Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Kustannusten nousu tulevaisuudessa
KTM
23. januari 2017 klockan 12.03.16
Tämän hetken laskelmat antavat kuvan, että ostamalla vähäpäästöisen auton, tiemaksu olisi vain muutan sata euroa. Jos suurin osa autoilijoista ostaa tulevaisuudessa huomattavasti vähäpäästöisemman auton (mikä on tarkoituskin?) on maksuja korotettava tulevina vuosina tuntuvasti näiden vähäpäästöisten autojenkin osalta koska sama raha on kerättävä maksuilla. Nykyiset laskelmat perustuvat pitkälti suurempipäästöisiltä autoilta kerättäviin jopa useiden tuhansien eurojen suuruisiin käyttömaksuihin. Monet perheet luopuvat varmasti toisesta halvasta "kauppakassi" autosta, pohtivat julkisen liikenteen tarjoamia vaihtoehtoja autoilun käyttökustannusten noustessa jolloin maksuja on edelleen korotettava kun liikenteessä olevien autojen määrä vähenee.
Myös rataverkon kustannukset lankeavat tulevaisuudessa autoilijoiden maksettavaksi. Yksityiset palveluntarjoajat nostavat kustannuksia edelleen koska maksujen lisäksi on katettava näiden organisaatioiden kiinteät ja muuttuvat kustannukset sekä osakkeenomistajien tuotto-odotus. Jos näiden yhtiöiden kustannusten kattaminen ja voittotavoitteiden saavuttaminen taataan lainsäädännöllisesti/sopimuksilla väyläyhtiön kanssa luodaan uusin rahantekokone, jossa yhtiön harjoittaman liiketoiminnan jokainen vuosi on voitollinen, tappiollisia vuosia ei sopimusten tai lainsäädännön nojalla voi muodostua.