Kommentoi Lapin hyvinvointialueen lääkkeiden annosjakelun palvelusetelisääntökirjan luonnosta 30.3.2025 mennessä.

Pratbubbla 10
Diskussion | Lapin hyvinvointialue
Diskussionen har avslutats

Basuppgifter

Avslutat: 30.3.2025

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Kommentit käsikirjaluonnokseen

Användarens profilbild

Niina
25. mars 2025 klockan 12.18.26

*Annosjakeluapteekki on palveluntuottaja, joka tuottaa annosjakelupalvelua ja toimittaa annosjakelupussit asiakkaalle tai hoitoyksikölle.
-eikö pussit viedä hoitoyksikköihin, ei asiakkaille. Tämän asiakas maininnan voisi poistaa. Seuraavassakin on maininta vain hoitoyksiköstä.
Toimituspäivällä tarkoitetaan päivää, jolloin annosjakeluapteekki toimittaa annosjaetut lääkkeet hoitavaan yksikköön.
*Hoitava yksikkö ilmoittaa uudesta annosjakeluasiakkaasta apteekille vähintään kolme
(3) viikkoa ennen palvelun toivottua aloitusaikaa. Tämä aika toteutuu käytännössä aika harvoin, että ilmoittavat 3 viikkoa ennen anjan aloitusta.
Hoitavan yksikön tehtävät:
*Varmistaa, että annosjakeluapteekilla on käytettävissään ajantasainen lääkelista tilausta tehdessään.
-tämä ei aina toteudu
*Tekee tilaukset sähköisellä lääkkeiden tilausjärjestelmällä
-tämä ei toteudu lainkaan
*Ilmoittaa annosjakelun muutostilanteista palvelusetelituottajalle Asiakkaan lääkityksen muuttuessa, hoitava yksikkö on velvollinen toimittamaan apteekkiin
ajantasaisen lääkityslistan viivytyksettä. Lisäksi reseptit tulisi olla korjattuna
heti, kun muutos tehdään.
-reseptejä joudutaan pyytämään ja odottamaan jotta anjatilaus voidaan tehdä
Annosjakeluapteekin tehtävät:
*Toimittaa lääkepussit lääkehoidosta vastaavaan yksikköön annosjakelujaksojen mukaisesti noin 1–2 viikon välein toimintayksikköön
- viittaan edelleen siihen, että apteekit toimittavat anjapussit hoitoyksikköön, ei asiakkaalle
*Palvelusetelituottajan on kaksoistarkastettava annosjakelulääkkeet.
-mitä tämä tarkoittaa??
Muutostilanteet
*Asiakkaan lääkityksen muuttuessa, hoitava
yksikkö on velvollinen toimittamaan apteekkiin ajantasaisen lääkityslistan viivytyksettä. Lisäksi reseptit tulisi olla korjattuna heti, kun muutos tehdään
- tämä ei kyllä toteudu useinkaan, reseptejä saa odotella
*Lääke voidaan poistaa annosjakeluerästä lääkehoidosta vastaavassa yksikössä tai
palvelusetelituottajan toimesta lääkitysturvallisuutta vaarantamatta. Lääke voidaan poistaa annospusseista palvelusetelituottajan toimesta, jos annosjaeltua erää ei ole toimitettu palvelusetelituottajalta lääkehoidosta vastaavaan yksikköön.
- apteekit eivät avaa annosjakelupusseja, koska silloin vastuu pusseista ei ole enää annosjakelusta vastaavalla toimijalla. Tästä on Fimeassa olemassa ja tulossa ohjeistusta.
Asiakkaan maksut
-palvelusetelit eivät ole ajanmukaisesti voimassa silloin kun asiakkaalle tulisi tehdä anja-tilaus. Tämä seikka olisi korjattava välittömästi.!!!Myös sellaisten palvelusetelien poistaminen, jotka eivät ole enää käytössä, tulisi olla rutiinia.
Laskutus
-vaanan perimästä provisiosta ei tiedotettu etukäteen, vaan se tuli yllätyksenä apteekeille. Avoimuus molemmin puolin on erittäin tärkeää!!!!!!!!!

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Paula H
25. mars 2025 klockan 16.08.40

Annosjakeluapteekin tehtäväluettelossa mainitaan että
"Huomioi tilauksen mukaiset kiireelliset lääkemuutokset" -mitä tällä lauseella tarkoitetaan käytännössä? Mten ja missä ajassa muutokset toteutetaan?
Tarkoittaako tämä kohta "jos annosjakelutilaus tehdään kotiutumisen yhteydessä annosjakeluaikataulun ulkopuolella" on apteekki velvollinen maksamaan tästä koituvat lisämaksut?

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Anne
26. mars 2025 klockan 14.58.41

Niinan kommentissa on kattavasti esitetty ne asiat, jotka apteekin näkökulmasta aiheuttavat eniten ongelmia. Myös tilaajapuolella on ymmärrettävä, mitkä ovat tilaajan vastuut.
-apteekilla on OLTAVA ajantasainen lääkityslista käytössään
-muutostilanteissa reseptit TULEE olla korjattuna heti, kun muutos tehdään (ei tulisi olla ...)

Hinnantarkistus; miten apteekille maksettava palkkio on määritetty, ja miten siinä huomioidaan esim palkankorotukset.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Niina
27. mars 2025 klockan 21.38.48

Anne skrivet av:

Niinan kommentissa on kattavasti esitetty ne asiat, jotka apteekin näkökulmasta aiheuttavat eniten ongelmia. Myös tilaajapuolella on ymmärrettävä, mitkä ovat tilaajan vastuut.
-apteekilla on OLTAVA ajantasainen lääkityslista käytössään
-muutostilanteissa reseptit TULEE olla korjattuna heti, kun muutos tehdään (ei tulisi olla ...)

Hinnantarkistus; miten apteekille maksettava palkkio on määritetty, ja miten siinä huomioidaan esim palkankorotukset.

Miten määritellään käypä hinta palvelusetelille?

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

SA
28. mars 2025 klockan 10.08.27

Toimii ehkä teoriassa. Käytännössä annosjakelu toimii suunnilleen seuraavasti edelleen vuonna 2025:

Lääkäri tekee annosmuutoksen, tai määrää uuden lääkkeen annosjakeluun. Hoitaja kertoo apteekille muutoksesta tai toisinaan toimittaa ainoastaan uuden lääkelistan. Apteekki toteaa, että listalla on uusi lääke, mutta annosteluajankohta ja resepti puuttuu. Samalla kaikki iltalääkkeet on vaihtunut aiemmasta klo 19 —> klo 20 ja muitakin muutoksia saattaa olla. Apteekilta ollaan yhteydessä hoitajaan, joka pyytää reseptiä lääkäriltä. Annosteluajankohta merkitään listaan kynällä ja iltalääkkeet vaihdetaan klo 19 —> 20 Apteekilla tarkistetaan useita kertoja ennen tilaustakarajaa, josko resepti tulisi. No ei tule. Lääke jää pois annosjakelupusseista. Lopulta resepti tulee ja ostetaan lääkepakkaus. Apteekilla muistutetaan, että annosjakeluun pitäisi edelleen pyytää uusi resepti, koska samalla reseptillä ei voi toimittaa peräkkäin lääkepakkaa ja annosjakelua, koska kelan korvausten ostoväli ei täyty ja apteekki saisi kelalta ”sakkomaksua” 50€. Lääkäri ei kuitenkaan tee uutta reseptiä, koska on jo yhden tehnyt. Lääkkeen aloitus annosjakelussa viivästyy edelleen. Seuraavan kerran, kun asiakkaalle tulee lääkitysmuutos, puuttuu edellisen muutoksen annosteluajankohta edelleen, mutta iltalääkkeet on vaihtunut mystisesti takaisin klo 20 —> klo 19.

Onko yksikään lääkäri koskaan tai missään osallistunut yhteiseen annosjakelupalaveriin hoitajien ja apteekkilaisten kanssa? Voisiko lääkäreiltä vaatia kaksoistarkastusta ja 100% reseptinkirjoitus- tai muutosvarmuutta, jotta reseptit olisivat varmasti ajan tasalla, kun tehdään lääkitysmuutoksia. Voisiko Laphaa vaatia järjestämään koulutusta lääkäreille, jotta reseptinkirjoitus varmasti onnistuu? Säästäisi yllättävän paljon hoitajien ja apteekkilaisten aikaa. Voisiko hoitajat tarkistaa lääkelistan aina ennen apteekkiin lähettämistä, että siinä on kaikki tiedot oikein? Saako Laphan potilastietojärjestelmät korjattua niin, että sieltä tulostuu samanlainen lääkelista riippumatta siitä, kuka/miten se tulostetaan?

”Havaitessaan mahdollisen virheen tai mahdollisen potilaalle sopimattoman lääkkeen/ yhteisvaikutuksen annosjakeluapteekki on yhteydessä lääkäriin.” Miten toimitaan, jos lääkärit on kieltänyt suorat yhteydenotot apteekilta lääkärille, tai yhteystietoja ei ole annettu apteekille? Jääkö asia edelleen apteekin vastuulle, jos apteekki yrittää tavoitella lääkäriä hoitajan kautta, mutta jossain kohtaa viesti katkeaa?

Marevan soveltuu annosjakeluun. Hoitoyksikössä toki varmaan arvioidaan kummassa on isompi riski potilasturvallisuudelle: tablettien käsin jakelussa, vai siinä, että annosmuutos jää ilmoittamatta apteekille.

Gör en anmälan |