Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Osallistun jo
Isolohko
23. januari 2017 klockan 12.30.16
Kyllä kaikki maksavat jo nyt mitä enemmän kuluttavat. Suhteessa eniten maksavat harrasteautoilijat, jotka ajavat pari tuhatta km:ä vuodessa. Käyttömaksut ja iso kulutus ja ylläpito itsessään on kallista- mutta tämä on hinta harrastuksestani. Esim. ruotsissa vanhat autot ovat kulttuuriesineitä, suomessa vain valtion lypsylehmiä.
Veikkaan että "kamelin selkä" katkeaa ensivuonna monelta jos tiemaksut tulevat. Lisää itsemurhia, syrjäytymistä ja tuloerojen kasvua.
Tätä päättäjät ilmeisesti haluavat?