Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.
Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Basuppgifter
Avslutat: 22.6.2025
Asemakeskuksen alueen katu- ja ympäristösuunnitelmat (2/3)
Oulun polkupyöräilijät ry
22. juni 2025 klockan 22.06.21
Eteläisen asematunnelin läheisyydestä puuttuvat pyöräpysäköinnin tilat
Nyt laadittavassa asemakaavassa ja katusuunnitelmassa luodaan puitteet polkupyörän käytölle liityntävälineenä junille ja kaukoliikenteen linja-autoihin. Eteläinen asematunneli on kaikista neljästä matkustajatunnelin ulostuloista luonnollisin ja helpoin vaihtopaikka polkupyörällä junalle saapuvalle ja junalta matkaa jatkavalle. Luonnoksessa ei ole silti osoitettu eteläisen asematunnelin suulle ainoatakaan pyöräpysäköintipaikkaa. Alueella on parhaiten tilaa pysäköinnin järjestämiseen ja pysäköinti voidaan tällä alueella järjestää edullisesti maan tasossa.
Ratabaana tulee olemaan pyöräilijän pääreitti asemakeskukseen
Lopullisessa laajuudessaan Ratabaana tulee olemaan polkupyörällä asemalle saapuville ja lähteville nopein ja helpoin reitti useimmista Oulun kaupunginosista. Ratabaanalta on suorat liittymät kaikille muille baanoille Kembaanaa lukuun ottamatta ja senkin eteläosiin kannattaa lähteä Ratabaanan kautta. Ainoastaan keskusta-alueelle kannattaa lähteä pyöräilemään jotain muuta kuin baanareittiä. Ratabaanan vilkkain osa tulee todennäköisesti olemaan juuri asemakeskuksen kohdalla. Baanan perusmitoituksesta ei sen vuoksi tällä alueella tule missään tapauksessa tinkiä.
Solistinkadun tulee olla pyöräkatu
Katusuunnitelmaluonnoksessa Solistinkatu on esitetty tavanomaisena katuna, jolla pyöräliikenne olisi alisteisessa asemassa autoliikenteeseen nähden joutuessaan ajamaan kadun reunoilla ja joutuessaan mahdollisesti väistämään oikealta tulevaa liikennettä risteyksissä. Luonnoksessa Ratabaanalta Maikkubaanalle kääntyvä pyöräilijä joutuisi ajamaan jopa katua reunustavan reunakiven yli. Tätä ei voi voi hyväksyä tulevalla Oulun todennäköisesti vilkkaimmalla baanalla. Solistinkatu tulee alusta pitäen rakentaa pyöräkatuna pitkämatkaisen pyöräliikenteen vaatimusten mukaisena ja pyöräliikenteen suunnitteluohjeita noudattaen.