Kerro, mitä toimintoja ja palveluita Joutsenon Veneseuran satama-alueella olisi hyvä olla. Jos sinulla on useita toiveita tai ideoita, niin laita ne myös toteuttamisen kannalta tärkeysjärjestykseen. Kaikenlaiset ideat ja ajatukset ovat tervetulleita.
Basuppgifter
Avslutat: 31.8.2025
Parannus toive
Välittäjä
10. juni 2025 klockan 11.34.04
Moikka Pekka!
Laitan asiani poikkeuksellisesti maililla, niin sinun on helpompi kertoa terveisiä muillekin.
Hienoa, että kehitetään toimintaa. Septin tyhjennyksestä haluaisin kertoa ajatuksiani ison veneen omistajan näkökulmasta.
Nykyinen paikka ja suunniteltu pikku laituri:
+ tuuleton paikka melkein aina
+ jos laituri rakennetaan, olisi paikat molemmin puolin
- ruuhkainen paikka kun kaikki pistäytymistä vaativat toiminnot on siinä samassa nipussa
- satamaan tullessa siihen ei näe ennen kuin lähellä. Olen muutaman kerran tullut Saimaalta siihen, ja todennut että enpäs tyhjennäkään septiä nyt kun siinä on muillla ohjelmaa, ja kääntänyt veneen ympoäri, ja vienyt C-laituriin parkkiin. Tyhjennys sitten seuraavan kerran vesille lähtiessä
- usein joku vene parkissa septipaikan ja rampin välissä, tosi ahdasta tulla siihen toista venettä hipoen. Minun pitää ajaa siihen Tornin suunnasta, vasenkätinen potkuri kääntää perää jarruttaessa oikealle. Kääntösäde niin iso, ettei käänny eteenpäin ajamalla mitenkään siitä vieraslaiturin viimeisen poijun jälkeen U-käännöstä tekemällä ajaen, pitää pakittaa pari kertaa ja käyttää keulapotkuria.Oikeakätisellä potkurilla tuota ongelmaa ei ole, mutta lähtö vastaavasti ahtaampi. Tornin edessä oleva rannansuuntainen laituri usein myös varattu, ei voi siihen lyödää odotusajaksi omaa venettä kiinni odotusajaksi, jos septipaikka on varattu
- suunniteltu septilaituri helpottaisi kiinnittäytymistä, mutta tekisi poukamasta entistäkin ahtaamman. Etenkin pakittamalla septiltä poislähtiessä voisi kolareita tulla, jos on muuta liikennettä
- kiusaus jättää vene tarpeettoman pitkäksi aikaa siihen on suuri, kaljakäynti, roskien vienti, veneen tyhjennys reissun jälkeen..
- ei ole tilaa jäädä odottamaan pisteen vapautumista vapaana kelluen, tai tukkii tuloväylän, etenkin jos uusi laituri tulisi siihen poikittain
- nykylaituri itätuulella hieman ongelmallinen, mutta itselle ei ole sattunut kertaakaan sellaista tuulta, etten olisi päässyt, vaikka pääasiassa yksin olen liikkunut tuossa
Tyjennys Maalaiturin tai J-laiturin kärjessä:
+ helppo tulla ja lähteä
+ ei kolarivaaraa kun on tilaa ympärillä, eikä paljoa muuta liikennettä
+ ei houkutusta jättää venettä laituriin muun huollon ajaksi kun kaikkeen on kävelemällä pitkä matka
+ väistö- ja ohiajomahdollisuus, jos tuuli yllättäää
+ luontevasti ajoreitin varrella
+ mahdollisuus tyhjentää septitankki helposti myös satamasta lähtiessä ilman ylimääräistä pyörimistä satamassa
+ paikan ja muut siellä olevat hahmottaa kaukaa
- vähän tuulisempi paikka, mutta jos laiturista tulisi L-mallinen ja septisysteemi lähelle kulmaa, voisi tuulen huomioida ajamalla tuulta vastaan veneen kiinni kulman sopivalle puolelle. Pienenemmät veneet voisivat taivuttaa veneen myös sisäpuolelle.
Kaiken kaikkiaan septityhjennyksen ja vesitankin täyttöpaikan siirto ulommas olisi tosi tervetullut muutos. Minulle tuo J-laituri olisi kaikista paras vaihtoehto, koska siitä pääsisin eteenpäin ajamalla jatkamaan matkaa.