Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Tämä on ryöstö.

Användarens profilbild

KKP
23. januari 2017 klockan 11.18.21

Itse olen ns. hyväosainen. Meidän taloudessa tulee työmatka ajoa kahdella autolla aika paljon, koska joukkoliikennettä ei ole. Oma auto on ainoa mahdollisuus. Olemme kuitenkin panostaneet tähän työmatka ajoon paljon, eli kaksi uutta autoa, Toisesta autovero noin 12000€ ja toisesta 8000€- Niin hyväosaisia emme kuitenkaan ole että olisimme autot ostaneet käteisellä. Autoissa on omaa rahaa niin paljon kiinni, että mahdollisen työttömyyden, sairastumisen yms. vastoinkäymisen sattuessa veloista pääsisimme eroon autot myymällä. Tämä Live kyhäelmä poistaisi sen mahdollisuuden eli minulta varastettaisiin 1.1.2018 noin 20000€. Lisäksi tulisi tietenkin uusi tienkäyttömaksu joka on väärin kaikkia jo autonsa ostaneita kohtaan.
Suomessa on myös erittäin paljon ihmisiä jotka yrittävät pätkä- yms. muilla osa-aikatöillä raapia kasaan päivittäisen elannon. Myös heille tämä on täysin kohtuutonta, koska he eivät pysty uutta autoa hankkimaan, joten autoveron poisto ei heitä kosketa mitenkään.
Ainoa oikea keino on poistaa autovero vähitellen, jolloin vääryys vähenee. Autoveron vähittäinen poisto virkistää autokauppaa ja pikkuhiljaa päästään autokaupassa normaaleihin myynti määriin, joka on suomessa noin 200000 uutta autoa vuodessa. Tällöin autokaupasta saatava Alv kompensoi autoveron kevennykset, eikä tarvita mitään uusia himmeleitä. Sähköautoille voi aikanaan kehittää jonkinlaisen liikennesähkö maksun esim. etäluettavalla sähkömittarilla tms. Jos on neuvoteltu EU:n kanssa huono sopimus liikennepäästöjen kanssa ei siitä tarvitse koko kansaa ruoskia.

Gör en anmälan |