Kommentoi luonnosta!

Pratbubbla 5
Diskussion | Oulun kaupunki
Diskussionen har avslutats

Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.

Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Basuppgifter

Avslutat: 22.6.2025

Bilagor

Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Asemakeskuksen alueen katu- ja ympäristösuunnitelmat (1/3)

Användarens profilbild

Oulun polkupyöräilijät ry
22. juni 2025 klockan 22.04.43

Olemme tutustuneet 5.6.2025 päivättyyn katu- ja ympäristösuunnitelman luonnokseen. Alueen suunnittelua tuntuu vaivaavan se, ettei muun kuin autoliikenteen potentiaalia osata nähdä. Pyöräliikenne tulisi nähdä autoliikenteen kysynnän hallinnan välineenä. Jos pyöräilyinfra ja pysäköintiratkaisut jätetään heikoiksi, kasvaa autoliikenteen kysyntä, mistä ei ole etua kenellekään. Suunnittelua pitäisi tehdä kestävät kulkutavat edellä. Jotta näin olisi, pyöräliikenteen ratkaisuja tulisi suunnitelmassa vielä merkittävästi parantaa.

Ratabaana ei näy suunnitelmassa

Katusuunnitelmaa laadittaessa ei ole otettu huomioon yhdyskuntalautakunnan 10.12.2019 hyväksymässä baanaverkkosuunnitelma 2030:ssä olevaa Ratabaanaa. Baanaverkkosuunnitelman ideana on, että baanaverkkoa toteutetaan maankäytön kehittymisen myötä, eli tässä tapauksessa asemakaava-alueella oleva osuus rakennetaan valmiiksi baanatasoon siitä huolimatta, että kyseistä baanaa ei ole muilta osin vielä rakennettu. Näin on menetelty aikaisemmissa rakennuskohteissa.

Oulun hajautuneessa kaupunkirakenteessa polkupyörällä tulee aina olemaan merkittävä käyttöalue useista kaupunginosista jopa nopeimpana liityntävälineenä junille ja kaukoliikenteen linja-autoille. Ratabaana tulee olemaan aikanaan tärkein lähtö- ja saapumisreitti pyörällä asemalle saapuville. Baanan lisäksi erittäin tärkeitä ovat toimivat vaihtojärjestelyt itse asema-alueella. Pyöräpysäköinnin ja mahdollisten kaupunkipyöräasemien tulee olla helposti saavutettavissa molemmista asematunneleista ja linja-autoterminaalista.

Eroteltua pyörätie ja jalkakäytävää ei voi pitää baanana, jos se rakennetaan oleellisesti baanaverkkosuunnitelman ratkaisua kapeampana, eikä se silloin voi täyttää baanaverkolle asetettuja liikenteellisiä tavoitteita.

Gör en anmälan |