetelisääntökirjan yleisen osan luonnosta 30.3.2025 mennessä.

Pratbubbla 14
Diskussion | Lapin hyvinvointialue
Diskussionen har avslutats

Basuppgifter

Avslutat: 30.3.2025

Bilagor

Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Hinnan muuttamisesta

Användarens profilbild

Indeksi-ihminen
30. mars 2025 klockan 23.35.51

Palveluntuottaja voi esittää hintojen muuttamista kerran vuodessa seuraavan vuoden alusta alkaen. Hinnanmuutosesitys voi olla korkeintaan kuluvan vuoden hyvinvointialueindeksin mukainen. Seuraavaa vuotta koskevat palveluntuottajan hinnaston muutosesitykset on tehtävä PSOPiin elokuun loppuun (31.8.) mennessä.

Onko niin, että vuoden 2026 hinnanmuutosesitys voi olla korkeintaan vuoden 2025 hyvinvointialueindeksin mukainen (eli 3,00%)?
Entä jos vuoden 2026 indeksi on reilusti suurempi? Entä jos Lapha ei korota palvelun hintaa edellisenä vuonna, miten varmistetaan riittävä hinnankorotus seuraavana vuonna?
Miten esim. TES-korotukset huomioidaan näissä hinnankorotuksissa? Miten varmistetaan, että hintojen muutos on riittävä tilanteissa, joissa TES-korotukset ovat yli hyvinvointialueindeksin? Onko ajatus se, että yritykset "varutuvat" näillä katteilla tulevaisuuteen, kun hinnat hädin tuskin riittävät palkkoihin ja vaadittaviin kuluihin? Olisi hienoa jos yrityksillä olisi mahdollista kerätä myös puskuria, ehkä jopa palkita työntekijöitä hyvästä työstä.
Miten taataan myös pienille yrityksille sopiva hinnoittelu, ettei kaikki palvelu keskity vain suurille toimijoille? Jos yritysten määrä supistuu liikaa, suurilla tuottajilla alkaa olla liikaa sanavaltaa.

Mitä tapahtuu, jos palveluntuottajan muutosesitys on yli hyvinvointialueindeksin?

Miksi hinnanmuutosesitys pitää ylipäätään lukita mihinkään indeksiin tai %-määrään?
Koska hintojen muutoksesta päättää sääntökirjan mukaan viranhaltija (Lapin hyvinvointialue käsittelee esitetyt hinnanmuutosesitykset ja tekee niistä viranhaltijapäätöksen), miksi muutos ei perustu esim. muutosesityksiin tai muuhun markkinoilla realistisempaan arvoon? Eikö yrityksillä ole parempi ymmärrys yritysten kustannusrakenteista kuin viranhaltijoilla? Mihin tarvitaan viranhaltijapäätös, jos muutos on kaavamainen?

Mihin indeksiin perustuivat esimerkiksi vuoden 2025 hintojen alennukset avustustamisen palvelusetelissä?

(Lapin hyvinvointialue arvioi ja tarvittaessa vuosittain päättää hintakattojen arvot ja tekee päätöksistä johtuvien seteliarvojen muutokset.)
Jälleen, jos Lapha ei korota palvelun hintaa riittävästi edellisinä vuosina, miten varmistetaan riittävä hinnankorotus seuraavana vuonna?

(Palveluntuottajan tulee ilmoittaa asiakkailleen hyväksytystä hinnanmuutoksesta viimeistään kahta (2) kuukautta ennen uuden hinnan voimaantuloa.)
Koska viranomainen tiedottaa yrityksiä hinnanmuutoksista? Onko yrityksillä riittävästi aikaa valmistella tiedotetta asiasta?
Laphalla on tapana tiedottaa asioista sen verran myöhään, että yrityksissä ei ole riittävästi aikaa reagoida asioihin, kuten havaitaan tästä "anteliaasta" 6 päivän aikataulusta näiden sääntökirjojen kommentointiin (8 sääntökirjaa, reilusti asiaa, vain 4 työpäivää, joita ei ole voitu ennakoida työvuorosuunnittelussa, niin että yrityksissä olisi voitu resursoida aikaa näihin tutustumiseen).

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Kirjanpitäjä
30. mars 2025 klockan 23.46.22

Yritystoiminnan periaate on, että mikäli hyvinvointialueen maksama hinta ei kata yritystoiminnan kuluja, yrityksen tappio on suoraa tuloa hyvinvointialueelle.
Eli silloin Lapha tekee voittoa, kun sen ei tarvitse maksaa palvelusta sen todellisia kustannuksia, vaan ne maksaa velkaantuva yrittäjä.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Aikataulusta
30. mars 2025 klockan 23.57.55

Tämä reagointiaika on tosiaan taattua Laphan laatua, valmistellaan piilossa, julkaistaan viimetinkaan ja annetaan mahdollisimman vähän aikaa reagoida.
Sääliksi käy Laphan työntekijöitä, joille ei anneta riittävästi aikaa valmistella asioita hyvin resurssien puutteesta johtuen.

Gör en anmälan |