VR muutti aikataulujaan ja laittoi 29 junaa ajamaan kaupungin ohi pysähtymättä. Suomen kolmanneksi vilkkain asema Hämeenlinna putosi raideliikenteen käytävältä ratapenkalle. Junaan pääsemisessä on tuntien taukoja. Aiempi tunnin säännöllinen vuoroväli Hämeenlinnasta etelään ja pohjoiseen toteutuu enää vain ruuhka-aikoina. Ruuhkajunat ovat usein niin täynnä, että matkustajien on pakko seistä tai istua lattialla.
Mitä tämä on aiheuttanut sinulle tai edustamallesi yritykselle tai yhteisölle? OTA KANTAA!
Basuppgifter
Avslutat: 31.1.2017
Junat eivät pysähdy mutta eivät myöskään olenkaan pysy aikatalussa
Junaa odottava
30. november 2016 klockan 14.51.15
Jos junat eivät pysähdy tarpeeksi usein Hämeenlinnassa, niin ongelmia on ollut paljon myös aikatauluissa pysymisessä. Esim IC147 on viivästynyt loka- ja marraskuussa useamman kerran n. tunnin Helsingistä lähdöstä klo 16.06 kun ei olla onnistuttu kytkemään peräkkäin Jyväskylään ja Poriin meneviä junia ym. Odota siinä sitten asemalla Hämeenlinnaan pääsyä viimassa. VR järjestää ihmisten ilta-aikatauluja näin. Olisi kohtuullista että junien aikatauluissa pysymisistä saisi avointa dataa kuukauden tarkkudella, muttei tietenkään. Toisaalta ei myöskään Hämeenlinna ole ollut kiinnostunut työmatkalaisista eli hämeenlinnalainen joutuu Helsingissä maksamaan kaksinkertaisen hinnan matkakortistaan (vertaa Helsinkiläisten, Keravalaisten, Sipoolaisten jne henkilökohtainen matkakortti). Nyt kunnalisvaalien lähestyesä paikalliset kunnalisvaaliehdokkaat muka ovat kiinostuneita heidän asioistaan. Aika hidas sytytys. Olisikos voinut tehdä kulkuyhteyksien kehittämiseksi aikasemminkin jotain.
Avoin data
30. november 2016 klockan 17.16.26
Liikenneviraston rautatieliikenteen avoin data on olemassa. Sen sisältöön voi tutustua täällä: http://julia.dy.fi
Junan 147 kulkuhistoria, kuten kaikkien muidenkin junien, löytyy. Tässä 147 historiatietoa: http://julia.dy.fi/timetables/history?s=147
Klikkaamalla värikästä historiasivun palleroa voi katsoa, kuinka paljon juna oli kyseisenä päivänä myöhässä. Vielä ei tämä vapaaehtoistyönä luotu sivu kerro asema- eikä junakohtaista täsmällisyyttä. Mutta toivottavasti sekin vielä tulee. Englannissa tämänkaltainen avoin tiedotus oli arkipäivää jo 1990 -luvun alussa.