Behörighet saknas.

Vinkkejä hyvinvoinnin tukemiseen ja opiskeluhuoltoon varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa

Pratbubbla 17
Diskussion | Socca - Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus
Diskussionen har avslutats

Tulevassa hankkeessa kehitetään pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävää lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä, lisätään yhteisöllisyyttä ja parannetaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluja psykologi- ja kuraattoripalveluja.
 

Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on vahvistaa lasten, nuorten ja perheiden olemassa olevia voimavaroja, auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa ja tarjota jokaiselle kokemus siitä, että hän kuuluu osaksi yhteisöä ja porukkaa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kiusaamisen ehkäisyä ja tehokkaita puuttumiskäytäntöjä ja auttamista luomaan hyviä kaverisuhteita ja ryhmähenkeä. Samalla annetaan vanhemmille vinkkejä lasten ja nuorten kasvatukseen ja yhdessä heidän kanssaan mietitään, minkälaista apua lapsi tai nuori kaipaisi. Tärkeää on myös lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa vapaa-ajan toimintaa ja parantaa mahdollisuuksia tasapuoliseen harrastamiseen. Tässä on tarkoitus hyödyntää koulun ja oppilaitosten resursseja (esim. tiloja.)

Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan koulu-/opiskeluterveydenhuollon palveluja sekä psykologi- ja kuraattoripalveluja. Näitä on tarkoitus kehittää niin, että ne voisivat jatkossa entistä paremmin tarjota lapsille ja nuorille peruspalveluja myös fyysisen ja psyykkisen terveyden pulmissa. Eri ammattilaisten yhteistyötä parannetaan, jotta varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa voidaan paremmin vastata erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä tarpeisiin. Tarvittaessa yhteistyöhön kutsutaan mukaan perhekeskuksen, erikoissairaanhoidon ja lastensuojelun työntekijöitä. Tässä panostetaan erityisesti siihen, että ongelmiin puututaan mahdollisimman pian ennen kuin ne kärjistyvät.

Kehitettäviä asioita ja kehittämisen tavoitteita on kuvattu tarkemmin täällä.

Mitä ajatuksia nämä sinussa herättävät? Mitä kannattaisi ottaa huomioon näiden asioiden kehittämisessä? Mitä edistää ja lisätä; mitä puolestaan varoa ja vähentää?

Nuori, mitä sinun mielestäsi koulussa pitäisi tehdä, että siellä olisi mukava olla? Mitä pitäisi tehdä esimerkiksi silloin, jos koulussa on kusaamista? Entä minkälaista apua ja mihin asioihin haluaisit kouluterveydenhoitajalta, psykologilta tai kuraattorilta? 


Basuppgifter

Avslutat: 10.10.2016

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Tarve on

Användarens profilbild

Tavis
5. oktober 2016 klockan 19.41.30

- mahdollisuuksia keskusteluihin joissa nuori voisi "avautua" pitäisi olla lisää. Lapseni kertoi jutelleensa pitkät tovit terveydenhoitajan kanssa hyvistä ja huonoista asioista mitä liittyi yläasteelle siirtymiseen. Jos otan puheeksi mahdollisuuden jutella kuraattorin kanssa jos jokin asia masentaa niin se on ehdoton ei. Onneksi lapsi avautuu kotona mutta kaipaa selvästi neutraalia tahoa jolle avautua. Miten tällaisia tilanteita saisi lisää? Muistutti 25 vuoden takaisesta isos-koulutuksesta. Siellä nuoret todella avautuivat, ryhmissä keskusteltiin vaikeista asioista, ehkä se toimi koska nuoret olivat enimmäkseen vieraita toisilleen ja yhdessä oltiin useampi päivä.

Gör en anmälan |