Kommentoi Lapin hyvinvointialueen henkilökohtaisen avun palvelukohtaista sääntökirjaluonnosta 30.3.2025 mennessä.

Pratbubbla 11
Diskussion | Lapin hyvinvointialue
Diskussionen har avslutats

Basuppgifter

Avslutat: 30.3.2025

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Tarkennuksia

Användarens profilbild

Yleishyödyllinen
30. mars 2025 klockan 18.23.35

Meille on tarjottu vissin jo kolmatta versiota hyvinvointialueen asiakaskohtaisesta tuntilistasta. Mikähän lienee oikea?
Tavoite lienee, että päästäisiin paperiversioista sähköiseen kirjaukseen, mutta ottanee aikaa. Onko sähköiseen kirjauskäytäntöön tarkoitus siirtyä kokonaan ja milloin?

Nuo hinnat on laskettu kummasti:

Jos perus 27,00 €, Pitäisi olla:

Ilta +15 % = 31,05 €
Yö +30 % = 35,10 €
La + 25 % = 33,75 €
Su on oikein 54,00 €

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Myös lisätarkennusta kaipaava
30. mars 2025 klockan 19.11.44

"Palvelun antamisesta tulee pitää kirjaa asiakaskohtaisella tuntilistalla, joko sähköisesti tai paperilla. Tuntilistalla raportoidaan toteutuneista palvelukerroista työntekijä, käyntikerrat, päivämäärä, tehdyn avustuksen aikaväli, palveluaika/käynti, tunnit yhteensä ja poikkeavuudet suhteessa suunnitelmaan."

Jos luin sääntökirjaa oikein, siinä vaaditaan aika tarkkaa tietoa. Osa on ihan loogista, esim. tuo laskutettava aika, mutta mitä tarkoitetaan käyntikerroilla ja poikkeavuudessa suhteessa suunnitelmaan?
Ei kai tässä yritetä taas saada tietoa käynnin sisällöstä, kuten hyvinvointialueen ensimmäisessä luonnoksessa sääntökirjaksi? Silloinkin haluttiin tietoa esim. siitä, mitä tehtiin, käytiinkö vessassa vai tehtiinkö ruokaa. Se havaittiin onneksi epäoleelliseksi tiedoksi, koska palvelun sisältö on asiakkaan päätettävissä, ei hyvinvointialueen arvosteltavissa.

Ja onko tästä suunnitelmasta jonkinlainen pohja olemassa? Mitä ihmettä ovat poikkeavuudet suhteessa suunnitelmaan?
Jos on suunniteltu alunperin että avustaja käy maanantaisin ja torstaisin, mutta asiakas haluaakin muuttaa tätä aikataulua, ja se sopii avustajalle, pitääkö loppukuun keskiviikon avustukset alkaa perustella tai merkitä jotenkin? Tai entä jos tuleekin yllättävä meno kesken kuukauden, vaikka mahdollisuus mennä avustettuna ystävälle kylään, pitääkö nämä alkaa raportoimaan?
Tai jos käynnin oli tarkoitus kestää 3 tuntia, mutta apteekissa onkin jonoa ja avustuskäynti kestää sovittua pidempään, pitääkö tästä alkaa tehdä poikkeamailmoitus?

En tiedä, haluanko alkaa kertomaan tai perustelemaan itsemääräämisoikeuteen kuuluvia ja yksityisyydensuojan mukaisia muutoksia tai niihin liittyviä yksityiskohtia asiakassuhteen ulkopuolisille henkilöille. Enkä tiedä voidaanko tätä minulta tai vaitiolovelvolliselta avustajalta vaatia.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Laadukasta palvelua toivova
30. mars 2025 klockan 23.49.39

Nuo hinnat on muutenkin tosi alhaiset.
Osa yrityksistä ei pysty noilla hinnoilla palvelua edes tuottamaan, vaikka laki vaatii hintojen olevat riittäviä että asiakas voi varmasti niillä palvelua ostaa. Tiedän esim. firman joka ei tuota palvelua muulloin kuin arkisin päivällä, koska se ei kannata muina aikoina.

Miten noilla hinnoilla voi palkata muita kuin harjoittelijoita? Eikö kokemus ole hyvä asia avustajalle?
Vai onko tarkoitus, että yritysten on oltava valtavan kokoisia, jolloin persoonallisuus ja asiakaslähtöinen palvelu katoaa massatuotannon edessä? Pian ei ole enää paikallisia yrityksiä, vaan pelkkiä toiminimi-/yksinyrittäjiä tai ulkomaisten sijoittajien isoja toimijoita.

Vai eikö vammaisilla tai heidän palvelullaan ole väliä? Ihan sama kuka sitä tuottaa, kunhan siellä käy edes joku tekemässä vähän jotain?

Gör en anmälan |