Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
ennakkoluuloton
Huugoanneli
23. januari 2017 klockan 12.01.19
Olen valmis maksamaan tien käytöstä jos autovero poistetaan . Polttoaineveron kautta se tuntuisi ainakin alkuvaiheessa selkeämmältä. Suhtaudun kuitenkin avoimin mielein myös muunlaisiin mahdollisuuksiin. "Mustan laatikon" kautta tapahtuva kilometriperusteinen vero on myös ihan hyvä idea, ainakin näin vähän ajavan eläkelläisen tarpeisiin.
Pääasia tässä on se, että lopultakin pääsemme autokannan uusimista hidastavasta autoverosta eroon.