Hur nöjd är du med vägarnas skick i din egen region?

Pratbubbla 108
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Berätta din åsikt och ge förslag på hur vägunderhållet kunde ordnas i din region. Motivera ditt svar.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

Inga bilagor
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Päätieverkko hyvässä kunnossa, alemmalla verkolla ongelmakohtia

Användarens profilbild

@Jukkahirvelä
23. januari 2017 klockan 10.09.59

Valta- ja kantatiet hyvässä tai ainakin tyydyttävässä kunnossa, päällystetyllä alemmalla verkolla liikaa vaurioita, soratiet liikennemääriin nähden parempia kuin päällystetyt pikkutiet.

Teiden kunnosta on liikennevirastolla mittauksiin ja havaintoihin perustuva tarkka käsitys, joka on vastannut hyvin tienkäyttäjienkin arvioita. Miksi LVM ei hyödynnä sitä analyysiensä perustana raportissaan, vaan maalaa kauhukuvia rapistuneesta tieverkosta?

Korjausvelan käsite ei ole kovin käyttökelpoinen muuta kuin lisärahan markkinointivälineenä. Tienkäyttäjien odotukset tiestön laadulle ovat usein epärealistisia esimerkiksi päällysteiden suhteen. Alempi tieverkko on 51 000 km pitkä ja Suomessa on välillä talvi. Miksi LVM ei ole hyödyntänyt tienpidon asiantuntemusta raportissaan?

Gör en anmälan |
Användarens profilbild - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 12.50.30

Liikennevirasto on ollut hankkeessa tiiviisti mukana.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

valpas
23. januari 2017 klockan 16.08.23

Sorateiden kunnossapidossa ei ole osaamista enää. Eikä autoilijat osaa ajaa, kuin monttujen kohdilta. Nytkin hieno silee jäinen soratie lanattiin sellaseks aaltomaiseks (kuorma-autojen mahan alla olevat lanat ovat joustavia, ja resonoivat niillä nopeuksilla, joilla ajavat, rakennetta pitäisi muuttaa), että ei meinaa kojelauta pysyä kiinni, ellei aja 120, tai 30km/h. Ei viitis aina soitella sinne tielinjalle, kun kumminkaan ei mikään muutu.
Isot Liikennetraktorit pilaavat soratiet karkeilla renkaillaan.
Aurauskepit ovat liian lähellä tietä. Aura joutuu väistämään keppiä, ja tulee penkka, joka estää keväällä sulamisvesien kulkemisen ojaan. Samalla kulkuväylä kapenee. Aurauskepit pitäisi aina olla esim 20cm tien reunan ulkopuolella. Auraajat voisivat ajaa kauempaa kepistä, ja ne pysyisivät paremmin paikoillaankin.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Työmatkalainen
23. januari 2017 klockan 19.50.09

valpas skrivet av:

Sorateiden kunnossapidossa ei ole osaamista enää. Eikä autoilijat osaa ajaa, kuin monttujen kohdilta. Nytkin hieno silee jäinen soratie lanattiin sellaseks aaltomaiseks (kuorma-autojen mahan alla olevat lanat ovat joustavia, ja resonoivat niillä nopeuksilla, joilla ajavat, rakennetta pitäisi muuttaa), että ei meinaa kojelauta pysyä kiinni, ellei aja 120, tai 30km/h. Ei viitis aina soitella sinne tielinjalle, kun kumminkaan ei mikään muutu.
Isot Liikennetraktorit pilaavat soratiet karkeilla renkaillaan.
Aurauskepit ovat liian lähellä tietä. Aura joutuu väistämään keppiä, ja tulee penkka, joka estää keväällä sulamisvesien kulkemisen ojaan. Samalla kulkuväylä kapenee. Aurauskepit pitäisi aina olla esim 20cm tien reunan ulkopuolella. Auraajat voisivat ajaa kauempaa kepistä, ja ne pysyisivät paremmin paikoillaankin.

Aurauskepit 20 cm tien reunan ulkopuolella. Omakohtaisesti täytyy sanoa, että vaarallinen ehdotus sillä itse väistin vastaantulevaa,
mutta kun oli aurauskeppi laitettu mainitsemallasi tavalla ja aurattu sen mukaan niin ojassa oltiin.

Gör en anmälan |