Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Vastauksia Avaruuskadun, Avaruusradan, Kuitinmäenraitin, Avaruuspolun ja Kuitinmäen koulupolun katusuunnitelmaluonnosten sekä Avaruuspuiston puistosuunnitelmaluonnoksen kommentteihin
@tanttni
2. juli 2025 klockan 12.51.59
Espoon Kaupunkitekniikan keskus kiittää suunnitelmaa kommentoineita.
Suunnitelmaluonnos oli kommentoitavissa Otakantaa.fi -palvelussa 2.6.2025 – 15.6.2025 ja suunnitelmaan saatiin yhteensä kuusi kommenttia, joihin vastauksia alla.
Seuraavaksi tarkentuneet katu- ja puistosuunnitelmat asetetaan nähtäville syksyn aikana.
Ehdotettiin Avaruuskadun ja Friisinkalliontien risteyksen toteuttamista jk+pp väylän osalta tasossa ylijatkettuna. Tätä ehdotusta kannatettiin yhden kommentoijan toimesta.
Ehdotettiin Kuitinmäenraitin toteuttamista eroteltuna jk + pp väylänä sekä väylän leventämistä baanamitoitusta käyttäen.
Vastaus: Ylijatketun suojatien mahdollinen toteutus ja sen aiheuttama kadun kuivatuksen muutos tutkitaan jatkosuunnittelussa. Kuitinmäenraitille merkitään erottelu maaliviivalla. Leventäminen baanamitoitukseen ei ole tilanpuutteen ja asemakaavan mukaisen puurivin vuoksi mahdollinen.
Avaruusradalle toivottiin portaikkoa parantamaan esteetöntä kulkua rakennuksiin, koska Avaruusrata on alempana kuin sen pohjoispuoliset talot.
Vastaus: Nykyiset kiinteistön rakentamat portaat sijaitsevat Avaruusradan katualueella, eikä niiden rakentamiselle ole haettu lupaa rakennusvaiheessa. Kiinteistöön pääsee kulkemaan esteettömästi jalkakäytävältä talon molempien päätyjen kohdalta, eikä portaikko ole kulkemisen kannalta tarpeen tai paranna esteettömyyttä. Kaupunki ei sijoita yleiselle katualueelle yhtä kiinteistöä palvelevia portaikkoja mm. kunnossapitovastuiden ja turvallisuussyiden takia. Portaita ei voi johtaa suoraan jalkakäytävälle, vaan ne vaativat erillisen havaitsemisalueen, jolle ei ole tilaa.
Toivottiin Avaruuskadun nykyisten pysäköintipaikkojen säästämistä.
Vastaus: Avaruuskadun loppupää Avaruuspolun pohjoisen haaran liittymästä eteenpäin toteutetaan asemakaavan mukaisesti pihakatuna. Lyhytaikaista pysäköintiä on esitetty sekä Avaruuskadun alkupäähän kolme autopaikkaa että pihakatuosuudelle viisi autopaikkaa tilan sallimissa puitteissa.
Toivottiin suojatietä Avaruuspuiston puistokäytävän kohdalle pyörätien yli.
Vastaus: Tutkitaan suojatien tarve jatkosuunnittelussa.