Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.
Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Basuppgifter
Avslutat: 22.6.2025
Kommentit
Nimetön liikennesuunnittelija
10. juni 2025 klockan 0.01.58
- Puistikkokatu (suunnitelmassa Syrjäkuja) tulisi hyvä tehdä ns. ylijatkettuna jalkakäytävänä, jotta siirtymä alempiarvoiselle kadulle on selvä. Ylijatketun jalkakäytävän talviajan liikennemerkkkongelma on tuoreella lakimuutoksella ratkaistu. Risteyksessä olisi myös hyvä pohtia liikenneverkkoa laajemmin ajatuksella, voisiko Puistikkokadusta tehdä ns. suuntaisliittymän. Nyt on vaarana, että Puistikkokadulta vasemmalle kääntyvä tukkii pyörätien odottaessaan sekä vasemmalta että oikealta tulevaa autoliikennettä. Samalla on vaarana, että jää vähemmän käytettävissä olevaa aivokapasiteettia molemmista suunnista tulevan pyöräliikenteen ja jalankulkijoiden huomiointiin. Myös Ratakadulta pohjoisesta Puistikkokadulle kääntyminen autolla on haastavampaa ja tukkii samalla muun kaistan autoliikennettä.
- Kainuuntien ja Ratakadun risteyksessä luoteeseen menevät pyöräilijät tukkivat valoja odottaessaan Ratakadun suunnasta tulevan pyörätien. Olisiko tässä risteyksen ajoradan kaarresädettä pienentämällä saatavissa paremmin odotustilaa? Nyt näyttää aika loivalta, vaikka bussit vievätkin tilaa kääntyessään. Tässä on myös selkeä vaaran paikka pyöräilijälle ja jalankulkijalle jäädä oikealle kääntyvän auton alle. Kohtaa olisi syytä vielä tarkalla silmällä hioa.
- Ovatko bussipysäkeillä pysäkkitaskut tosiaan tarpeen, vai voisiko bussit pysähtyä bussikaistalla? Näin saataisiin vapautettua poikkileikkauksesta tilaa puille kohdassa, joka suunnitelmassa näyttää nyt jäävän ilman puita.
- Suunnitelmassa kaikki nykyiset puut esitetään kaadettaviksi, mikä tuntuu hyvin radikaalilta. Onko mitään keinoja löydettävissä sille, että nykyisiä puita saataisiin säilytettyä? Esimerkiksi järjestelemällä kadun itäreunan pyörätie nykyisen puukaistan ajoradan puolelle? Nykyiset puut alkavat nyt olla siinä iässä, että ne näyttävät jo puilta. Uusilla puilla tähän menee 20 vuotta, mikä on pitkä aika.
- Ratakadun ja Ratakujan ristetksessä on nyt esitetty suojatie vain risteyksen sille puolelle, jolla ei ole Ratakujan jalkakäytävää. Olisiko ristetkseen saatavissa myös toinen suojatie?
- Miksi saattoalue ei ole asemalle menevän tunnelin puolella? Miksi saattoalueella pysäköintipaikat ovat juhlallisesti kiveystä, mutta jalkakäytävät ovat asfalttia? Lisäksi esteettömyys on huomioitava saattopaikoilla.
- Molempien aseman tunnelien läheisyyteen tulisi järjestää pyöräpysäköintiä ja skuuteille paikat.
- Pysäköintilaitoksen ulosajon näkemät oikealle jalkakäytävälle on erityisesti huomioitava.
- Kumpi väistää Ratakujalla: Solistinkadulle ajava auto vai terminaalista tuleva bussi?
- Tehtaankadun risteyksen pyöräjärjestelyt olisi syytä miettiä laadukkaaksi.